Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 629 ggr
Chiuaua
0

LIlla Hiro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en mus härom dagen av snäll ung tjej här i stan idag, anledningen att jag fick den var att den är..jaa..jag vet inte riktigt, lite konstig. Skickar med en liten bild i alla fall. Jag blev i alla fall helt kär i henne ( lilla Hiro ) och hon verkar fäst vid mig med, hon älskar att sova i min sportbh haha. Jag ger henne gott om mat och mycket fysisk kontakt i hopp om att hon kommer få ett gott liv, även om det inte blir så längt, jag hoppades att någon kunde berätta vad det är för fel på henne. Men jag lovar att hon inte lider, hon är väldigt pigg och busig och social och ett riktigt litet matvrak :)

Terato
0

Jättesöt, liten en. Men jag tycker tyvärr inte att hon ser speciellt pigg ut. Hur gammal är lilltjejen?

Jag skulle föreslå en sväng till veterinären. För övrigt så behöver du nog mata henne ordentligt nu. Här har du en artikel:  Mata musen rätt!

Om hon piggnar på sig så får du även leta på en kompis till henne. Mushonor vill leva minst två stycken. Men var först säker på att det verkligen är en hona!

Lycka till med lilla tjejen!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Chiuaua
0

den här lilla musen har blivit väldigt mobbad av sina syskon, alltid varit utstött så förra ägaren tyckte det var ett under att den överlevt..å hur vet jag att den kommer att komma överens med musen jag köper till den?

Terato
0

Hmm.. Mushonor brukar fungera ihop. Kan det kanske vara för att den är ovanligt liten? Jag menar, när jag ser den där musen så tänker jag minimus. Var den mindre än de andra ungarna?

Eller så är det en hane. Då är det inte konstigt om den har bråkat med syskon. Har du ingen aning om ålder på den lilla?

teratos.r8or.se

Mymlan
0

Den ser inte frisk ut, tycker du ska ta den till veterinären. När den är frisk ge den en snäll mus tjej som kompis. Hon borde även ha ögonen öppna så hon kan behöva ögonsalva/droppar. Tvätta av med koksalt *kan du köpa på apoteket* eller bara med ljummet vatten.

Ge BRA mat nu, barnvälling, barngröt, barnmat.. Samt läs det som står under länken du fick.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Chiuaua
0

Jag matar den bra, och den är 5 och en halv veckor gammal, jag är rädd för att den är lite utvecklingsstörd..den var mycket mindre än sina syskon, helt klart, och med mycket mindre päls, man kan till och med se mörkare nyanser genom hennes tunna skin där organen sitter, läskigt!! men som sagt en pigg liten busig tjej, för jag antar att den finns möss som, även om de är utvecklingsstörda, överlever, när de bor i en tam miljö till skilnad från i det vilda..

Mymlan
0

#5 Tycker ändå du ska ta den till veterinären, har de en infektion så tror jag de växer dåligt och utvecklas sämre. Vid denna ålder ska ögonen vara öppna och där kan du få hjälp av veterinären med salva eller ögon droppar, ögoninfektion ska alltid behandlas. Jag tror mer syskon etc såg denna har ngt fel och då blev det en självklar hack kyckling.

Terato
0

Okej, vad ger du henne för mat då?

Hon har någon sjukdom/svamp/parasit som gör att pälsen ser ut sådär eller så har hon blivit naggad av elaka syskon. Frisk muspäls ska inte se ut så.

teratos.r8or.se

Terato
0

Precis, håller med Mymlan.

teratos.r8or.se

Chiuaua
0

jag vet att hon inte är frisk! ska ringa veterinär i morgon, hoppas bara han/hon kan något om möss, bor i en så liten stad där ingen verkar veta vad möss är nästan… Jag ger henne havre, vete och korn i flingform, hon får även sesamfrön, några få solrosfrön och grovt bröd, hon älskar äggula och potatis. självklart vill jag hennes bästa, hon har öppnat ögonen men det ena är svullet, antagligen från ett slagsmål, har veterinärer något mot sådant eller finns det något man kan göra själv, gör inte saltlösning ont?

Terato
0

Det låter jättebra! Du ska se att det ordnar sig.

Man får komma ihåg att även om vissa veterinärer kanske inte direkt är experter på smådjur så kan de en hel del om djur och sjukdomar iaf. Håller tummarna för att det går bra för er!

teratos.r8or.se

Chiuaua
0

Jag känner mig bara otillräcklig när jag inte vet hur jag ska hantera henne, min första mus och så…jag tog henne an för att hon inte skulle bli ormmat eller bli dödad av andra möss…vill bara att hon ska få ett bra liv..Gråter

Terato
0

Jag förstår det! Och det är en jättefin gärning! Hoppas du inte har tagit illa upp av våra inlägg! Vi vill bara hjälpa! :) Det är så vanligt att man inte vet hur de ska matas och då är vi väldigt snabba med att rycka in. Men du verkar ju ha koll och vilja göra det bästa för din lilla tös och mer än det kan du inte göra!

Jag tror det kommer att gå bra. Möss är ena fighters!

teratos.r8or.se

Linnean
0

Tycker du verkar ta bra intiativ!! Det bästa man kan göra är att fråga, fråga och fråga… Förstår dina känslor för den här lilla utstötta musen, man kan inte annat än att få moderskänslor :)

Sen kan du ju alltid ringa ett större djursjukhus, bara för att fråga? Då kanske du får lite mer kött på benen tills du ringer och besöker den lokala veterinären.

Önskar dig och sötnöten lycka till!

Chiuaua
0

Tack för att ni vill hjälpa, tur att jag hittade mus iFokus, förlåt att jag tog illa upp, jag är alldeles för känslig ^^ Att ni är så hjälpsamma är underbart :)

Mymlan
0

#14 Jag vet jag kan låta hård, arg då jag skriver men inget du eller ngn annan ska fästa er vid.

Terato
0

#14 Absolut ingenting att ursäkta sig för! Jag lät nog en aning nojig, men så blir det lätt när det handlar om djur! Jag är jätteglad över att du har letat dig hit! :)

teratos.r8or.se

Grodan
0

#14 men faktum är att din lilla mus ser hemskt sjuk ut! Funderar på om hon kan vara en sån där halvt missbildad mus som dyker upp i tecknade kullar ibland (kullar med tecknade möss). Är hennes syskon och mor o far tecknade? Mobbad kanske för att hon är annorlunda.

Jag fick själv fram en och annan sån där vit lite mindre än de övriga med fet päls som såg lite ynklig ut i kullar på mina tecknade möss för några år sedan. Flertalet valde jag att avliva och några dog själva.

Jag skulle föreslå att du tvättar ögonen med något, ser ut som om de är stängda och ihopklibbade. Känns alltid bättre för musen om den kan bli hjälpt med att öppna ögonen igen. Sedan skulle jag föreslå stödmatning med ESBILAC eller vitaminberikad välling.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chiuaua
0

# 17  ja, alla syskon var tecknade, jag vet inte angående modern och fadern. Tror du att hon kan klara sig? hon verkar inte må dåligt om man bortser från ögat men jag vill ju att hon ska må bra, tycker du att hon är så pass illa att avlivning vore det bästa? för hon springer runt, busar och äter bra…

Terato
0

När du tar med henne till veterinären kanske han/hon kan hjälpa dig att göra den bedömningen.

teratos.r8or.se

lothus1
0

Snälla rara du…ta henne till veterinären så fort du bara kan. Hon ser jättesjuk ut Ledsen

Berätta gärna sedan om vad vetten sagt Glad

Extra kramar till dig och lilla tösen och lycka till!