Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 644 ggr
EmmaG
0

Fetma & morrhårrstuggande

Gjorde en liten sökning på morrhårstuggande, men hittade inget. är inte inne här så ofta så förlåt om det är uttjatat ämne *S*

Upptäckte idag att jag när en morrhårstuggande mus vis barm som sagt! *morr & suck*
Är 99% säker på vem det är oxå.
Finns det något att göra åt detta?
Vad utlöser sådant beteende hos möss?

Och en annan av mina möss obcent fet (!) Jo, faktiskt, det är fruktansvärt tycker jag personligen & jag har ingen aning hur detta gick till :-(
Jag har fotat henne, men kan visa först imorgon..
Vad ska göra åt henne då tro? Suck!
Se över torrfodret och ge supersmalt torrfoder?? Tips?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Grodan
0

Jag har skrivit en artikel om pälstuggning!

Är den feta musen en röd?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

EmmaG
0

Har nu läst artikeln Överdriven pälstvätt. Det stod att om mössen bara hålls som sällskapsdjur så gör det kanske inget?
Verkligen? Jag tycker ju så synd om dem som blir tuggade på :-(
Beror på understimulering, går det i så fall att att motverka detta? Hur i så fall?

Läste nu vidare i Musens morrhår, där nämns det att man prova att omgruppera lite så kanske musen som gör detta trivs bättre?
Min feta dam har inte alls blivit så mycket tuggad på som de andra i flocken. Kanske dem skulle kunna bo ihop?
Dock har jag bara minidunor kvar så då får ju Narsheskan (tuggande damen) flytta till mindre… Hmm…

// Emma, aka Althea

EmmaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tar ett separat inlägg om min feta dam, det är lättare så tycker jag *S*
Nej, hon är en…hmm..säger jag rät nu? Black tan eller nå kanske? Kan inte musfärger, men se bild så får du nog en uppfattning oxå om hur tjock hon faktiskt är.

Och detta är samma mus jag en tråd tidigare om att jag trodde jag köpt henne dräktig ifrån djuraffären. Men det var ju nästan 2 mån sen nu så det kan man ju sluta sig till att detta enbart är fetma.
Och jag fattar inte hur!
När hon kom var hon slank & fin i kroppen, det gick fort! Siktar hon sig enbart på pumpakärnorna & solrosfröna i maten eller?
Med denna dam tar jag tacksamt emot all hjälp jag kan få, för jag gissar på att hon inte kommer leva allt för länge med denna kroppshydda :-(

// Emma, aka Althea

Muszimba
0

Dweia är en Svart bandad med pannfläck(b/ba/pf).

Jag hade satt henne i en egen bur med mycket sysselsättning och torrfodret neddraget så att det är utan alla fröer. En del pyssel med att ta bort alla fröer från hennes mat, men det är värt besväret. En del lägger ut torrfodret bland grejerna på burbotten så att mössen måste leta upp det. Sedan är det mycket grönsaker och frukt som gäller.

EmmaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mår hon bra i en egen bur själv?
Att göra ett torrfoder utan mkt fröerär är inte svårt eftersom jag blandar eget foder ändå.
Så funderar jag på hur mkt annorlunda pyssel jag kan ge henne i en minioduna? Hmm..
Såhär ser deras bur ut just nu.
3 klättergrejer i taket & lite olika leksaker på marken..

// Emma, aka Althea

Terato
0

Jag ger inte fröer direkt i fodret till mina tjejer pga tjockisbruden jag har här. Har en skål med alla fröer och nötter som står utanför buren. Ger dem direkt i handen varje dag istället. Annars äter hon inget annat än allt det gottaste! ;) På det sättet kan jag ha lite koll på hur mycket hon får i sig.

Känner man att man har tid med det så kan man ju göra så. Jag ger dem antingen genom gallret eller i mina händer. Eller så ställer jag gottaskålen med dem när de springer ute. Man kan ju eventuellt ställa in den i buren korta stunder per dag, också.

Det har ju även fördelen att vi kommer varann lite extra nära eftersom de vet att de får en massa gott när jag kommer.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

EmmaG
0

Tack för ditt svar Terato =)

Söker fortfarande svar på mina frågor jag ställt i inlägg #5 & #2 =)

// Emma, aka Althea

EmmaG
0

Tack för ditt svar Terato =)

Söker fortfarande svar på mina frågor jag ställt i inlägg #5 & #2 =)

// Emma, aka Althea

Laika
0

Klättrar tjockisen bra? Om hon inte gör det kan du hänga upp den feta maten i ett hus eller liknande i taket, så att det bara är de smala som kommer åt… så slipper du ha henne ensam.

Vattnadal
0

HON mår ju inte bättre ensam, snarare tvärtom. Ett djur med stereotypa beteenden som utför sina olater mår oftast bra, så länge de FÅR utföra sina olater. Det är ju så de får utlopp för sina problem.

De som blir utan morrhår blir handikappade utan, inte så vackra att titta på och går inte att ställa ut (om man skulle vilja det). Den som tuggar kanske kan få en kompis som det inte gör något om är morrhårslös. Har du en som hon tuggat mindre på kanske hon fortsätter med den vanan, vilket vore bra.

Kanske kan du sätta dem i en egen bur och vräka på med saker att göra, som du byter ut och växlar mellan. Varför de börjar tugga är nästan viktigast att räkna ut, om det går. Är det stress, ge en lugnare miljö. är det tråkigt, se till att det händer mer. Är det helt enkelt ett vårdande beteende som gått för långt kanske det går att ge stimulans där med. Kladda ner henne med något, tex lite matolja, som hon får putsa bort på sig själv, kanske lite på kompisen med. Gör man det varje dag kanske det putsandet får räcka, och morrhåren blir kvar?

