Ev. bebisar - Frågor
Jag befarar att en av mina musdamer är dräktig. Jag har ju aldrig vart med om att bli musmormor, eller mormor åt någon djurart så jag kan ju ha helt fel givetvis..
Men jag upplever iaf min ena dam som dräktig, hon har "den sortns mage".
Dom har bott här i 15 dagar nu så jag lär väl bli varskodd mycket snart om hur det ligger det egentligen…
Jag har läst artikeln "Min mus får ungar" & har ett par frågor.
Kan ev. blivande mamman gå tillsammans med sina 4 kompisar i buren eller bör hon bo i en egen bur?
Ang. kullning..
Är det så att det dimper ner en 10 st ungar här.. Jaha, vad ska vi göra med dom!? Vi har ingen möjlighet att behålla alla dessa och jag gissar att det är svårt att sälja alla till bra hem.
Och eftersom det är zoodjur det handlar om så lär ju alla ev. hanar få gå ensamma sen antar jag..?
Om kullning är aktuellt hur går man tillväga då?
Är det något annat specifikt jag bör veta om hon nu är dräktig och vi ska bli musmormor/morfar?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Aha jag kom på en till fråga!
Det här med färskmaten.. Dom är som sagt zoomöss och extremt skeptiska till allt som inte är torrfoder! Jag försöker, och provar lite olika och nu har dom äntligen börjat smaka lite mera även om det är mycket nosade och misstänksamhet inblandat.
Jag är lite orolig för hur detta kommer påverka den ev. mamman att hon inte äter ordentligt med mat.
Hmm..var det verkligen en fråga & inte mer än en utläggning av mina funderingar?
// Emma, aka Althea

*putt*
// Emma, aka Althea
Ge kalkrik mat, oskalade sesam frön innehåller kalk, äggskal, fortsätt truga med blötmaten. Morran o Tofslan + Si ag honan de älskar Lax gryta barnmat från 1 år, även lax i örtsås. Testa dig fram bland barnmaten.. frukt, grönsaker, bra torrfoderblandning följ Grodans blandning. Mina får även emellanåt Valio Vanilj yogurth den med ren vanilj smak o även med björnbär/hallon de gillar det.
Baby spenat gillas även här samt lite lite vitkål.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Tack Mymlan
Kanske någon kan svara på mina övriga funderingar med?
// Emma, aka Althea
#4 Jag ger även mina möss av blötfodret mina rådisar får. Rå nötfärs, rå gris hjärta, rå kyckling, rå lax, bönor*lite olika sorter kokta färdiga i burk eller tetra*, grönsaker, äggula, osaltad smör klick. Allt mixas till en enda geggamoja.
Hon kan bo med sina kompisar de kommer hjälpa henne. Om du inte vill ha många burar med pojkar i så kan du om du klarar av kulla bort hanarna.
Annonsera ut, visa bilder här och på alla ställen man kan annonsera ut bebbar på. Här på iFokus blir vi så glada över se bilder vi blir aldrig mätta.
Du kan även ge till zoo men de riskerar bli ormföda.

En känslig fråga kanske..
men hur dödar man små pinkies?
Jag har inte tagit ställning i det hela än, men vill vara förberedd ifall att.
Ang. maten så får dom exakt samma mat som råttorna.
Torrfodret består av müsli, dinkel, bovete, pumpakärnor, solroskärnor.
Färskfodret är oxå vad råttorna får, för det mesta barnmat eller hemmagjorda mixer.
// Emma, aka Althea
#6 Sådant är sådant vi ej pratar om på forumet, eller hur ni andra?
Jag vet ej, jag är så känslig så jag låter veterinär göra det.
När de e så pyttesmå räcker det ju med att "tappa" dom lite för hårt i golvet.

