Bondbönor + lite mer
Som nu finns hos grönsaksgubbarna stora gröna skidor tjocka.
Kan man väl ge men kan man ge det som det är till rådisar, möss?
Ursäkta alla mina frågor.
Hur är det med rödbetor, ge som de är, kan de äta blasten?
Blast av morötter? blasten från rädisa (kanske frågat innan om det, minns ej), själva rädisan?
Pumpa kärnor kan det ges?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har också köpt bondbönor idag!
men i min okunnighet om färska bönor då jag bara använt torkade kommer jag att koka dem några minuter innan jag äter dem. Självklart ska jag kolla om djuren vill ha. Det är bra att prova!
Mina möss är rätt förtjusta i bönor så de kommer nog gilla det.
Blast tycker jag inte låter som något vidare käk tyvärr, så det finns ingen anledning att ge möss. De är inte gräsätare så deras kropp kan inte bryta ner gräs. För att kunna få nytta av gräs och grönt måste möss och råttor äta sin avföring - dvs de måste smälta gräset två gånger innan de kan få ut näringen ur det. Av den anledningen tycker jag att det är onödigt att ge dem det. Tvinga dem att äta sitt bajs.. hm…
Pumpakärnor ja, men inte någon stor mängd då det kan sätta fart på magen rätt bra. En av mina äldre möss blev lös i magen då han fått pumpakärnor.
Bönor som inte kokas är giftiga. Blasten av bönor är knappast bra det heller, gissar jag.
Rödbetsblast innehåller ungefär samma saker som spenat och mangold, och kan användas istället för, och på samma vis som dessa när man gör mat.
Jag ger gräs till mina möss, men de äter främst det "mjuka vita" längst ner, och längst in i noderna. Samt fröna. Och så har de lite att göra när de släpar runt det så det ligger där de vill att det ska ligga, och biter av det, osv.
Morotsblast är väl ungefär som gräs antar jag? Ofasligt men ingen större näring. Rädisa vet jag inte, lite starkt kanske men ofarligt gissar jag på. Också mest fibrer, liksom gräs och morotsblast.
Kokade bondbönorna mina i ca 20 min. De blev väldigt goda. När jag hade spritsat dem, blev det ju så få kvar att det endast räckte till en råtta att provsmaka på, men hon tog den girigt o mumsade i sig.
Jag har fått lära mig att blast oftast är giftig, men när jag nu tänker efter så var rödbetorna väldigt goda tyckte rådjuren… Rödbetor är kul, man bajsar rött… Kan va ett tips innan utställning, ge mössen rödbetor o skräm slag på domaren! *fniss*
Gräs är ju kul att leka med, äta fröer från och dela i små bitar, mat är det väl i stort sett inte.