Plasthus..
Hur bra är dessa egentligen? när de sover i dem så blir det ju kondens och är det inte lättare då för dem få svampangrepp mössen alltså?
Trähus har ju sin nackdel men bättre än plasthus eller bara kartong som de kan ha som hus.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag använder porslin, ler-kruka eller kartong som boende ..

Man måste ju byta papper och sånt oftare i plasthusen, jag byter lite varannan dag, plua att de boar mkt med hushållspapper, så det suger upp det mesta. Sen har en del av mina plasthus (den modellen som kan hängas på gallerväggar) små luftventiler i taket.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Jag brukar ta loss taket om det blir för fuktigt i plasthusen. Det är ju lite olika hur luftfuktigheten är i lägenheten också.
Oftast använder jag korgar av olika slag som sovhus. De är ju rätt bra eftersom de är flätade och släpper in luft. När de blir för päckliga kör jag dem en sväng i diskmaskinen utan diskmedel och slänger sen ut dem på torkning på balkongen. De blir faktiskt som nya då! (fast de har ju ett bäst-före-datum iom att de är så gnagvänliga) Jag brukar köpa sånt där på loppis.
Älskar mina stora små vänner..

Kondenset var trist ju och mössen visste inte om de ville bo inuti eller utanför bo-huset. Samma problem med glasspaketen från SIA som ju annars är lättdiskade sovhus.
Plasthusen har jag borrat en massa små lufthål i för luftväxling. (Med batteriddriven skruvdragare för ca 150 kronor från Jula, bra till massor av muspyssel!)
På sistone har vi haft en stor knöl med hö i några burar, utan något bo-hus alls. Ett galler håller ihop höknölen så kan de bygga som de vill, verkar vara mycket uppskattat.

Jag måste köpa hö och sätta i karantän igen. Mina möss uppsakttade det väldigt mycket. Det måste dessutom vara ett väldigt luftigt sovmaterial.

Halm borde väl gå lika bra? right? det kan jag få tag i tokbilligt (eller gratis), att jag inte tänkt på det
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Kondens är fukt som mössen utandas och är BRA!!! Det är viktigt för möss och råttor att ha hög luftfuktighet och det får de tillgodo i sina hus där de sover och andas. Speciellt viktigt är det att ha hus som behåller utandningsluften och fukten när mushonor har ungar. För torr luft kan leda till mus-o råttungar släpper svansen.
(källa veterinär Solveig Tjäder)

Jaså? :)
Jag har faktiskt tänkt på det där.. Många djur måste ju ha en fuktig miljö när de går i ide osv. Så jag har funderat på vad som är optimalt..
Men kan det inte öka risken för svampinfektioner då, alltså?
Det bästa vore väl kanske att ha bra luftfuktighet men ändå bra luftgenomströmning, kan jag tänka..
Svampinfektioner är ju mest förknippade med dålig kondition/dåligt immunförsvar.
Lite omdöme måste man ju ha själv. Ser man tendens till att mössens svansar blir torra och riskerar att "ramla av" så är det ett tecken att luften är för torr och då kan man ge dem ett plasthus. Andra hus kan ju duga för dem att andas och behålla sin utandningsluft i, men som jag skrev plasthus är bra då luften är för torr.