#8 *fniss* Förlåt det lät lite roligt bara…
Jo, jag förstår om det inte är ett ämne som uppskattas, det är ett känsligt ämne som kan uppröra många & jag visste inte hur reglerna var på detta forum.
Och eftersom det stod i Grodans artikel om kullning så ville jag fråga.. Det pratas ofta om kullning tycker jag men aldrig hur man gör det.
// Emma, aka Althea
Enda regeln som finns är att det inte ska förekomma onödigt lidande (bara nödvändigt). Nä skämt å sido, tycker det e ett dumt uttryck. Det ska va snabbt och smärtfritt.

Ni som vet hur man ska gå tillväga med kullning kanske kan skriva ett pm till emma? Om ni nu inte redan gjort det. Så folk som inte vill höra slipper.

Ja är det ngn som känner sig manad får denne gärna göra det
// Emma, aka Althea

När jag klev upp nu så såg jag att honan hade tagit all bomaterial & bäddar på ett annat ställe i buren. Under en träleksak, alltså bortåt ifrån huset där de andra sover.
Tecken på att det är dags snart??
Jag har ju inte hunnit städa, borde jag göra det nu med en gång eller vänta ytterligare?
// Emma, aka Althea
Här har vi ytterligare en som fått helt fel uppfattning om Zoomöss!

Va?
// Emma, aka Althea
Undrade oxå vad som menades, men jag tror att det syftades åt att hanarna antagligen blir ensammöss när de blir större…

#16 Är det inte så då? Det är den uppfattning jag fått av möss i största allmänhet att få kan bo i flock? Även uppfödarmöss?
(vill betona att det är den uppfattning jag fått & inte att jag säger att det ren fakta)
// Emma, aka Althea
Jo jag har oxå fattat det så, att hanar i regel e mer revirhävdande men att endel uppfödare lyckats avla bort det värsta.
Emma, du skrev att "Och eftersom det är zoodjur det handlar om så lär ju alla ev. hanar få gå ensamma sen antar jag..?"
Ja, det stämmer att de flesta hanar inte klarar av att bo tsm när det blir äldre.
Men det gäller även "uppfödarmöss" och inte enbart zoomöss.*
Jag är så himla trött på att mus.ifokus ska trycka ner så på zoomöss.
Jag fick en kull i höstas, sju överlevde, varav fem är pojkar.
alla bor fortfarande tsm, visst, det är lite små gnabb ibland.
Pojkarna i min förra kull bodde också tsm, utan att bråka.
iofs bodde de bara tills de blivit tillräckligt stora o feta för att bli ormat.
Dock gick det inte att sätta ihop brorsan med kullen igen, som gått med en flicka ett tag.
Men ändå, på mus.ifokus folket låter det oftast som de är redo att slå ihjäl varandra så fort det blivit vuxna..
Men visst, alla pojkar klarar inte av att bo tillsammans.
Men jag blev mest arg över att du skrev att det var zoomöss,
och antagligen inte skulle kunna leva tillsammans för det.

Men många zoomöss klarar ju inte av att leva tillsammans…(gäller INTE för alla). Och det har ju definitivt inte att göra med att de är "sämre" än uppfödarmöss utan helt enkelt bara för att de inte är avlade på det. Så om folk tar för givet att hanar ska börja bråka så är det ju inte för att de tycker att zoomöss är sämre, utan helt enkelt för att de flesta inte har det i sina gener att bo med andra hanar.

