grönsaksvänjning....
Tänkte bara höra om ni har några tips på hur man lära mössen att äta grönsaker eller dylikt? jag har en egen skål för vissa saker och lägger andra runt i buren men än så länge har bara vindruvor varit poppis här..ska man bara fortsätta att ge små bitar av allt ? låta dem pröva menar jag eller har ni andra tips och råd??
ja, det tycker jag är bra, prova sig fram… det är nyttigare med råa grönsaker (ex broccoli, spenatblad, blomkål), men inte populärt första gångerna… ett tips är att mixa nån god nyttig gegga, av grönsaker å lite rått kött, å frysa in i små portioner o ta fram å ge dem nån gång i veckan.
mina gillar inte kött… eller dom åt salami en gång när sambon(han hade det på sin egen smörgås så dom fick smaka en liten bit) men jag tror det var mest för att han gav än att det var gott… dom älskar honom serru.. :D men jag ska försöka ge lite av allt.. dom älskar dock knäckebröd och digestivekex(= mutor ;))
rått kött älskar de… rå köttfärs, rå kycklinglever mm
kan säga att nej. Försökte med nötkött, griskött 0 strimlad blanding.jag äter mera rått kött än dom gör..Får försöka om ett par veckor igen sen…
du kanske gav dem för mycket?
grönsaker som mina gillar bäst är klart ärtor, majs och färska spenatblad
gav dem lite men ja… dom kanske inte bryr sig alls just nu :D

**Barn och möss…..VARNING nu kommer en möjligen sadistidsk kommentar!!
**
Är man tillräckligt hungrig, så äter man allt.
Jag har 2 av mina möss på bantning, de är sådana där röda (fawn?) som lätt blir smällfeta.
Den ena blev så smällfet att hon inte kunde vända sig från ryggläge själv….hon såg ut som en sköldpadda…. NU är det verkligen dags!!! Tänkte jag.
De äter inte gärna grönsaker, just dessa 2.
Nu får de mest grönsaker och lite lite basfoder.
De äter glatt grönsakerna nu…..för de är hungriga. OCH de har lärt sig att tycka om det.
Jag antar att möss kanske också ibland behöver lära sig att äta saker som inte bara är sött och fett…?
Rätta mig gärna om jag har fel.
p.s. OCH de har gått ner i vikt…så nu kan hon vända sig…