Till Salu
Hej allesammans!
Tyvärr har jag nu inga bilder, även om de finns på kameran. Dock sitter jag på biblioteket nu, så jag kan inte sätta in några bilder ännu. Måste komma hem till någon av mina föräldrar för det, då jag och min kille inte har någon dator.
Jag har fem möss till salu, två honor och tre hanar. Det blev 7 ungar i kullen, men en hane och en hona behåller jag.
De är ungar av Pelle (fawn - tror jag, han är orange i alla fall) och Klara (svart), som är goa, glada, med mycket framåtanda, mod och socialitet. Ungarna föddes den 8 januari nu i år.
De två honorna är agouti. Av hanarna är en agouti, en svart med vit och gul undersida samt pannfläck, och den tredje har samma teckning, fast ingen tydlig pannfläck, bara vita hårstrån.
Ni får ursäkta, men jag är usel på färger och teckningar på möss. :)
Honan jag behåller är agouti, hanen är en svart tan.
Jag kommer som sagt att lägga in bilder på de små sötnosarna. :)
Allesammans är jättesnälla. De är närmare 7 veckor nu, och är i princip i storlek som fullvuxna möss.
Jag och de små finns i Skellefteå, Västerbotten.
Inga möss reggas i Svemus, då jag inte finner det intressant eftersom jag inte har tillgång till utställningar eller liknande.
Om intresse finns, pm:a mig. Frågor ställs här eller via pm.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Hum.. när kommer bilderna Eldbarn. Du finns ju faaarligt nära mig.. :)
Vad är det för något du behåller? Om ingen unge i kullen fick pappans färg är det inte säkert att han är fawn, eftersom det är en dominant gen och någon i kullen borde bli röd eller fawn då.
Vad tråkigt att du inte registrerar möss i SVEMUS. Det är jättekul att släktforska och glo på pdf-filer över alla registrerade möss. Jag tycker inte att registrering av djur är i utställningssyfte utan i statistik, släktforskning, linjeforskning och sjukdomsforskningssyfte samt för att det är jätteintressant. Och även för att registreringen är SVEMUS styrka!!! Och inte behöver det då kosta många ören för dig att registrera möss.
Incognita: Bilderna kommer så snart jag kommer mig iväg till pappa eller mamma. Det har tyvärr fortfarande inte hänt. :/ Men jag ska pallra mig iväg till pappa så snart som möjligt, han bor närmast. :)
Grodan: Syskonen jag behåller är svart tan och agouti.
Pelle är den orangea hanen i denna länk: http://mus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=91457f04-b2d7-4386-9148-d6414886ecaa
Och han är lite mörkare orange nu. :) Så vad är han i sådana fall?
Färgmässigt är Pelle:
e. agouti - e. agouti tan
u. dove tan tecknad
u. dove tan tecknad - okända föräldrar
Mamman Klara har två svarta föräldrar, och hon är själv svart, men hon har en syster som är svart med en vit fläck på magen.
Pelles syskon blev en som var i helfärg lite från grunden gråare orange, sedan fick han även vissa syskon i helfärgen dove. Därefter tecknade orange och tecknade dove.
Jag har aldrig reggat något djur jag har, tyvärr. Jag är heller inte ens medlem i Svemus, även om det hade varit roligt. Jag skulle förmodligen schabbla till det totalt om jag skulle registrera något djur, eftersom jag tycker att just musfärger och -teckningar är jättesvåra att lära sig. Råttfärger och -teckningar lärde jag mig med en gång, men mössens är svåra. :/ Dessutom är det så tråkigt eftersom jag aldrig kan komma mig söderut, och prova på att få hälsa på "riktiga" uppfödarmöss. :) Det hade varit fantastiskt roligt, men jag kommer mig så sällan ned. De allra flesta seriösa och riktigt intresserade musägarna finns söderut och inte häruppe. Hade det varit vanligare här uppe också, så hade jag nog registrerat mina småskruttar. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa

Ja, råttorna har ju inte så himla många färger/teckningar som mössen så de går ju rätt snabbt att lära sig. Men jag tror man lär sig på mus också. Intresset burkar ju göra att det där kommer in i huvet på nåt konstigt sätt till slut! :P
Men det är bara att fråga här om du är osäker! Det gör ju till och med erfarna uppfödare ibland. Förresten är det inte hela världen om någon blir reggad med fel färg/teckning.
Antar att du varit inne här men länkar för säkerhets skull: http://www.hiiret.fi/eng/breeding/varieties/index.html
Jag älskar att glo på stamtavlor! Brukar bläddra omkring bland filerna på svemus hemsa.
Älskar mina stora små vänner..
Åh vilken fantastisk sida! Den har jag totalt missat. :)
Tror du att du skulle kunna svara på vad du tror att min Pelle är för färg? Han är som sagt lite mörkare nu.
Är det alltid even som teckning, om det inte är en sådan där prick vid nosen på broken? Fast mina ser inte ut sådär, men jag vet inte vad det kan vara för teckning annars. *förvirrad* Och mina har mindre vitt än på bilden, och gärna vita "streck" i t ex det svarta, än stora svarta fläckar… Och om de har pannfläck då? Nej usch, jag känner att jag måste få in bilder så att jag kan få lite klarhet i teckningarna o s v. :)
Men du får gärna försöka svara så gott du kan. :)
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa

undrar om det här var pojken Eldbarn ville ha hjälp med färgbestämning på? Kommer från hennes tråd som hon nämnde
Jo, det där är min Pelle-gubbe. :)
Glöm det där om Even som jag svamlade om. På det där utmärkta sidan som Terato länkade till, finns en mus som är rätt lik många av de jag har, fast vissa har mer vitt, "nästan-bläs" eller pannfläck. Vad kallas det då?
Musen jag menar på sidan är på tecknade möss, banded. http://www.hiiret.fi/eng/breeding/varieties/banded.html
Den tredje musen, är det alltså en champagne tan bandad missmarked (om man översätter det på ett ungefär)?
Och den musens färg är väldigt lik en hona jag ganska nyss fick i en kull, fast hon har svarta ögon. Är hon en beige då? Hon chockade mig rätt ordentligt när hon kom. Tio möss, varav typ fem var svarta tan tecknade, tre choklad tan tecknade, en choklad tecknad och så då hon.
Pappan är svart tan tecknad, och mamman choklad tan tecknad. Jag skulle tro att föräldrarna är dåliga bandade med bläs och vita tecken lite här och var…. Om jag nu inte alldeles har gått vilse. Hjälp! :P
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa