Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 760 ggr
[maffiapudeln]
0

möss, råttor eller gerbiler?

Jag har börjat fundera på vad jag ska ha för smådjur efter hamstrarna. Skulle gärna vilja ha lite smartare djur som kan sitta på axeln eller i en ficka när man är ute och går tex. Hamstrar har ju ingen höjdkänsla och druttar ner ;P

Jag är inte säker på att jag kommer få några mer djur av mamma, eftersom hon säger att det kostar så mycket när de blir sjuka - och det stämmer ju! Så råttor ligger längst ner på det sättet, samtidigt som det verkar vara riktigt smarta och trevliga djur. Jag tänkte spara ihop ca 2000:- eller mer så att jag kan betala den mesta sjukkostnaden ifall något hemskt skulle inträffa - känns inte rätt att låta mamma betala för min ena hamster nu när hon är sjuk =/

Men nu står det i alla fall mellan möss, gerbiler och råttor. Det positiva med möss är att de är små och verkar vara väldigt trevliga - men- som jag fattar det luktar de vääldigt mycket. Gör även honorna det?

Vad ska man ha för inredning i buren och vilken sorts bur? Har ju en dunabur och en jättestor gallerbur till hamstrarna. Kan man använda gallerburen? (det är ca 1cm mellan gallret).

Det är så svårt att komma på frågor >.< Men det skulle vara kul om ni berättade lite om hur det är att leva med möss :) Nöjer de sig med att motionera på ett bord medan man gör läxor tex eller vill de hellre vara ute på golvet och springa? Gnager de lika mycket som råttor och gerbiler?

Terato
0

Alltså.. Gerbiler kan jag inte mycket om så ska inte uttala mig om dem. Men jag ahr för mig att de itne blir lika tama som möss och råttor(slå mig om jag har fel)

Har både möss och råttor och de är båda väldigt trevliga djur!

Råttor terroriserar hela lägenheten, väggar, tyger, kablar osv.. Men kan man råttsäkra så är de väldigt trevliga djur som blir otroligt tama!

Möss nöjer sig med att leka på ett bord när du gör läxor. Det får plats en stor personlighet i den lilla musen. Det är så enkelt att leta leksaker till möss! De blir också väldigt tama! Upplever inte alls att de är som mina gamla trökhamstrar utan er.. kontaktsökande, helt enkelt. Mina möss tittar rakt in i ögonen!

Som alla sade till mig när jag funderade så säger jag till dig: Gå och träffa dem! Jag gjorde det, men kunde ändå inte bestämma mig. Så jag startade med en mushane, fick sedan ihop ett gäng mushonor och sen blev det råttor också. Det tyckte jag var en ganska bra ordning. Åk till en uppfödare och bara titta! Många föder upp både möss och råttor!

Både råttor och möss luktar om du städar dåligt. men oftast är det gammal mat osm luktar. Jag tycker aldrig att mian luktar illa och jag städar en gång i veckan ungefär. Plaströr kan lukta pyton ganska snabbt men jag brukar inte stoppa in plaströr till dem så ofta.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

DoD
0

jag själv har haft alla dessa sorter kan börja mä att berätta att gerbiler är go som bara den om dom har rätt gener asså köp då från uppfödare tycker jag.. men dom sitter nog inte på axeln som en råtta.. tycker råttor är tillgivna som bara denn har för tillfälle massa råttor och en del möss, möss är ju goa att ha i handen och kanske de bästa om du bara har haft hamstrar dom behöver inte så mycke er än en duna bur och är lätta att få tama tycker jag (men råttor är bäst!) :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Bim
0

råttor lr möss skulle jag kunna tänka me.. men jag hejar på råttor! men det är bara för att jag inte har träffat några möss än! :D

DoD
0

fast möss är ju underbara och finns mycke personlighet i den lilla kroppen som sagt :P söta är dom å:P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

[maffiapudeln]
0

Tack =) Mina två hamstrar är också väldigt sociala och tama :) Lipton springer just nu runt och leker i min tröja ;P Det jag är orolig för med gerbiler är nog att de verkar vara spralligare än möss och råttor.. =/ Hur stor är skillnaden i lukt mellan honor och hanar?

