Krasslig mus
Tintin ÄventysMusen är;
hängig,
svag,
matta ögon
pälsen är i oordning
har svullen mage,
har magrat och
är mycket lös i magen.
Hon äter och dricker, men jag antar att hon inte får behålla så mycket…Det går väll rakt igenom.
Mask i magen?
Vad säger expertpanelen?

Att Tintin behöver gå till veterinären, hoppas hon kryar på sig, lycka till..
Ajdå, det var inga bra symtom. Veterinär såklart. Fredag eftermiddag…hm…
Sätt henne avskilt med värme, ge vätskeersättning, kokt ris.
Är hon tecknad? Hur gammal är hon? Har du nyligen plockat in något utifrån som du inte sköljt av ordentligt?
kollade ditt fotoalbum… Tintin är INTE tecknad! Så megacolon o grovtarmssjukdom relaterat till ss-genen är inte aktuellt.

Har plockat in blåbärsris för 2 veckor sedan. Det är det jag kommer på.
De andra mössen mår bra, så hon måste haft otur….
Ska skaffa vätskeersättning. Finns på apoteket antar jag.
Ris. Varför just ris? För att det är energirikt?
sköljer du inte av det du tar in?
du kan göra vätskeersättning själv
ris är ju bra för oroliga magar - om det nu enbart är det som är problemet, vilket jag ju hoppas… annars bör du nog räkna med det värsta… symtomen tyder på allvarlig sjukdom ex orsakad av virus… så ett besök hos vet är inte helt fel… (än är det inte jour!!!)

Well….Jag kommer väll hem i natt någon gång…så då är det nog jour.
Från Apotekets hemsida:
Vätskeersättning
Blanda 1 liter vatten eller svagt te med 7 teskedar strösocker och 1/2 tesked salt (1 tesked = 5 ml). Sockret gör att kroppen trots diarrén kan ta upp saltet. Smaksätt eventuellt med 2 teskedar koncentrerad apelsinjuice eller pressad citron. Ges rumsvarm eller sval. Förvaras i kylskåp högst 1 dygn.
Det är viktigt att det är kokt vatten!!! fast… hm… sååå mkt socker? näääää 3 matskedar druvsocker tycker jag är bättre

Kom hem sent igår….Undersökte henne igen. Pluttarna var mycket fastare….
Och hon var piggare.
Gjorde vätskeersättning….som jag glömde bort…Men hon hängde med oss hela senkvällen natten, dvs hon låg i min hand. Verkade mycket nöjd med det.
Hon var särskilt intresserad av våra popcorn….Hon vill nog ha salt, tänkte jag.
Så idag gjorde jag ny vätskeersättning. Har fått i hennes en hel del i olika omgångar…
Hon är mycket piggare på ögonen och i sina rörelser.
Och hennes pluttar är ännu fastare….
Det verkar gå åt rätt håll.

Det går fortfarande åt rätt håll…men lite segare kanske….
Hennes pluttar är ljusa och luktar syrligt. De har vanlig "pluttform", men är lösare.
När hon går kutar hon med ryggen och ser ut som om hon försöker hålla upp magen från underlaget…..Detta gör att hon lite vaggar fram.
Jag vet inte om det är det som gör att hon ser svullen ut om magen.Hon är nyfiken, men hennes ögon är matta. Hon rör sig ändå rätt snabbt.
Jag har sett henne äta flera gånger.
Hon njuter när jag har henne i handen och masserar längs med ryggen och magen. Här snackar vi lätt med handen!!
Hon klagar inte när jag undersöker henne, dvs hon verkar inte ha akut ont någonstans. (Det här är annars en mus som brukar pipa vid minsta omilda behandling).
Hon verkar alltså må relativt bra…..men något är det.
Säkert ett virus, kanske från blåbärsriset (nej jag brukar inte skölja, eftersom det i så fall krävs varmt vatten och då är jag rädd att riset kanske dör….), eller någon parasit kanske…….
Jag blandade nytt foder för ett tag sedan…Kan det vara det?
Men det borde väll påverka de andra mössen i så fall?
Grodan, appropå socker…….. Druvsocker brukar vara i pulverform, medan vanligt socker brukar vara i större kristaller. Det innebär att det får plats mer luft mellan det vanliga sockrets kristaller, vilket leder till att 3 msk vanligt socker inte är lika mycket socker som 3 msk druvsocker.
MEN, om man vill att musen ska ta upp sockret snabbt, det kanske är akut energibrist är det nog bra att välja druvsocker, det tas upp snabbare……..
JÄSS!!! Vad skönt! Hon blev frisk själv eller?
ang. din vätskeersättning o socker etc - den vätskeersättning du hade hittat på apoteket är för människor, den jag erbjöd är för möss o råttor (fått av min veterinär)… fast jag tycker att den bästa vätskan en mkt sjuk liten mus eller råtta kan få är en injektion av glykos

Jaha…det verkade ju gå åt rätt håll….Hon åt samt sprang lite i hjulet i söndags kväll. Hon var fortfarande svullen om magen…. Verkar ju ganska normalt och på väg åt rätt håll, eller hur?
I morse låg Tintin död i buren…..
Lilla Tintin ÄventysMusen blev lite över 1 år.
Nu får jag hoppas att detta inte har spridit sig till de andra.

Stackars dig som kämpat för lilla Tintin.
Det flög många bevingade möss henne till mötes på hennes väg till mössens Nangijala.
Tröstekramar från mig och mina 3 möss.

Tack Muszimba.
åh, jag som trodde det hade vänt…
symtomen i #0 för allvarliga för att hon skulle klarat sig