Saltsten / mineralsten?
Ska man ha mineralsten och/eller saltsten. För vissa djur är det nödvändigt, och för vissa direkt farligt, så hur är det med muslingar?
Nej, de har inget större behov av det om man ger dem ett bra torrfoder med näringsrik säd samt nyttig färskmat några gånger i veckan.
Saltsten kissar de nog bara på… 
Men mineralsten kan ev vara en liten test att hänga in. Äter de på den så behöver de mineraler… 

Aha.. Då ska ja köpa mej en å kolla 
De kan ju få kissa på den om inte annat. 

Både salt och mineraler får dom ju om dom serveras en allsidig daglig kost.
Ja, det stämmer. Men om man inte är säker på att man ger dem en bra kost så kan man ju testa.
Ett bra kalktillskott är i a f äggskal. Jag kan slänga ner lite äggskal till mössen när jag bakar, steker ägg eller så. De slickar på äggskalet och ibland smakar de. Dräktiga honor får ALLTID äggskal så att de inte lider kalkbrist och får födsloproblem pga det.

Kastade ner lite äggskal till dem idag, och dom sprang fram å nosa och vände och vred på skalen, sen tittade dom förebrående och undrade hur ja kunde va så snål att äta upp ägget själv å ge dom skalet!! Haha.. Eller ja. Typ såg det ut som det iaf 

Har lite funderingar ang salt till mössen.
Jag har ingen mineralsten eller saltsten eller så utan bara funderar på om mössen liksom vi när det är såhär varmt har ett större behov av salt än normalt?
Att jag över huvudtaget reagerade på det o funderad på det var att i helgen så hade jag ätit salta chips och var lite salt på 2 fingrar… och när jag stoppade ner handen i buren för att lägga ner lite maskrosblad så var flera av dom fram och slickade på mina fingrar. Det är inget dom direkt brukar göra… bita i mina naglar - ja det är kul tydligen tycker några av dom. Men inte slicka så…. och dom var jätte ivriga.
Jag vet att när det är varmt o hästar svettas mycket - av värmen eller om man arbetar med dom mycket så att dom svettas… så för säkerhets skull kan man ge salttillskott i maten.
Har ingen aning om hur det är med andra djur. Men då dom reagerade så mössen så började jag fundera…
Ska testa med chipssalta fingarar någon dag när det varit svalt o se om det blir samma reaktion… om det alltså bara var något som luktade väldans gott *ler* eller om det var saltet dom kände att dom behövde lite exktra av när det är varmt

Mina 3 tjejer är och knaprar ibland på salt/mineralstenarna som jag har till dem. Vissa dagar när jag har lite saltiga fingrar så är de framme och vill slicka på dem, men ibland även om jag inte har det. När det gäller mitt foder till dem så ger jag dem både Labbpellets och en gnagarblandning med lite mindre solrosfröer och liknande feta grejer.
Salt, socker och mineraler är ju det som reglerar vätskebalansen och man kan behöva allt detta vid värmeböljor. Djur har dock inte samma sätt att förlora vätska på som vi människor och vid välbalanserad kost behövs inte tillskott.
Jag ger mina möss och råttor mera färsk och blöt mat som grönsaker, frukt etc när det är varmt och har inte märkt att de saknar något. Dock kontrollerar jag det med jämna mellanrum genom att erbjuda dem mat som innehåller salt och mineraler.
Det är även skillnad på salt och salt. Ju mer naturligt desto bättre. Diverse bordssalt där det gjorts tillsatser är inte att föredra.
Är djur eller människor uttorkade eller magsjuka kan man göra vätskebalans. Det görs i stort sett med att blanda 1 liter vatten (kokt) med 1 tesked salt och en tesked socker. Kan smaksättas med en matsked juice eller saft.
Marsvin de får problem med njurarna av saltsten. Det är vad jag hört.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you