Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 657 ggr
Grodan
0

Vill du ha ett uppfödarprefix?

Vill du ha ett uppfödarprefix som gäller i föreningssammanhang - i stamtavlor, på utställningar etc?

Varför har du inte redan det? Är kraven för hårda? Hur tycker du att det ska vara?

På SVEMUS hemsida kan du se vad som krävs för uppfödare i pdf-filer under länken "Dokument".

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Jag tycker nog att det är lite krångliga regler att få ett stamnamn/prefix. Men det beror på att jag ser enbart namnet som just ett prefix. Något som gör det lättare att i  tex stamtavlor se vem musen kommer ifrån.

Jag förstår tanken bakom att man ska ha vissa saker uppfyllda, som utställda möss, gjort test osv. MEN i slutändan så spelar det ingen roll, för det säger ialla fall inget om hur bra uppfödningen är.

Så jag tycker att inga krav som ska uppfyllas mer än att man skriver under att man har sina djur och föder upp enligt klubbens regler.
_Sen kan man ju om man vill ha någon form av kontroll över kunskapen hos uppfödarna att dom läser ett informationshäfte för uppfödare. Och sen skickar in svar på frågorna. Sen om det är kunskaper som man "kan" eller som man slagit upp i häftet spelar ingen roll. Man har ju då om man inte kunde fått läsa igenom och förhoppningsvis tagit in det material man läst.
_
På så sätt kanske flera vill vara med i klubben o registrera sina möss, och stå med på listor över aktiva uppfödare.
Jag tror att många vill ha prefix på sina djur.

Och det kan vara ett bra sätt att få flera att registrera sina möss. Att vara medlem i klubb och få information. Ett bra sätt att få flera att läsa sig mer.

Man får ännu mer kontroll över vilka möss som finns.

Men det är min åsikt som säkert kommer från hundarna för oavsett hur mycket
man än har som regler och krav som ska uppfyllas så kan man aldrig kontrollera om allt är som det ska.. Därför helt enkelt bara låta namnet vara ett prefix o inget annat. Det är ju till och med så att man efter ett visst antal kullar måste ha ett prefix för att få fortsätta registrera.

Man kan också göra så att kostnaden för prefixet ligger olika om man har eller inte har möss som ställts ut.

Har man 3 möss som ställts ut med visst resultat (kan vara som idag) så är kostnaden för prefixet en kostnad…

Om man sen inte har det så kostar det lite mer.

Det här är bara lite jag "spånat på" så visst kan man göra ändringar….

Men i det stora hela så tycker jag att prefixet bara säger varifrån musen kommer. Sen är det upp till varje uppfödare att se till att det prefixet får ett gott rykte och att det står för möss av bra kvalitet på alla sätt. Och det vet ju alla att bästa sättet att få det är ju genom att sköta dom på rätt sätt, ge dom rätt mat och avla på bra djur. Där finns det ju inga genvägar att gå.

Grodan
0

Jo, det var det där med Jordbruksverket… Lagar om uppfödning etc. Rykten och spekulationer om att man måste ansöka hos Jordbruksverket för att få ha smådjursuppfödning, gått utbildning etc… Så släpper klubbarna på uppfödarkrav kommer ändå JBV att försöka "försvåra för oseriösa uppfödare"… Vilket också är syftet med klubbars krav…

amaira
0

Varför inte någon sorts "blandning"? Jag menar, att man kan regga sina möss med ett prefix som talar om vem som har fött upp dem. Det ger ju faktiskt värdefull kunskap om varifrån en mus kommer.

Men att det tillkommer "en stjärna" eller något, för dem som är registrerade uppfödare i blubben? Eller tillägg i stamtavlan "reg uppf" eller nåt.

För jag tycker nog att det känns betryggande att veta att det "krävs något" för att vara uppfödare, det krävs en viss grundkunskap. För att "göra möss" är det enklaste som finns, de gör sig själva ju. Flört

mandymoo
0

Det här med Jordbruksverkets regler. Att man följer dom kan ju vara med i det man skriver under - att man försäkrar att man håller sig till dom regler som finns ang att hålla möss för uppfödning. Att det ingår i klubbens regler (men det gör det säkert redan)

Men amaira det förslaget var ju bra.
Man kan kanske lägga till ett litet r eller nått i registrerings nr…. på dom uppfödare dom visat att dom har en grundkunskap? som tex 06r-XXX345 eller r06-XXX345 eller 06-rXXX345…. Och det kommer med först efter att man blivit det - möss reg före får ha kvar sitt gamla utan …. så ser man också när uppfödaren visade intresse för att visa att han/hon har grundkunskapen.

