Möss har oxå känslor
http://www.tv4.se/nyheter/474039.html
Borde man inte veta att djur har känslor, måste det forskas i det? borde vara självklart.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Här var i mitt tycke försök som var bra onödiga… utsätta dom för smärta bara för att se det????
Jag tyckte inte om det… 
Inte jag heller men tycker även det är bra att även diskutera sånt här..
Rena rama djurplågeri,tycker jag.
Stackars,tycker synd om dem,verkligt.

Möss har också känslor… som om det skulle vara någon nyhet? Ibland är människosläktet dumt som spån! På 70-talet opererade man bäbisar utan smärtlindring, för man ansåg att de inte kunde känna något. Man bara häpnar ibland! Sunt förnuft, skulle man inte bara kuna använda det så där lite till vardags? Kostar gratis dessutom!

Usch kan ju knappt läsa det!!!! Fan måste man plåga dem för att fatta att de ha känslor, jag blir så upprörd….
Visst ska man inte plåga möss, och det borde ju verkligen vara en självklarhet för ALLA att alla djur har känslor, men detta fick nog iaf upp ögonen för dom som fortfarande inte fattar. Stod ju längst ner att:
"Fram till dess kan man hoppas att resultaten åtminstone kan vara till praktisk nytta för världens alla miljontals försöksmöss, som i framtiden kanske kan få slippa se på när burkamrater plågas."
Man får ju hoppas att det kommer något bra ut ur detta. Men tror inte dom ens orkar bry sig, riktigt synd. onödigt.
Känns onödigt å delta här eftersom jag håller med er, men vill i a f säga att det!
Undermåligt expriment - och därmed fullständigt onödigt! 
Det bevisar ingenting! Bara onödigt lidande för försöksdjuren. *arg!!*
Nu är säkerligen artikeln populäristiskt och amatörmässigt skriven, vilket kanske också är vilseledande. Men försök och slutsatser i exempelvis det första försöket, är ju OLOGISKA! Man ställer upp en tes med ett påstående, vänder på det, och ser det som "bevis". Typ såhär:
Tes: Om man slår någon i huvudet med en sten, så dör han = sant.
Påstående: Albert är död.
Slutsats: Albert har blivit slagen i huvudet med en sten.
Bläh för sådan forskning!!!!!!!! Det finns som sagt flera olika andra anledningar som kan orsaka detta "extra slickande" som talades om i första exemplet. En av de främsta orsakerna är exempelvis "härmning" som de själva talar om.
Sociala djur som lever i flock, har en mycket stark "härmningsdrift"! Även människor, gäspningar är väl det tydligaste exemplet. (men den som är uppmärksam ser "roliga" exempel hela tiden) Denna härmningsdrift har som syfte att synkronisera flockens aktiviteter, så att hela flocken äter tillsammans, förflyttar sig tillsammans, sover samtidigt, osv så att inte total anarki råder i flocken.
Det här kan vara viktigt att känna till när man som människor håller flockdjur i stora grupper. T.ex. när de utfodras behöver alla djur få tillgång till maten, därför att annars äter de ranghögsta medan de ranglåga blir utan. Sedan är det dags för någon annan aktivitet, exempelvis förflyttning. Och då kan driften att "härma" vara så stark att de ranglåga inte stannar kvar för att äta, dvs de blir utan mat! 
Tummen ner för det första försöket alltså! Det gav inget annat än onödigt lidande för försöksdjuren. Utifrån det jag kan utläsa från artikeln.
Försök nr två kan för all del vara mer trovärdigt - om de också definierar begreppet empati!!!
"Empati" är ett populärt mode-ord, som har fått många breda "betydelser". För att veta vad exprimenter går ut på, behöver man också - som sagt - definiera ordet empati. Det kan innebära vad som helst mellan "över-identifikation", till att kunna förstå andras smärta utan att själv ta på sig lidandet.
Det finns ca 25 miljoner försöksmöss i världen
De tjänar oss väl, i allt från cancer till alzheimer. Men sånt här borde de få slippa!
Ärligt talat, jag kollade inte ens länken, för att slippa bli upprörd.

