mushona??
Hej!
det är så att jag har hittat en liten pigg mushona hos en djuraffär och tänkte kolla med er om hon kan bo själv eller om jag behöver leta upp en till liten flicka om jag köper henne??
Jag vet att flickor ska vara minst 2st men det är så att hon ä 4-5månader (enligt djuraffären) och har bott själv väldigt länge och därför är jag lite osäker om man kan sätta ihop henne med en annan flicka??
Kan det bli svårt att få henne riktigt tam nu när hon är så pass gamal som hon är? hon är väldigt nyfiken och glad av sig och hon verkar inte vara rädd för händer..
Mvh Håkan!!

Det ska inte vara någon fara med att få henne tam om hon är så nyfiken som jag förstår på dig. Sedan bör det inte vara några problem med att "sätta" ihop 2 honor. Kommer de från olika ställen så ska man ha dem åtskillda i 40 dagars karens pga eventuella smittor som inte märks där de är i dagens läge, men kommer de från samma ställe så är det inga problem.
okej… men det är så att hon har varit själv i flera månader? så det var därför jag var osäcker??
dom i affären sa att hon hade vart själv så pass länge så dom trodde inte att hon skulle funka ihop med en annan mus..
Mvh Håkan..

Man får introducera dem på tex vardagsrumsbordet, köksbordet eller annat ställe där ingen mus har som "hemmaplan" utan "naturell". En del zooaffärer kan inte speciellt mycket om de djur de har till salu i butiken.
Mushonor brukar inte vara problem även om de bott ensamma ett tag. Visst, det finns aldrig några garantier, men normalt sett blir de bara glada över sällskap!

Man bör inte hålla en mushona som klarar av att vara med andra mushonor ensam. Det är till och med olagligt. Så du får försöka iaf! Det är väldigt ovanligt att mushonor måste gå ensamma.
Älskar mina stora små vänner..
okej.. men vet någon om det finns nån uppfödare i närheten av piteå/luleå trakterna???
för det här var den ända honna dom hade och om jag ska köpa henne så vill jag att hon ska ha det så bra som möjligt..
Mvh Håkan!!

#6 svårt med uppfödare norröver. Men titta på annonsen "Till Salu" av Eldbarn (näe.. vet inte hur man länkar dit.. :p). Hon finns i Skellefteå och har musynglingar till salu nu!