Smittorisk för Mykoplasma.
Jag har en bur där en av mina möss har dött av Mykoplasma så jag tänkte om det är nån som vet hur det sprids, om jag kan använda den till mina andra möss eller om man riskerar att smitta dom också då…
Man gör ju såklart rent den men hur blir det då med trägrejer, de är ju i princip helt omöjliga att få helt rena.

Om den döda musen delade bur med någon annan, så är den/de redan smittade. Annars så är det att regöra buren ordentligt i vatten med klorin, Ajax och diskmedel tillsammans. Helst i ett badkar och då använda diskborsteeller liknande till allt för att få bort det som kan sitta i buren, leksaker hus och annat.
Jag har trägrejer till mina, men låte man allt ligga ca 45-60 minuter i vattnet med rengöringsmedlet innan man "diskar" det så är det inga problem.

Oki, ska göra det!
Musen som dog var en hona som hade gått med två andra honor som dog av samma sak för ett tag sen utan att vetrinären kunde göra nått, så just nu är det ingen mus där.
Tack för svaret.

Jag hade en hanne som hade mycoplasma hela sitt liv och han bur decinficerade jag efter hans bortgång (som nämnt ovan) och de som bott däri efter har varit helt friska.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Jah måste bara säga att jag hade mycoplasma i somras. Värsta lunginflammationen i min historietid i alla fall. Satan i gatan vad sjuk jag va då. Fick en dunderkur och det hjälpte mig att bli frisk igen. Så….nu till frågan. Kan jag smitta mina möss om jag själv har mycoplasma???