Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 480 ggr
Tuvamy
0

undergivenhet/dominansbeteende?

Jag har några frågor som helt novis på musbeteendenGlad

Har släppt ihop min nya hona till de två som redan bodde i buren och nu har den nya Nellinona och den "gamla" Lucia bete sig på ett sätt jag inte kan tolka. De nosar varandra i rumpan och putsar/biter varandra intensivt vid kinderna. Nellinona kryper in under Lucia och kisarmed ögonen och verkar avvaktande. Ibland piper de till och sprätter iväg. Ofta verkar Lucia vara den som är på och tjuvnyps så att Nellinona inte får vara i samma bo som henne, nu sist hiiittade jag dem dock sovandes i samma bo, det trängsta dessutom. Den andra musen sedan tidigare verkar bry sig föga om nykomlingen. Varför är det så intensivt mellan just de två, brukar det vara så? Jag blev nästan nojig att den ena skulle va en kille med tanke på det starka intresset men så är icke fallet (men de kanske är flator?)

Hoppas någon har svar!

Grodan
0

Jag får ingen klar bild av vad det är som händer, tyvärr, men det låter helt normalt (utom att du bara släppte in den nya i de andras revir, sådant kan ibland gå illa om man inte rengör noga etc). Att nosa varandra i rumpan är fullt naturligt för möss, precis som det är för hundar, kaniner och råttor också. Katter gör på annat sätt…

Jag döpte en mus till Nellinona för nästan ett år sedan… hm

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tuvamy
0

Jag rengjorde självklart buren innan men tänkte inte ens på att skriva det! Hm jag vet inte hur jag bättre ska beskriva beteendet…

Det är din Nellinona jag har, jag fick med stamtavlan nämligen! Jag var inne i en djuraffär och kikade lite och då såg jag henne och blev såklart kär! Hon hade blivit inlämnad tidigare samma dag… så nu bor hon hos mig!

Grodan
0

Nämen!!! Förvånad

Vad bra att just DU hittade henne!!! Skrattande

Undrar vad som hänt med ägaren… Bor bara 5 minuters bilväg härifrån i stan. Undrar om jag ska ringa?

Du MÅSTE ta foto på henne! Hon är ju en mycket mycket vacker mus!!! Hoppas hon är frisk och glad. Hon var ganska liten och släktingar till henne har fått tumörer så jag har avslutat den linjen till min stora sorg eftersom temperamentet är/var underbart.

Nu till det du undrar över. Förlåt, men ibland är jag lite petig med språket samt att man verkligen förklarar ordentligt. För att jag ska kunna få en korrekt bild, tänk att jag är fem år gammal och förklara för mig. Eller titta på mössen och försök förstå. Kolla igenom dem i pälsen. Är de hela eller har de sår? Har de bråkat? Eller har du bara iakttagit ett normalt beteende?

Tuvamy
0

Ja jag är också väldigt glad att ha hittat henne! Hon är verkligen jättefin! Skrattande

Jag ska försöka förklara så gott jag kan, tyckte att jag var supertydlig i första inlägget men jag _vet_ av erfarenhet att det ofta bara är just _jag_ som tycker att jag är sådär tydligFlört

Det var mest det att Nellinona liksom kröp under Lucia, hon verkade väldigt undergiven men att de ändå hela tiden sökte varandra, dit en gick gick också den andra. Och sedan detta putsande/gnagande (Lucia på Nellinona), putsande står för mig för underkastelse men då bör det ju ha varit tvärtom? Jag hade nog inte funderat så mycket om det inte varit för att den andra musen sedan tidigare inte verkar ha tagit någon som helst notis om Nellinona. Skilnaden är så stor, därför blev jag så nyfiken!

De har inga sår och verkar inte göra mer än markera, nu efter två dygn verkar de ha vant sig vid varandras närvaro dock!

[Theriss]
0

Jag tycker det låter som helt vanligt putsande.

På tal om det såg jag nyss Kail och Riva sitta och putsa varandra, det är verkligen sött att se =) Kail hade krupit in under Riva och fick kinden tvättad medan Kail blundade nöjt.

Grodan
0

mmm… låter som de var väldigt snälla och gosiga med henne fast hon var nykomling… som nykomling är man ju alltid låg i rang… hon visade tydlig underkastelse och blev varmt välkomnad… flator? hur vet man det?

Tuvamy
0

#5 det är säkert vanligt putsande, men jag ville fråga eftersom jag är en sån färsking på möss! Jag har haft många andra djur men aldrig mössSkrattande

Flator.. tja.. jag tännkte att just de verkade så intresserade av varandra tillskillnad från den andra honan som var helt ointresseradGlad så jag tänkte att de kanske blev kära!

Grodan
0

hihi… ja det lät faktiskt som de blev lite kära… Skrattande

Yoga som sitter ihop med Ögonamus gör så… hon kryper intill honom, lägger ner sitt huvud platt på marken och låter honom gnugga, gosa, putsa osv. Mycket sött!

colorpoint beige stex, foto: G. Elleby

här förresten foto på Nellinina och Nellinona