#10 - det gjorde du rätt i…..
Tråden kan tas bort om ni önskar det.
tycker det är synd att männsikan tror att dom är de ända djurarten med kännslor!! jag menar varför hålla på med en massa djurförsök,(som inte gynnar djuret själv) bara för att människans nyfikenhet!
jag tycker att något kan juh vara hemligt! människan måste ju inte veta ALLT!!! fast å andra sidan så görs kanske djurförsök som gör nytta för sjävla arten! det är jag faktiskt inte emot! (dock ej grymma)
Medarbetare på Hundar.ifokus
så det så! hahah
Det tycker jag var en mycket intressant tanke, Noa_Nisse!
jag tycker att något kan juh vara hemligt! människan måste ju inte veta ALLT!!!
mm för människan verkar visst vara besatt av att veta en massa saker ! hehehe
som de igentligen inte behöver veta!
Jag är vetgirig, men vissa saker tycker jag är ointressant. Jag är inte så intresserad av att tortera människor eller djur och se hur de lider.
# Här är en riktigt nyfiken människa! Nyfiken på kunskap, inte "nyfiken på skvaller" och sånt. Inte heller (precis som Grodan) är jag nyfiken på att se hur folk (människor som djur) ser ut när de lider…
Men nog har jag en "drift att få veta" och är vetenskapligt intresserad inom naturvetenskap, och följer forskningen inom vissa områden. (Populärvetenskapligt förstås
)
I min livsnyfikenhet finns min livsglädje. I "att lära mig nya saker" finns min livskvalitet. I "nya livs-upptäckter och -insikter" finner jag lycka.
Men människan kommer aldrig att få "veta allt"! Det har vi inte sinnen för. Vi, liksom alla andra djur, är skapade med sinnen som kan förstå den omvärd vi behöver förstå för att leva våra liv och sprida vår art. T.ex: även om människan matematiskt kan beskriva andra dimensioner än de för oss naturliga fyra, så har vi inte sinnen att kunna greppa dem annat än via liknelser som vi kan förstå.
(för tydlighets skull vill jag säga att jag lyssnar till vetenskapliga teorier, men tror inte på spöken, astrologi, mm. och sånt.)
Nä, vi kommer inte att få veta allt. Och precis som Noa-Nisse säger, så tycker jag också att det är som det ska vara!!
Någonstans inom sig behöver man (tycker jag) slå sig till ro med att man inte behöver veta allt.

*råttor/möss bitts alldrig med flit, bara om dom känner sig hotade eller Rädda.!*
Ujuj det kom en worm med den länken 
//frida
mata råttorna med den då… hehe
mina råttor skulle nog inte äta maskar om de så bet dem i nosen.. kräsna små damer.
//frida
inte kan de väl dissa maggots å sådana där slemmiga saker som geckos får??? iisch
Geckosarna jag hade fick syrsor, emellanåt muspinkisar de minsta.
Ibland kom ungarna på gården upp med gräshoppor till dem.
mhm… men jag menar en speciell larv som har ett speciellt namn som jag aldrig minns… spirrilliquelissimorrfilumbalainjenknuffedulle
Fosobas eller hur det nu stavas. Mjölmask funkar bra oxå.
Zophobaslarver?
jag VILL inte tro att mina råttor äter sånt, för om det är något jag blir äcklad av, så är det larver! Stora fina fjärilslarver är okej dock.
//frida
Där var det en som kunde stava bättre än mig.. *S*
(Jag letade upp en tråd på råttforumet som handlade just om ovannämnda larver. JAG har ingen aning om nånting!!)
//frida
Jag har heller ingen aning om någonting.. *S*
Stod med näsan i frysen och plockade fram påse med ärtor, majs, paprika till möss och råtterna.. Har en påse med spenat som jag stod och försökte leta i minnet om de kan äta det.
jag har sett råttor äta sådana larver i a f…
Jo de är fullt ätbara, och jag misstänker att levande föda skulle vara hur kul som helst men NEJ! :P
Den här tråden har spårat ut lite.. För att återgå till ämnet så är det SJÄLVKLART att flockdjur känner empati.
//frida
jag har inte gett det till mina, men jag har sett andras råttor och även andra djur äta sådana… sofåbass
haha… hålla sig till ämnet… det är ju ingen ideé för här är bara kärringar ändå…
Men grodan kallar du Tomas för kärring, inte visste jag kärringar hade såna atrialjer *försöker vara fin i mun* *Skratt*
Det är faktiskt mycket roligare när det inte är så petigt noga! Kvinnor spårar gärna ur.
//frida
Nu kan han skaka på huvudet och tänka "kvinnfolk" med gott samvete :P
//frida
ja, mymlan om du visste vilken kärring han e… *fniss* 
digi, man kan ändå inte städa i trådarna… inte flytta halva trådar, utan i så fall bara radera… den dagen man kan flytta halva tråden och ge den en mer passande rubrik kanske jag skulle försöka hålla lite bättre ordning här…
Ett litet forum-minus..
//frida

Alla djur har känslor , precis som oss människor , vilket nyhet ? Dom som själva har djur borde förstå det, men de flesta verkar ha problem med att förstå att råttor & möss är inräknade där , jag har ofta mötts av "men varför har du råttor , dom är skadedjur & äckliga" men icke , dom är hur goa som helst. Och det här med djur tester , testa på människan istället , dom som vill . Det är fel att använda sig av mössen lr andra djur , dom har inte den fuktionen i livet enligt mig , låt dom leva !