Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 644 ggr
[Thiah]
0

Stanna i handen...

Jag har ett litet problem med mina tjejer som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa. De kommer ibland upp i handen av sig själva ibland med hjälp av en toarulle och om vi t.ex. alla tre är i soffan så kommer dom gärna  till mig och springer runt på mig. Och det kanske är det som är problemet ;) För när jag har dem i handen och ska transportera från buren till t.e.x soffan så stannar dom inte en enda sekund i handen.  Dom springer längs armarna men inte till axeln och sen puffar dom på fingrarna och vill mellan dom så de kan hänga och flänga i händerna. Rädd som man är så tar man ju andra handen under och så hoppar dom dit och karusellen fortsätter. Hur ska jag få dem att stanna i handen, i alla fall någorlunda lugnt?

Grodan
0

De behöver stressa ner lite. Kan vara bra om du har dem en och en i handen och LÄR dem att sitta still där. Detta lär du dem genom att inte erbjuda någon väg från handen samt hålla handen med musen nära ditt ansikte, söka ögonkontakt med musen och prata med den. Den behöver lära känna dig och inte fly från dig, som den hittills har gjort. När den sitter still och darrar i tassarna så kan du ta nästa mus och träna den. Det kommer förhoppningsvis gå ganska fort.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Thiah]
0

Ska pröva det idag.Man vill ju absolut inte att dom ska stressa runt när man har dem i händerna… Tack grodis

kastrullis
0

Jag gjorde så som Grodan sa och det gick bra, dvs hade en mus i taget i handen.
När musen började prommenera upp mot armen sa jag "näe" och föste vänligen men bestämt till baka den till handen. Pratade med den, snusade den i nacken och plockade lite i dess päls om det gick…
Varje dag. Någon gång per dag. Ca 5 minuter åt gången.

Funkade bra….För oss.

[Thiah]
0

låter trevlig. Vi ska försöka oss på det idag. Har kommit på ett godis dom gillar så jag ska försöka med mutning först så dom kommer extra glatt upp till handen :D

[Thiah]
0

måste bara berätta om min och doris första session.  Systern sover så passade på.  Doris tog ett litet tag innan hon lugnade ner sig men sedan satt hon fint och skakade lite men jag kände att hjärtat lugnat ner sig. Satt så ett tag och klappade henne men sedan när jag ställde mig upp fck hon spel (tänkte ta henne tillbaka till buren..). Hon verkar tycka det är jätteläskigt så jag satte mig ner och klappade henne och då slöt hon ögonen och låg helt stilla. Speciellt sidorna av huvudet och mellan öronen varkar vara bäst enligt henne. Hon satte sig oxå till och från och tvättade bort lite kaksmulor från ansikte och morrhår. När jag släppte ner henne i buren gick hon av och gick lugnt mot boet men gick aldrig in.. Kände mig väldigt nöjd speciellt eftersom hon verkade gilla att bli klappad så mkt. Ska se sen när syster vaknar om hon går lika bra :D

Grodan
0

#3 Skrattande

#5 Härligt att läsa! Du får träna dem att vara med när du går runt sen…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Thiah]
0

Jo vi ska träna men att sitta fint i handen är en början :D ska dessutom börja ha dem med mig på köksbordet när jag sitter vid datorn och skriver… lagom yta för dem att vara på utan att kunna vara osociala ;)

[Thiah]
0

Ah grodis (du har  inget val, jag gör smeknamn på alla…vänj dig ;) ) måste berätta att fiona = syster 2 var inte alls lika medgörlig men hon satt efter 10 minuter helt still i handen utan att jag behövde ha något "stopp" medan jag sträckte mig efter en kexbit som jag skulle ge som reward… så din taktik funkar på båda brudarna trots att dom är så olika.. Doris älskade beröringen..fiona satt helst stilla utan den :D

[Thiah]
0

Tack glömde jag skriva ju :D