Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 528 ggr
oskila
0

Introducera ny?

Står i begrepp att skaffa en ny mushona eftersom den ena jag hade dog förra veckan :( Är möss svåra att introducera jämfört med råttor?

mandymoo
0

jag har ju ingen erfarenhet alls av råttor - jo jag hållit i en, en kort stund hos Matsvin *ler* - så jag vet ju inte alls hur svårt eller lätt det är.

Däremot så har jag nu introducerat nya möss för varandra 3 gånger och ingen av gångerna har det varit några problem. Jag har gjort rent allt i buren och möblerat om. Allt bara för att det ska vara nytt för alla. Sen har jag satt tillbaka alla i buren och det har gått hur bra som helst.

Men jag har fått den uppfattningen att så länge mössen har bra temperament så är det oftast problemfritt att sätta ihop nya honor.

cosmonita
0

Jag tror faktiskt att det gällde möss i det här fallet *Ler*

Jag tror att det är ungefär lika med råttor och möss, precis de råd som mandymoo ger följer jag också.

Dessutom tror jsg måmmmmmmmmmm (fasiken min råtta Alka är med och

'tycker till )Generad 

tror jag att både råttor och möss har lättare att acceptera så unga artfränder som möjligt. En unge vållar mindre problem än en äldre individ.

mandymoo
0

Jo jag förstog att det gällde möss.. men jag menade att jag kan inte göra någon jämförelse då jag ingenhar någon erfarenhet av råttor alls *ler*

Jag håller med i det sista du skriver också - jag tror också att det är lättare det är en ung individ - dom har oftare lättare att passa in o flocken.

oskila
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad bra att det verkar vara ganska lätt :) Musen jag har kvar har väl inte vad jag skulle kalla exemplariskt temperament, men mest är hon blyg och försiktig.

Musen Príla och hennes numera avlidna syster Vohveli köptes på annons. De såldes pga allergi, men jag misstänker att de var en julklapp som blivit tråkig. Ursprungligen kommer de från en zooaffär där möss kostar 25 kr st.

mandymoo
0

Så fina o söta dom var *ler*

Här började vi också med 2 st möss - inköpta på zoo så att dottern skulle få eget djur *ler*…. en dog i våras o då skulle vi köpa en till. Fick rådet att ta 2 små (så slipper man ju sitta i samma sits igen om en dör) Så det bar iväg till Grodan … jag fick 4 st med mig hem *ler*. Och den gammeltanten som vi har kvar hon var också litesådär… höll sig undan osv.. men vilken skillnad det blivit på henne när det vart en större flock… hon är positiv, nyfiken - hänger med dom andra. Märks stor skillnad när dom blev flera…

Ja sen att det blivit ytterligare någa till Generad ja sånt får man ta…. går ju bara inte att låta bli *ler* dom är ju sååå mysiga