Grodan
0

hm…

Jag tror inte på stjärnor och bonusgrejer. Vip-kort och extraextra. Antingen krav på att ha gått en kurs, som det är nu eller bara en avgift och försäkran att efterfölja SVEMUS grundregler för uppfödare.

Mymlan
0

Hellre att man kanske får betala en viss summa för få ett stamnnamn i o m man betalar så har man godkänt klubbens regler. Följs inte reglerna så ska man bli av med prefixet o inga pengar återbetalas och vill man ha nytt efter viss tids avstägning (kanske) så får man betala ett nytt (kanske med ngt högre pris) att man då får det på prov.

Bara en tanke.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Muszimba
0

Håller med Mymlan, men det är ändå bra med någon slags kurs, så man vet vissa uppfödargrunder. Om man betalar in en kursavgift och man blir godkländ på kursen, så vet man att man kan få ett uppfödarprefix.

Grodan
0

Låter som en sämre variant av hur det är idag.

Sammanfattning av hur det är idag

1. Medlemsskap i SVEMUS 12 mån
  2. 16 år
  3. Utställningskrav
  4. Uppfödaravgift
  5. Praktiskt o teoretiskt prov
  6. Årsrapport

Läs mer här (pdf)

mandymoo
0

Ja då håller jag på att prefixet är ett prefix o att man betalar en avgift o sen godkänner att följa grundkraven.

Grodan
0

Det är väl egentligen bara två saker som folk tycker är jobbigt idag: utställningskrav och prov.

Jag för min del tycker gott man kan ta bort dem och istället ha ett annat prov som alla klarar. Skriva en "avhandling" om sin mushållning, hur man sköter djuren etc, samt vilken variant man skall föda upp och hur man gör detta.

[TomasH]
0

Jag har varit med sen SVEMUS startade och fött upp möss och importerat från diverse länder (Holland, England och Finland), dömt har jag gjort i Sverige, Finland, Holland och Tyskland. Jag har ställt ut möss på utställning och anmält mig till styrelsen, betalat alla avgifter MEN inte hört ett dyft på flera veckor! Jag har kennelnamn i SKK, stamnamn i SVERAK (katter) men inget har varit så krångligt och konstigt som i SVEMUS. Tråkigt tycker jag och inget som främjar musintresset. Snart kommer jag att kräva mina pengar tillbaka. Vem har egentligen hand om detta? Mycket dåligt skött av SVEMUS.

bejtedejte
0

Utställningskrav tycker jag ska finnas inom alla klubbar där man föder upp djur som ska nå upp till en viss standard. Tyvärr finns det inte utställningar överallt i Sverige, vilket kan försvåra registreringen av uppfödningen.

I Marsvinsföreningen ska man ställa ut två (om jag inte minns fel) uppfödargrupper med olika djur i för minst två olika domare, och grupperna ska bli godkända, alltså får inget av djuren ha diskvalificerande fel, för att man ska kunna registrera sin uppfödning.

Man kunde kanske införa något liknande inom SVEMUS? Man måste visa minst tre egenuppfödda möss för en standarddomare, men det behöver inte ske officiellt. I så fall hade man kunnat stämma träff med en domare t.ex. i samband med semester i närheten.

Jag tycker Grodans förslag om avhandling om hur man sköter djuren, vad man har för mål med uppfödningen för tillfället och i framtiden, kanske vad man har för möss i uppfödningen just nu.

Och nästa vecka ska jag bli medlem i SVEMUS! :)

bejtedejte
0

Jag kan förresten på SVEMUS hemsida inte hitta vad som ingår i årsrapporten som ska skickas in. Vad skriver man i den?

Fairytail
0

Jag tycker att det är lite för hårda krav, jag menar vilken chans har jag att komma upp och göra det praktiska provet? Jag bor i Malmö och har inte direkt möjlighet att ta mej uppåt sådär utan vidare. Om ni kunde fixa så att de som bor på andra ställen än bara runt Stockholm oxå kunde får göra proven och det så tycker jag att det är okej, men annars har ju inte alla samma chans.

deniize
0

Har inte helt koll på vilka krav som krävs. Men varför inte bara ha det som ett uppfödarnamn, man köper det från klubben och betalar varje år en summa för att hålla det aktivt? Och skriver på papper om att man håller sina djur på det sätt som alla regler säger att man ska?

cosmonita
0

Jag tycker också att kraven är för krångliga och onödiga. Även om man uppfyller allt så är det ingen garanti för att jag har bra kvalité på mina uppfödda möss eller är seriös. Det är ju upp till bevis med friska trevliga möss och ett uppbyggt gott rykte som visar om jag har en seriös avel. Det kan man uppnå även utan uppfödarnamn men visst skulle det vara praktiskt med ett prefix som visar vem som fött upp djuren.

