Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 4819 ggr
Terato
0

Plastboxar från Ica Maxi

Var och handlade två plastboxar på Ica Maxi med lock för 129 kr tillsammans häromveckan. Tänkte ha dem som tillfälliga musburar. De är ungefär i samma storlek som en miniduna.

Ikväll har jag borrat hål i locket på dem och klistrat fast kardborrband för att kunna sätta fast vattenflaskor. Tänkte dela upp grabbarna två och två nu för att de ska slippa bo så trångt. Medan lät jag alla pojkarna+ Elvis springa i fönstren och de hade en vattenskål och en matskål och massa saker att undersöka.

Det tog ganska lång tid att borra alla hålen i locken. När jag kom tillbaka hade de gått och lagt sig i diverse blomkrukor och somnat allihopa. De var helt slöa i mina händer och när jag lade tillbaka dem i boet lade de sig direkt för att sova. Mina gullungar. <3 Det är väldigt tyst från burarna nu! haha det brukar det inte vara vid den här tiden!

Är helnöjd med mina nya hemmagjorda burar. Går utmärkt att ha dem öppna också. När man står och stökar i köket kan det ju vara mysigt att kunna plocka ur dem lätt.

Hoppas de inte är för gnagvänliga bara. Men mina verkar ju inte vara så gnagiga av sig. Det återstår att se. Annars kanske jag kommer att köra med de här istället för vanliga burar. Man kan stapla dem på varann också. Man kan säkert sätta ihop dem på det viset och göra hål emellan så att det blir två våningar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Pimu
0

Jag hittade oxå plastboxar me lock på Klas Ohlson, tycker de funkar jätte bra me dom, tycker mina killar ser ut o trivas jätte bra i dom .. *ler*

kortnos
0

Finns det nån bild på dessa boxar, är nyfiken? :)

Pimu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min "mus"hylla ..

Tuss87
0

Jag har en jätte stor plastbox från IKEA som jag har som lekplats åt hanarna. Eller ja det är en av lekplatserna, har flera :) Denna box var helt perfekt. Kostade 129:- och är 79x57x42 cm. Superbra box måste jag säga. Funderar på att köpa fler. Borrat hål i locket så jag kan hänga upp saker. Och så att det blir ordentligt med cirkulation i boxen. Men har även utan locket ibland vilket går lika bra det. Alldeles perfekt tycker jag att den är :)

Terato
0

Ja den har jag sett, tuss! Blev också lite sugen på den.

Ska fixa bilder på mina med. Nu är jag lite trött och har så himla ont i min höft. Har en problemhöft :/ Så orkar inte just nu.

Det är skitroligt med egna projekt. Tillfälliga burar är ju alltid bra att ha också. Och det är så praktiskt iom att de tar så lite plats om man sätter ihop dem och slänger in i garderoben. Dessutom kan man använda dem till annat när de inte agerar musburar! :)

teratos.r8or.se

Tuss87
0

Japp precis :) Rekommenderar verkligen dessa. Skulle varit roligare om de var mer genomskinliga bara så man slipper kolla uppifrån. Litet minus där men annars väldigt praktiska. :)

Terato
0

Håller med. Dessutom har väl dessa en liten "inbuktning" på varje sida? Tycker det gör det lite svårt att möblera. Kommer inte ihåg hur det var med den stora plastboxen men de som var lite mindre hade dessa inbuktningar.

De jag hittade på maxi var formade som vanliga pet boxar. Och ganska genomskinliga.

teratos.r8or.se

Grodan
0

Intressant Terato! Vill se foto, om det är några nya plastlådor som kommit ut på marknaden. Vad är det för tillverkare?

Jag har ju, tycker jag, gått igenom varenda låda som finns på marknaden och enbart hittat CURVERS lådor som är hållbara till möss - de är fullständigt raka på insidan och har då inget som musens tänder kan få fäste i, dock behöver de bearbetas (borra hål, såga ut och sätta dit nät…) vilket är lite jobbisch. Jag köpte 10 CURVERlådor a 30 liter (genomskinliga med knallrosa och grön lock) för att göra till musburar, men orkade bara göra en (1)!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
1

Så här ser de ut:

teratos.r8or.se

Terato
0

Ovanifrån: Som ni ser är det en liten, liten kant på insidan. Den har jag glömt bort. Den blir obefintlig längre ner i boxen eftersom det smalnar av.

teratos.r8or.se

Terato
0

Så här gjorde jag med locket:

Borrade alla hål själv. Ska nog borra lite mer sen.

teratos.r8or.se

Terato
0

Stapla är praktiskt.

teratos.r8or.se

Terato
0

En bild på papperslappen som sitter fast på boxen:

Jag vet inte alls om det är gnagvänlig plast. Det återstår att se. Men mina är som sagt inte särskilt gnagiga av sig så jag kanske klarar mig ändå.

teratos.r8or.se

Terato
0

Man kanske kan kolla på www.hammarplast.com

teratos.r8or.se

Jaag
0

namen vad smart terato!

