Stella verkar hängig
Stella, snart 4 mån, verkar hängig.
Hon är lite loj och mera stilla än vanligt (men har ändå gått runt i buren lite) och andas häftigare än vanligt. Tycker mig också höra ett svagt klickande ljud när hon andas. Ögonen eller nosen är inte kladdiga men det ena ögat verkar lite mindre öppet än det andra (svårt att förklara). Möjligtvis är hon också någon aningens uppburrad i pälsen. Hon bor med sex andra mustjejer och jag har ännu inte upptäckt att någon av dem verkar sjuk.
Hur länge kan man avvakta och se? Jag har Vibramycin mixtur hemma, ska jag ge det? Dosering till en mus?
Dosering, uträknat på Vibramycin 10 mg/ml och 30 gram mus:
1 ml Vibramycin blandas med 2 ml vatten och skakas noga. Av blandningen ges 0,05 ml 2 ggr dagligen i 3 veckor. Detta var den ordination som jag fick, speciellt uträknad till min mus med gnissel-rossel-klick-symtom.
Tack amaira, jag ska spara det rådet för ev framtidsbehov.
Stella avled nyss efter lugn och stillsam sjukdom som jag inte vet diagnos på. Det gick väldigt fort i alla fall.

Åhhhh jag känner med er.
Kramar om dig o piplisa
Tack för omtanken…
Stella var en av dem vi fick så fin kontakt med
Gah, vad tråkigt cosmonita!
Kan du nya mössen kommit med några nya bakterier som hon inte klarade av?
Jag gör alltid så att jag har nya möss avskilt i 5 veckor innan jag sätter ihop dem med mina andra. Nu ska jag utöka till 40 dagar och köra stenhårt på det. Kanske även längre, ska rådfråga med min veterinär när hon kommer tillbaka från semester.
De nya mössen bor i ett annat rum. Jag satte inte ihop dem eftersom jag tyckte att det bor redan tillräckligt många möss i den buren som Stella bodde i, så det måste vara något annat.
vad skönt att det inte var de som smittat henne med något då…