Jag håller med mandymoo om att ett kunskapshäfte som man läser igenom och svarar på frågor som sen skickas in till svemus skulle vara tillräckligt. Även en avgift till klubben är helt naturligt samt kravet att registrera avelsdjuren och deras avkomma.

Grodan
0

Nu skulle vi behöva någon som argumenterar för SVEMUS hårda krav.

Jag vill inte välja sida, men måste ändå få säga vad som är bra med att ha lite krav på uppfödare av möss.

• Utställningskrav om 3 möss ägda av tilltänkta uppfödaren ställas ut på minst 2 olika utställningar för 2 olika domare - är helt enkelt för att klubben ska kunna se att mössen är välskötta och håller en bra kvalitet i hälsa och kondition över en längre tidsperiod. Detta kan man i regel inte fuska med om man inte utfodrar mössen och sköter om dem ordentligt.

hinner inte mer nu tele

mandymoo
0

Har en liten liten fråga … om klubben nu har så hårda krav från start så måste dom ju i mina tankebanor även följa upp på samma sätt så att man vet att uppfödaren håller måtter hela tiden.

Så min fråga är hur följer Svemus upp sen varje år? Finns det lika hårda krav som ska uppfyllas för att få behålla prefixet?

Och jag skulle också (som någon ovanför frågade) veta vad en årsrapport är. Vad den innehåller, vad den används till osv

Vattnadal
0

Hej!

Provet var jag med och fixade. Detta för att det fanns folk som ville regga uppfödarnamn, och helt enkelt inte kunde något. En person kom till mig på jobbet varje kull hon fått för att jag skulle tala om vilka kön det var på ungarna, och tala om färger och hårlag. Kan man inte könssortera mössen, och inte kan läsa standarden för att klara av att särskilja svart, blå och agouti, så skulle jag tro att man sållas bort av ett prov, men skulle ha fått bli uppfödare utan det. Personen i fråga backade helt från att söka prefix när hon fick höra att det var ett prov inblandat. Bra eller dåligt?

Detta prov kanske kan göras via nätet oxå, för man får ha standarden till hjälp. De frågor som finns kan man ju svara på, och när några möss ska få en snabb bedömning, så kan man ju egentligen kika på foton på färg, kön, hårlag od, det är ju svårare med en kort bedömning om musen platsar i Pet Class och standrad. Standardbiten kan man ju se, men temperament går ju inte att bedöma av ett foto direkt…

Jag tycker däremot att jag minns att det i alla fall tidigare har funnits en regel att man kan undantas från utställningskraven om man bor för långt från alla utställningar. Frågan är väl då hur man ska visa upp djuren så att föreningen har koll. Finns en domare, eller annan uppfödare i närheten som kan kolla upp ansökanden, så skulle det kunna räcka.

Egentligen borde det räcka att man garanterar att man sköter dem enligt föreningens bestämmelser och rekomendationer och att man gör provet via nätet. Sedan är det upp till var och en att sköta djuren bra, avla på bra djur och skaffa sig ett gptt rykte som bra uppfödare med bra djur.

Bifogar rapporten jag skicade ut för 03, då jag var uppfödarregistrator i Svemus.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Kan ta lite mer om provet, det är i 3 delar, och min karl fixar nästan godkänt på det, trots att han är ganska ointresserad av mössen…

Del ett är frågor baserade på skötsel, musens utveckling beteende od. Ex på frågopr är:

Vid vilken ålder bör du avla på en mus?

Hur många kullar bör man ta på en mus?

Måste man tänka på något speciellt då en hona ska paras, och skötsel under dräktighet och digivning?

När får de päls, syn, hörsel?

Del två är mer frågor du bör ha funderat över

Varför vill du bli reg uppf?

Beskriv med egna ord en bra avelshona!

I del tre får du 5 möss placerade framför dig och ska fylla i följande:

Mus 1
Kön
Färg/teckning
Hårlag
Pet Class kommentar
Standard kommentar

Många av frågorna i provet har egentligen inga rätt eller fel, utan är väl mer för att se hur den blivande uppfödaren tänker, och så. Jag tycker att detta borde gå att göra via nätet, om folk nu inte kan ta sig till en yutställning ed. Vissa har gjort prov i samband med utställningar, och jag har haft folk som kommit hem till mig och gjort provet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mandymoo
0

Tack för dit utförliga svar - det var just sånt svar vi alla frågande efterlyste *ler*

Och visst borde man kunna svara på dessa frågor på nätet.