Lycka till! Själv har jag aldrig ork att försöka rehabilitera morrhårsätare. Då det bara finns plats för möss som går i avel här hemma, och morrhårstuggare absolut inte avlas på, försöker jag alltid omplacera. Går inte det tar jag så gott som alltid bort dem. Tyvärr, känner mig som en hemsking, men jag är ärlig om det i alla fall.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

EmmaG
0

tack för svar!

Ställde min fråga i ett tidigare inlägg i tråden, men ställer en gång till så kanske jag får ett tydligt svar =)
Är det en god ide att sära på flocken så att dessa 2 möss får bo tillsammans i en egen specialbur?
Eftersom tjockisen Dweia är den som är minst tuggad på menar jag så kanske de kan bo ihop i en specialbur?
Är det en bra, dålig eller värdelös ide??

// Emma, aka Althea

Vattnadal
0

Som jag skrev ovan, har du en hona hon tuggat mindre på, så är ju det bra, sätt ihop dem i en gen bur och se vad som händer!

MVH Elin

EmmaG
0

Ah tack Vattnadal Generad
Ska göra det imorgon då så får vise sen

// Emma, aka Althea

Vattnadal
0

Testa och prova dig fram, har du tur kan du få bort beteendet. har dock lärt mig att man sällan får bort mer än upp till 90% av stereotypier.

MVH Elin

Grodan
0

Fetma kan vara genetiskt och sjukdom, ex diabetes. Jag skulle se över kolhydraterna i fodret. Samt inte dosera mer än 25 ml per mus per dag och sprida runt det i buren och inte servera i skål. Pasta, ris, bröd, socker och potatis bör du undvika helt, samt annat väldigt kolhydratsrikt.

De ensamma hanar jag haft som varit uttråkade och tuggat på sin päls har jag gett supermycket aktiveringsmöjligheter i buren och de har då slutat att barbera sig. Massa gnagmöjligheter som träsaker, nötter med skal, böcker (jupp med pärm och allt - dammar, men är rolig sysselsättning).

EmmaG
0

Vad är kolhydratrikt i torrfoder som jag bör undvika?
I den nya jag ska blanda som bara dessa 2 kommer få består av frebacos müslilätt, innehåller enbart de 4 sädesslagen, bovete & dinkelflingor.. Hmm jag har glömt nåt nu men har bråttom så vet inte vad.
Nåt bra tips på vad det mer kan innehålla som är smalt.
Solrosfrön & pumpakärnor får bli begränsad tillgång på

// Emma, aka Althea

Grodan
0

säd är ju tyvärr väldigt rikt på kolhydrater… men jag har aldrig dragit parallellen att möss blir feta av enbart säd, dock bör du se över mängden mat du ger dina möss kanske

solrosfrö är väldigt nyttigt, men givetvis skall allt som mössen tycker är väldigt gott utfodras sparsamt. 2-3 solrosfrön per dag räcker.

EmmaG
0

Ah, okej tack så mycket Grodan
Efter frukosten blir det till att ta ner buren ifrån vinden igen som jag tog upp i Söndags *suck*

// Emma, aka Althea

Grodan
0

förresten hur gammal är din tjockishona? mina honor kan bli lite runda på äldre dar… det brukar vara positivt för då har de något att ta av när de blir riktigt gamla… Flört

oki, bur från vinden… berätta vad du tänkt göra!

EmmaG
0

Jaha, tog ner dunaburen ifrån vinden, så fort jag sätter foten i lägenheten igen kommer jag på att jag inte har någon toa-lätt hemma! Jaha, så var det med det.. Får köpa det imorgon.

Dem kommer ju ifrån zoo så jag vet inte hur gammla dem är riktigt, men relativt ung iaf

// Emma, aka Althea

Grodan
0

du ska dela upp flocken i två alltså?

hur länge har du haft henne?

EmmaG
0

Japp, jag har 5 musdamer och dessa 2 jag skrivit om kommer imorgon (antagligen) få flytta ihop i en egen bur så får vi se vad det ger.
Imorgon är det exakt 2 månader sen samtliga kom hem hit, och hur gammal hon var då vet jag faktiskt inte.
Djuraffären ifråga har stor ruljans på sina möss så dem visste inte riktigt heller, men ett par månader iaf (+ de 2 mån dem bott här nu då, så max 4 mån gamla)
(Nej, fy på Emma som köper möss på djuraffär..jag vet *full av dubbelmoral *S*)

// Emma, aka Althea

Grodan
0

oki, nä, bara tänkte om det bara gått sisådär 2-3 v kanske hon skulle ha bebbs… *fniss* men de ju uteslutet… om inte en av dina honor är en hane… Förvånad

EmmaG
0

Ja, det var ju oxå en läskig tanke jag fick i början när jag trodde hon var dräktig för ett tag sen. Men har kollat på alla möss med hjälp könsbilder ifrån nån artikel här & kunde iaf inte få nån av mina till hane som tur är! =)

// Emma, aka Althea

Grodan
0

Skrattande

EmmaG
0

Delade på dom för ett par dagar sen & satte dessa 2 i egen bur.
Gav dessutom med mig på punkten gällande hjul, så nu får de ha hjul en stund varje dag.
TjockisDweia promenerar i maklig takt medans Nessie springer som en galning Laughing

// Emma, aka Althea

Grodan
0

De kan bli smala rätt fort av hjulspringande har jag märkt…