Pimu
0

Lukten finns mer hos hanen .. men har man "otur" .. kan den vara stank hos honan oxå .. men dock inte lika vanligt ..

Jag äger ingen tjej som har stark doft allafall .. *ler*

[Thiah]
0

Sen beror det ju på hur mkt man städar om jag fattat det rätt..Hanar märker ju revir på ett helt annat sätt än honor..Efter en vecka luktar det ganska mkt "mus" i mina flickors bur men inte starkt eller obehagligt..Och jag känner doften bara om jag stopper ned huvvet i buren…Och vår lägenhet är annars sådan att den luktar fint om man glömt soppåsen pga ingen ventilation :D

Anett Lindbom
0

Mina muspojkar kan lukta ibland, men jag känner inget, det är bara min dotter som håller för näsan när hon går in i rummet där mössen och fåglarna är, hon tycker att mössen luktar illa, min stolliga dotter, medans min son & hans kompisar inte känner någonting.

Terato
0

JA, jag anser inte att man ska städa för mycket hos en hane. Då revirpissar han i nervositet.

Upplevde att mnin hane luktade när han var runt halvåret, alltså i sin pubertet, men nej, ärligt, jag tycker inte han luktar speciellt mycket nu. De har den där speciella popcornlukten. Som sagt. Åk och träffa och lukta själv. Vissa är känsliga för lukten. Min sambo var det i början men nu mräker han inte alls av någon lukt hemma hos oss(och tro mig, min pojkvän är gnällig)

teratos.r8or.se

[Thiah]
0

hehe…. jag har haft nymfparakiter + katt och tyckte nog deras lådor  (hade en utdragbar låda på fågelburen…) luktade mera än mössens bur

[maffiapudeln]
0

Okej ;) Är det stor skillnad på honorna och hanarnas temperament?

Terato
0

Det skulle jag säga ja till. Hanarna är sävligare.. Lugnare och ofta keligare. Men det behöver inte vara så. Det finns galna hanar och lugna honor också, såklart!

teratos.r8or.se

[maffiapudeln]
0

#12 Okej ^^ Ska möss helst ha akvarium så att de kan gräva?

dreamiz
0

Jag har alla tre djurslagen o tycker så här:

gerbiler: väldigt trevliga, mysiga o roliga att titta på, inte lika keliga, som hamstrar kan de ha dålig höjdkänsla, lättskötta, gräver o gnager mycket, ska ha sandbad, en nackdel tycker jag är att det kan vara väldigt svårt (omöjligt ofta) att sätta ihop nya gerbiler med varandra om inte den ena är unge

möss: väldigt trevliga, mysiga och roliga, kan bli väldigt keliga, kan sitta på axeln, luktar inte om man städar (med undantag för vissa hanar som markera mycket), brukar inte vara problem att sätta in nya honor med gamla om man vill utöka flocken medan hanar ofta börjar slåss och kanse måste bo ensamma, kan bo i typ duna eller gallerbur, de vill gärna gräva men gillar även att klättra i galler, de är riktiga akrobater, behöver mycket sysselsättning i buren

råttor: oerhört sociala, som små hundar, kräver mycket tid och sysselsättning o även hjärngympa, busiga, gosiga, roliga, kräver större bur, luktar mer (tycker jag men vet att inte alla håller med), hanarna lugnare än honorna

Men detta är ju bara helt o hållet min egen uppfattning. Frågar du tjugo personer får du säkert tjugo olika svar. Sen är det ju väldigt mycket tycke o smak vad man vill ha, o vad du vill ha ut av ditt djur.
Skulle jag tvingas välja bara ett av de här djurslagen så blir det möss.

[maffiapudeln]
0

#14 Nu blir jag dösugen på möss ^^ Kompisen har råttor, men jag tycker att de är för stora >.< Så möss blire nog :D