Om priser på möss,,
Idag har jag & min dotra ner på zooaffären(fd Mobackes zoocenter, numera Maja & Pluto)
Dom hade fått hem möss så jag var lite nyfiken på hur dom hade det. Mössen var i alla fall uppdelade, honor för sig & hanar för sig. I samma veva som vi var dit så var en tjej in med en drös musungar, jag frågade lite om dom & hon födde upp mössen i en stor bur i köket, förmodligen hade hon hanar & honor gåendes tillsammans för hon pratade om att hon nyligen hade fått en kull 13-14 ungar & strax före det fick hon en ungefär lika stor kull. Dessa möss var oreggade & inga stamtavlor precis som de andra mössen som redan var på affären.
Men,, i pris tog zooaffären 79 :- st. för mössen, och jag har tagit 75:- styck för mina, och mina är ju reggade & har stamtavlor med mycket bra i..
Så jag undrar vad är rimligt att ta för mössen, det kan ju inte vara meningen att vi som föder upp & säljer reggade möss med långa stamtavlor ska vara lägre i pris när zooaffären tar högre pris för sina djur, möss som dom förmodligen inte vet så mycket om, och ännu mindre vet vad som finna bakom som temperament & sundhet..
Eller vad tycker ni om det här??
På min zooaffär som jag var på idag var det cirka 10 hanar i samma bur, i 2 burar.. alla var vita rö.. kostade 65:- för en hane och en tia mer för en hona, men det fanns inte en enda hona inne…
Tycker inte det känns värt det att köpa från zooaffär då man inte vet någonting om dess förflutna, och den kanske aldrig går att få tam eftersom den kanske var uppfödd till ormmat egentligen och på såvis aldrig blivit hanskad med. Nä jag skulle nog inte ta risken att köpa en mus från zooaffär om jag vill ha en mus som husdjur, när ändå uppfödare tar samma pris…
http://elinalgotsson.blogg.se
Jag betalade 20euro för båda min tjejer så typ 100:- st blir det
25-30 kr betalar jag för minna.

På mitt jobb har vi tagit 35 kr jämt, men jag försöker få upp det till 50 kr, trots att de andra butikerna i Gävle knappast höjer…
Jag tar 100 kr för mössen jag säljer nu, om man inte köper många samtidigt, då prutar jag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jagtar betalt lite olika beroende på stam och ålder. De som hade papap som var zoomus tog jag mindre betalt för än de jag har bra stam på. Samt jag tar mindre för hanar än för honor.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

#0,1: Vad högt priset ligger på möss hos er! Då borde vi ju nästan kunna putta upp priserna lite här i Gävle med. 35 kr är ju pinsamt egentligen..
Elin! Du måste göra mer reklam för mössen ni säljer på Brynäs Zoo. De håller ju otroligt mycket högre "klass" än någon annanstans i Gävle så era borde kosta mer. Fast intresset verkar inte vara så stort med möss här i gävle..
100 kronor för en mus med stamtavla tycker jag fortfarande är lågt. Minst 75 på zoo och runt 150-200 för en stamtavlemus tycker jag är rimligt.
Betalar inte mindre än 100 för en mus med stamtavla iaf..
Älskar mina stora små vänner..

#6, Ja precis, jag tyckte priset var lite högt, och speciellt på möss som man inte vet något om, vem vet hur länge dom lever och får vara friska och sunda.
Så jag tycker att 75:- för möss som är seriöst uppfödda & är reggade är i det lägsta laget, i alla fall här i Bollnäs i så fall.. Då borde ju jag kunna ta mer för mina små muslingar..
Att dom inte tar mer än 35:- för möss i Gävle är ju också dåligt, undras hur mycket impulsköp det blir då, speciellt bland folk som egentligen inte skulle ha den söta lilla musen där i buren men köper ändå för att den var så billig…
Köpte Nollan för 10 kr.
Köpte mina möss för 50:-/st

Mina första möss (zoomöss) kostade 65kr/st
#0 Oki, det var ju ganska mycket. Har de annat pris om man ska ha dem till ormmat?
De flesta butiker har ju två priser - för samma möss - ett pris för sällskapsdjur och ett pris för foderdjur.
Zoobutiken i Tyresö som jag sålt några möss till tar 59 kr för möss, vare sig de har stamtavla eller ej - dock har de flesta där eg stamtavla…
Samma sak med Brynäs Zoo, de mössen har ju eg stamtavla de med, i o m att de kommer från SVEMUS uppfödare (bl a Elin och mig).
Idag (imorgon kanske jag tycker annorlunda!
) tycker jag priset spelar liten roll så länge mössen hamnar i bra hem. När jag har friska möss säljer jag dem för 100 kr st.

Handlar väl mest om status. Och för att gagna er uppfödare. En liten peng ska ni ju ha för tiden ni lägger ner.
Men självklart är priset obetydligt jämfört med hur viktigt ett bra hem är. Jag kommer ihåg att jag inte ville ta för högt pris på mina små. 75 kr körde jag på. 50 för zoomössen. Några av dem åkte jag med till uppsala och lämnade över mot att hon betalade resan så de var ju egentligen gratis. Det är jättesvårt, verkligen. Men jag betalar gärna uppfödarna för att visa min uppskattning.
Älskar mina stora små vänner..

På Arken i växjö kostar möss 35:-