Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 532 ggr
amaira
0

"Den perfekta buren"

Den perfekta buren (Ett litet kåseri)

Mandymoo skrev i ett annat inlägg om "den perfekta buren" att när man väl har skaffat/fått/gjort en bur man tycker är perfekt, så finner man alltid något som man önskar förändra efter ett tag.

Jag tror det kräver en oerhörd erfarenhet för att skapa en bur som verkligen är "perfekt". Det är så många små detaljer som man behöver ha kunskap om redan från början, som annars dyker upp med tiden; små störande moment som man inte tänkt på, eller bara detaljer som kan förbättras.

Jag gjorde en gång Den Perfekta Kaninburen! Som ni säkerligen vet vid det här laget, avskyr jag små burar. Nu hade jag en vision om hur jag önskade att mina utekaniner skulle ha det.

Ganska mycket erfarenhet hade jag med mig i bagaget. Till exempel skulle varken räv, grävling, katter eller duvhök få komma åt mina skyddslingar. Buren skulle vara en inhägnad på marken, inte kunna gå att gräva sig in (eller ut), och det skulle kunna gå att stå rak i den.

Jaha, idén hade tagit form, och jag kan vara både praktisk, handlingskraftig och händig när jag börjar. Mina barns far ägde en stoooor svets, bravo! Nää, inte han, jag kan själv! Minsann! Inte för att jag gjort det varken förr eller senare, och dessutom är livrädd för svetslågan och gaserna som jag tror ska explodera. Men får jag en idé i huvudet är det inte mycket som kan hindra mig (så länge jag slipper uppvisa husmoderliga talanger).

Efter att ha inhandlat material på byggmarknaden - som de fick köra hem till mig - det var liksom inga "små" grejer, jag avskyr små burar som sagt - satte jag igång. Jag bor på landet på en gård. En åker beväxt med vall, utanför huset, var helt perfekt. Arbetsglädjen var stor och svetten lackade.

Sedan stod den färdig, min skapelse, och kaninerna fick flytta in.

Tyvärr fungerade det inte riktigt lika bra som jag tänkt mig i min fantasi. Först och främst blev det ganska snabbt en "bajshörna" som inte var lätt att göra ren. Urinen blötte ner och geggade även bajset, och allt gick ner i jorden och stannade kvar. Ur parasithänsyn var det knappast bra, inälvsparastier framför allt men även fluglarver och annat, klarade jag inte av att hålla borta.

Sedan kunde jag bara komma in i deras hus från utsidan, via lucka i taket. När jag hade ungar som ännu inte var tama, sprang de in i huset när jag var i buren, och ut i buren när jag var i huset. De blev inte heller tama.

Faktiskt var det bara konstatera att bygget var ett fiasko… men riva det igen? Min rovdjurssäkra, rymningssäkra skapelse? Haha! Eller som min väninna fascinerat uttryckte det, med stora uppspärrade ögon, när hon första gången fick se den: "Titta! Ett nytt Auswitzsch!"

Några år senare blev jag äntligen av med det hela, när grannen kom med sin stoooora grävskopa och lyckades slita upp det och få det i bitar. Att han gjorde det åt mig, berodde på att han ville åt armeringsjärnen som jag lovade honom att ta - om han kunde!

En dag ska jag skapa Den Perfekta Buren även åt mina möss. Förhoppningsvis ska den inte vara lika svår att demontera igen om den inte blir till belåtenhet.

Men erfarenhet har jag i alla fall skaffat mig! Även om det kanske inte blir bättre burar av det.

mandymoo
0

*skrattar* amaira … det var så bra skrivet - helt underbart att läsa…  jag ser det framför mig … hur du planerar och svetsar o sliter…

Jo oavsett så får man ju erfarenhet som man tar med sig. Om hur man inte ska göra *ler* och vad mer man ska tänka på….

[Theriss]
0

Jag byggde vad jag trodde skulle bli Den Perfekta Musburen, men det blev inte så… Massor av strö faller ut när man öppnar dörrarna för att ta ett exempel… Men jag har i alla fall byggt Den Nästan Perfekta Gerbilburen får jag säga, den är helt enorm *haha* Finns bara ett litet fel men det är lätt att åtgärda, ska bara få tummarna loss.. Räcka ut tungan

Matsvin
0

Synd att det inte marsvin, då hade du kunnat göra som jag - släppa ut dem på golvet…

Fast igår var jag inte glad när min kastrerade hane Nemo stod och försökte sno ett bananskal ur papperskorgen - hade inte en aning om att han kunde nå så långt!

Till mössen tycker jag att vanliga stora dunaburar funkar bra, synd bara att de inte har lika tätt galler på de ännu större dunaburarna… 

/Matsvin.

Mymlan
0

Matsvin det avlöser du lätt genom att köpa ett tätt nät och sätta över det gallret. Så jag köper gärna dunaburar för marsvin/kaniner på med nät så kan mössen bo i den.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mandymoo
0

Jag har också funderat på att sätta nät på en sån större bur.

Men är det tätt nog i kanten runt gallret…. så att dom inte kan smita ut där *ler*

Mymlan
0

Vet ej hur de ser ut då jag inte vill ha dessa burar till marsvin eller kaniner. Mina marsvin har burfack som är: 180*50, 270*50, de 3 ensama hanar har 90*50, gallerbur 100*50, 120*60.

Tänk vad fina musburar man skulle kunna göra av 1 -2 lagerhyllor från IKEA.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you