Julias teckning
Ja du, malin. Vad sägs om tecknad bara? Färg kan jag inte se, skärmen här där jag är, är inte att lita på, men om vi skulle säga att hon är argente så skulle jag kalla henne för argente tecknad. Genetiskt kan hon vara en övertecknad even, dvs med för mycket grundfärg och för lite vitt, men även en pannfläcksberkshire med ryggfläckar. Samt även ett mellanting mellan pannfläcksberkshire, even och bandad. Då inte den vanliga bandade teckningen utan den som gärna kommer med pannfläck i tecknade linjer. Vet ej om den tillhör dutch-genen eller är en egen gen.
Troligtvis är de flesta tecknade möss varianter av dutch-genen, ss, som är otroligt variabel. Man kan avla fram de mest spännande teckningsvarianter med hjälp av den, som svartögd/rödögd vit, "maskad", "capped/huvad", "headwhite", "rumpfärgad", "schackrutig", dutch, even, broken, "bläsad bandad", "2bandad" etc. OBS! Flera varianter jag nämnt är ej standardardiserade, men man kan kalla dem för det som arbetsnamn för att lättast beskriva musens utseende.
Tack så mycket Grodan!!!