D-kullen ett år!

D-kullen blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Siamestjejen Vattnadals Iptet flyttade ihop med siameskillen Dennis. Nästan tre veckor senare föddes 14 ungar. Men några av dem blev så mörka - inte alls siameser…
Till slut kom vi på varför. Iptet hade varit extramamma till B-kullen. Hannarna i den kullen flyttade till egen bur när de var 4 veckor, men någon hann para sig med Iptet innan dess…

Men när de var ett par månader fick deras farmor en tumör och vi fick veta att det var fler i släkten som drabbats. Det innebar att vi inte kunde avla på dem och att det kanske skulle bli lite svårt att få dem sålda.
Bilden visar killgänget i matskålen.

En av de åtta killarna såldes också. I somras fick vi hjälp med att "ta bort" lite av vårt pojköverskott och de två D-killar som inte kunde bo med andra fick flytta till mushimlen.
Ibland har D-killarna fått träffa pappa med bröder, på vårt stora bord. Nu är det ett tag sedan senast men i somras funkade det bra.

Den här kullen blev som sagt inte som det var tänkt från början. Men det är ändå min favoritkull för det är så himla mysiga möss… Just därför har jag tjatat en del om de här mössen och några av er har säkert sett bilderna flera gånger. Men jag tycker att de är värda ett Grattis - även om de "bara" fyller ett år.

Hipp, hipp, HURRA!!!
Så fina foton, och så fina möss - och så himla mysigt de (och ni) har det!!! Sååå härligt att se.

Åhh vad roligt att få se din D-kull, dom ser jättefin ut=))
Grattis till alla D-barnen på 1 årsdagen!!

Diva mår bra härnere och hälsar till sina syskon!

Hon bor ihop med 4 andra tjejer i et 350 liters "akvarie" och är den som är "bo-ansvarig". Större delen av hennesdagar går åt till att boa och pilla med papper och sätta de andra lata töserna i arbete. Gosar gör hon med husse eller mattes pappa, matte KAN vara godkänd ibland, mest mest är det husse som gäller.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Grattis D-kullen 1 år!
Den där snygga burmesen som sitter på en vattenflaska i inlägg 7, hur ser han ut idag? *nyfiken*

Åh, tack Elyria! Jättefin kille!
Ah, men foxar ska vara stickelhåriga ju!!!

Aha, då gäller det berkshire också eller?
Men jag tänkte inte på att Domino var stickelhårig när han var liten…
Nej, det gäller bara fox! Helt galet, men så är det!
Fox är ju en "vit-blekt tan", dvs grundad på tan-genen a(t) och någon mer gen som bleker rött (inte svart).
Berkshire är däremot en teckningsgen (minns ej vilken) och har en helt annan form på det vita på magen, från ett litet streck till en stor rund oval och allt oregelbundet och regelbundet däremellan. Samt mer eller mindre pannfläck eller bläs, samt ibland vitt på ryggen också.
Tan-teckningen är ju mycket tydlig med hela magen röd (eller vit), samt upp under huvudet, och en skarp linje utmed sidan mot ryggfärgen.
Så tan/fox och berkshire är två helt skilda saker och gener och utseenden.
Däremot ska fox även ha vit tickning utmed sidorna, medan tan inte ska ha någon röd tickning utmed sidorna. Varför det är så vet jag inte alls.
Kanske för att det är "svårt" att få fram? Fox blir lätt otickad, och tan blir lätt tickad - tycker jag mig ha märkt och förstått.

Som alltid så bra förklaringar från amaira. Tack!

Amaraia du borde skriva en bok. Jag har läst atriklar och böcker om dethär med genetik men brukar oftast sitta som ett frågetecken, men dina förklaringar förstår jag alltid! Jag har faktiskt börjat samla dem i ett word dokument som jag pluggar (=
*stolt och glad* Tack!

Häromdan fick D-kullens mamma, Vattnadals Iptet, vandra vidare. Hon hade en stor tumör och jag har länge bävat för den dag då jag var tvungen att ta beslutet. Hon var så pigg och glad men tumören blev så stor och började bli lite skavd på undersidan.

Iptet har alltid varit lite blyg. Men de sista veckorna var hon väldigt nyfiken och trevlig. På bilden har hon klättrat upp i min hand medan dottern Dolita klänger vidare och kompisen Bianca (Lisaisas) tittar på.

Kan också berätta att jag fått besked om att en av tjejerna i kullen, Doris, har fått en tumör. Vad jag vet är hon den enda som drabbats än så länge.
Hon var så jäkla fin Iptet!

Darling är fortfarande frisk men tjock! 

Diva är också en matglad dam, men frisk och pigg (=

#28 o 29 - Vad kul att de mår bra, tjejerna. Ett år och tre månader är de nu! Om jag inte minns fel är en av anijas tre D-tjejer också mullig.
#27 - Ja, hon var fin lilla damen.
jag blev jättekär i henne då hon var till salu och tingade henne, men sen kände jag att jag hade för mycket möss och avbokade henne…