Terato
0
Terato
0

Men tyckte nog att curverlådorna såg ännu bättre ut.

teratos.r8or.se

Pehpsii
0

Men hur får de luft när du staplar?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

dreamiz
0

Det som är bra med dom jämfört med många andra jag sett är just att de är genomskinliga! Många större backar är ju inte det.

Terato
0

#18 Jo det är liksom "fötter" på dem så det kommer in luft emellan.

teratos.r8or.se

Tuss87
0

Dock tycker jag ändå IKEAs backar inte är så farligt svåra att möblera. De är ju stora backar så har gått rätt bra ändå. Och plasten är väldigt hård så jag har svårt att tro att de kommer ut därifrån genom att gnaga sig ut. Var svårt nog att borra tycker jag :P 130 liter är dessa backar på för 129:- styck + locket då som kostar typ 49:- Vilket gör det dyrare. Men om man jämför med en bur i den storelken är det väldigt billigt. :)

Grodan
0

Oki, hammerplast… Jag tycker inte de är direkt prisvärda. Curverboxarna på 30 liter ligger på rea på ca 60 kr emellanåt. Och så det där med de inbuktningarna… kan inte några förvaringsboxtillverkare tillverka raka lådor a la plastakvarium??

Lock… man behöver ju inte köpa lock, utan kan köpa nät och göra ett lock själv…

Terato
0

nä då var ju curverlådorna bättre. fast hur höga är de? och visst var de fyrkantiga? jag behövde avlånga så att de får plats bredvid spisen.

nej jag förstår verkligen inte heller. petboxarna är ju skitbra. Men de är ju så små och så dyra. KAN inte något annat företag göra liknande för en billig peng!?

teratos.r8or.se

Pimu
0

#18 o #20 Jag har borrat hål på sidan, runt om mina burar ..

dreamiz
0

Kan man inte också ta bort allt i mitten av locket så det bara blir en ram kvar o så fästa nät?

Pimu
0

Det kan man oxå göra, en bra idé "dreamiz"

Terato
0

Jo, absolut men jag hade inget nät. Annars vore det mycket bättre. Plasten sprack ganska mycket när jag borrade hål.

teratos.r8or.se

Pimu
0

Va trist för dig Terato .. hoppas de funkar ändå ?

Terato
0

Ja ohja. Mina har inte klagat på fulbygget. :P

teratos.r8or.se

TantSelma
0

Har oxå provat samma märke på box. Det är svårt att borra för plasten i locket spricker. Plasten i själva boxen är lite mjukare och mer lättarbetad. Jag har satt in luftgaller i ändarna istället. Har en väldigt gnagande killmus i en sån. Han satsar på gallret och på allt annat utom boxplasten. Speciellt när lufthålen är på sidan blir boxarna väldigt behändigt stapelbara! Tips förresten, man behöver inte sy fast gallret, det går lätt med limpistol på några minuter. (Limpistol billigast på Claes Ohlsson)

Grodan
0

Jag köpte en massa Curver-lådor och skulle göra burar. (De är avlånga, Terato, i a f de jag menar - genomskinliga med grönt, rosa eller blått lock! Finns ev inte längre!) Orkade bara göra en, för det var jättejobbigt med plasten som sprack. Blev jättefult!!! Sydde fast nätet.   SkrattandeJag använder en Curverbox som bur, med gallertak. Där öppning för handtag är har jag skruvat fast nät.

Terato
0

Har också sett de där boxarna. De finns på k-rauta har jag för mig. Såg dem efter att jag hade köpt mina!

Tycker mina är helt ok, mina möss har aldrig varit gnagiga. Men just nu använder jag dem mest som förvaringsboxar!

teratos.r8or.se

Grodan
0

ja, fanns på k-rauta, där köpte jag dem…

den lite mindre storleken är väldigt smart att göra Transportbur av! Skrattande

gulzebra
0

Då måste jag få tipsa om Rusta! Hittade plastboxar där förra veckan - genomskinliga med lock med fäste, avtagbara hjul och så handtag på locket så man kan dra den. Bara 50 kr! Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

UlrikaD
0

#32 Vad var det för mått på de boxarna?