Menar du hur man "vet" att det är sotning det handlar om? Det kan jag inte svara på!
Sotningen innebär ju att den är mörkare över ryggen. Har för mig att det är vanligt att man får det i kullen om ena föräldern är agouti. Men har som sagt dålig koll på genetiken!
Sitter inte vid min egna dator nu så kan inte lägga in bilder men samtliga av mina kids i Sveas kull blev sotade! Kan ju länka in trådarna och hoppas på att man ser det i någon av bilderna:
Älskar mina stora små vänner..

Hmm.. Jag ser nu att det inte syns på någon av bilderna!
Får lägga in en bild på Pippi sen. När hon var i en viss ålder syndes det tydligt!
Älskar mina stora små vänner..
Tack sååå mkt för hjälpen Terato .. fick de svar jag önskade ..
Mja. För mig uppstår nu ett litet språkproblem. Jag funderade på om du menar sotad som i siamesetecknad på något vis…?
Men visst man säga att Stella är sotad, hon är inte speciellt bra tickad, har en ål som dock kan bero på hårlaget!
En röd mus blir ofta sotad, enligt min teori, speciellt om det är en agoutivariant - nu syns det inte att en röd är agouti, utan det märker du i avel…
Stella är inte en Agouti Burmese - om det var det du trodde med frågan! Burmese består av chinchillagenen och himalayagenen - bägge dessa ser till att rött anlag inte visar sig, dessutom bleker himalayagenen ner agoutins svarta till sepia.
Ja, jag har ingen aning om vad som hör in vart .. men VD sa att Stella såg sotad ut (isåfall var hon inte intresserad av henne) .. så de var bara de jag blev nyfiken på, om de kunde vara så ..

Jag har en musunge i senaste kullen, och en i förra kullen som är agoutin men dom är ju nästan svarta över ryggen, är dom sotade då eller är dom bara väldigt dåliga agoutin eller ngt annat?? Vad dom än är så tycker i alla fall jag att det är himla fint när dom blir så där mörka, jag har tagit nya bilder på dom mössen men dom ligger i min kamera än så länge..
Pimu, jag hoppas att det inte gör ngt att jag hoppar in i din tråd så här.. :)
näe, de är därför jag skriver trådar för att ALLA (som vill) ska säga nåt .. o kommentera ..

Är dom mörka tjejerna sådana där sotade,, eller är dom bara mörka ändå..
sotad javisst, men Stella är väldigt söt
Agoutis har alltid så stora fina ögon har ni märkt det?
Ja, jag tycker hon är jätte fiiin .. *ler*