#19 Självklart har flera års slit och kämpande i uppfödaraveln att få hanar att fungera tillsammans gett resultat som inte den helt oplanerade zooaveln ger, även om man inte på långa vägar är "färdig" där än. Men att det finns lika mycket zoohanar som uppfödarhanar som kan gå ihop stämmer inte.
Att påstå något sådant är att nedvärdera uppfödarnas viktiga arbete.
Det är tröttsamt att behöva säga samma saker om och om igen. Självklart finns det bra zoomöss och det finns säkert zoohanar som kan gå ihop men självklart är chanserna mindre. Du har haft en väldig tur som har så snälla hanar. En del av hanarna ur tjuvparningskullen som jag tog hand om började bråka redan efter 5:e veckan.
Du har helt rätt, EmmaG, att du förmodligen får räkna med att hanarna inte kan bo ihop. Men man ska alltid testa till att börja med för du kan ha tur! Lite kiv är okej, men inte om det pågår och pågår. DET är djurplågeri om något att tvinga hanar att bo ihop som kivas.
Det är även ett ansvar att göra beslutet att kulla eller inte. Ett djur lider inte av att dö om det görs på rätt sätt. Men det lider av att leva ett ovärdigt liv.
Älskar mina stora små vänner..
Du kan ju gå tillbaka till zoobutiken där du köpte mössen och kolla hur hanarna - som ev är pappor till din framtida kull - lever i flock. Eller du kanske kommer ihåg? Slogs de, hade de sår, bodde flera hanar med honorna eller bara en hane med en grupp honor? (kanske kan du även ringa och fråga hur deras hanar är?)
En tydlig sak är att hanar som är starkt revirhävdande också luktar mycket starkt. Mindre dominanta hanar som kan leva i grupp med andra hanar tenderar att lukta mindre.
#19 Jag är så himla trött på att mus.ifokus ska trycka ner så på zoomöss.
Jag upplever inte att vi nedvärderar zoomöss speciellt, däremot zooaffärer och hur de sköter mössen kan vi nog gnälla lite på. Alla här har ju haft möss från zoo, några av oss säljer möss till zoo då och då och köper även möss från zoo. I mitt fall väljer jag zoobutiker noga, främst efter synen på djuren, hur de sköts, hur de mår osv.

Idag har dom bott här i 3 veckor & inga ungar. Jag tror min lilla tjej luras & ljuger för oss bara..
// Emma, aka Althea

En mus går dräktiga i 21-25 dagar, så det kanske finns något där inne. Om hon är dräktig, så kan hon ha blivit det precis någon dag innan du köpte henne. Men man vet ju som sagt inte. Vad har hon för färg?

#24 Hmm, ja det är väl bara att vänta & se då.
Här är en bild på henne. (tog den i början när dom flyttade hem till oss)
// Emma, aka Althea

En söt liten svart bandad/pf/tan är hon då.

Å vad söt hon var!
Men hur gammal är hon? Är hon aldeles för ung kan ju kullning vara att överväga i vilket fall som helst. Åtminstone kan det vara bra att minska kullen om den är stor.
Har du någon uppfödare i närheten av där du bor? Har du tur kanske du kan få lite hjälp.
Hur du än bestämmer dig för att göra så önskar jag dig lycka till!

Vet ej hur gammal hon är. Den djuraffären (Rilo i JKGP) har stor ruljans på möss verkade det som när jag pratade med en av personalen. Hanarna säljs som fodermöss först & främst och honorna främst som sällskap. Honorna i den buren var från 7½v och uppåt.
// Emma, aka Althea

Ja det är ju väldigt ungt. :/ Men det har ju funnits yngre mushonor som tvingats föda med, tyvärr, och de tycks ju klara det skapligt bra ändå. Otroligt, egentligen.
Ja, endast tiden kan ju utvisa hur det blir nu.

Mina mushonor går ästan alltid 19 dagar. Det där med 25 känns överdrivet tycker jag. Kanske är det så om det bara är 1-2 ungar, men jag tror det är extremt ovanligt. Jag tycker snarareatt det tar 20-25 dagar från hopsättandet egentligen, än från själva parningen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

För lång tid har gått, tjock hona men inga bebbar.
Jag blir inte klok på henne
// Emma, aka Althea

Jag har två hanar som är ZOO möss och dom är inte släkt och dom går ihop inga problem alls.

Hej Emma har skickat ett pm till dig…

Min ena hona ja köpte på Zoo bodde hos oss i 24 dar sen kom det ut 9 bäbisar om jag har sett rätt så är det 7 honor och två hanar.

Ja, tack för pm't lovemymouse
Men hon har bott här i 4 v & 2 dagar nu så..
// Emma, aka Althea

Aha ok ja då låter det ju lite konstigt hon kanske är sken gravid..
Eller bara välgödd ;)

#37 Då måste hon specifikt gått in enbart på de gottaste från dag ett 
// Emma, aka Althea

ja dom är roliga dom som liven