Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 549 ggr
Siberit
0

Nykomling

Idag fick jag ta med en ny liten mus uslings hane från jobbet för min chef vill helst inte behöva ge honom som orm mat och han går inte att sälja.
Så  om det inte går bra med honom och Siberit ska han tyvärr tillbaka till affären och bli orm mat så hoppas att det här funkar ^^'

Kommer med bilder från när dem får träffas lite senare

Muszimba
0

Måste fråga, var bor du?

Siberit
0

Bor i kungsängen, vadårå Räcka ut tungan

Siberit
0

Asså kan möss leka eller bråkar mina? O_o släppte dem först i badkaret och det gick toppen efter 1h och 30min släppte jag in båda samtidigt i terrariet och allt gick bra till för en stund sen då dem börja springa runt efter varandra, men dem slåss inte dem bara jagar varandra typ. ? o_o

Pimu
0

kan beror på att de är hanar, hanar brukar inte gå ihop så ofta ..

Siberit
0

Nej jag vet, men jag tänkte båda tvättar sig och äter emellanåt, sen springer dem, sen äter dem.. ? Ska jag sära på dem eller ska jag låta dem vara?

Pimu
0

Jag vågade inte ha mina hanar ihop, när dom började kivas .. men  .. de är juh lite upp till var o en .. de kan juh gå fort då dom börjar mena allvar oxå .. men då 2:a sidan, kanske de är bara "skoj" ..

Muszimba
0

#2, är bara nyfiken på var du bor då det inte står i din profil vart du bor….får man inte fråga eller??

Pehpsii
0

Städade du ut terrarier innan du satte ihop dem? För om en av dem redan har revir där kan det bli en himla massa kiv.

Städa ur ordentligt och möblera om så at det är nytt för både, då har du iaf en större chans att få det att fungera, men två hanar som inte är släkt ka det blir svårt att få att gå ihop.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Terato
0

Det är ganska ovanligt att hanar går ihop som sagt! Speciellt om de inte är temperamentsavlade.

Men om de kan umgås utanför buren skulle jag ändå behålla hanen! Det är ju jätteskoj för din hane att få träffa en annan mus ibland men han kanske inte vill ha honom "hemma hos sig". De flesta mushanar vill inte ens träffa andra mushanar utanför buren!

Men sen kan du aldrig vara säker på hur länge det håller. De kan vara kompisar i en månad, tre månader eller hela livet! Så är det med hanar!

Mina småpojkar gick ihop med Elvis de första månaderna.(utanför buren, det gick aldrig att ha dem i samma bur). Sen gick det inte alls. Men jag tycker att om man har chansen att ge sin hane sällskap i alla fall ett tag av sitt liv så är det toppen!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Pehpsii
0

Mina två hanar Iko och Pin gick jättebra ihop utanför buren ända tills Pin hade vart ihop med tjejerna. Även om det var månader efter så var han fortfarande jättegrinig (Pin då).

Siberit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilder från när dem träffades utanför buren

Siberit
0

En till

Siberit
0

Ja jag städade ur och det var nytt för båda men det gick dåligt iaf, för Siberit började jaga den nya hela tiden så han var stressad för mycket, så även fast dem inte slogs valde jag att sära på dem.
Men eftersom jag inte har hjärta att lämna tillbaka sötnosen när jag vet att jhan kommer bli orm mat så valde jag att sätta en vägg emellan i terrariet så nu är det två terrarier i ett! =D
Nu är frågan tror ni detta kommer funka i längden, är 50*50cm tillräckligt stort för vardera mus, dem tas ut dagligen och får springa mycket utanför buren. ?

(Bild hur terrariet ser ut nu, ska inredas bättre imorgon :P)

Siberit
0

och så en bild på nykomlingen som jag döpt till Onyx, och inte efter pokémon Onyx, utan ädelstenen Onyx :P ^^

Siberit
0

Svar till muszimba: Klart man får frågaa, bara undrade varför du undrade XD Förlåt om jag verkade otrevlig på något sätt ^^'

Fairytail
0

Här har jag två engelsk typade pojkar som träffades utanför buren. Det gick jätte bra att ha dem utanför, men inuti buren gillade de inte varandra.

tessie_k
0

#13 Jag tycker att 50x50 räcker bra till en hane, speciellt om de också får komma ut och springa varje dag. Terrariet ser dessutom ut att vara högt i tak så det går att sätta in mycket saker att klättra på och även hjul om du vill ha det till dem.

Pehpsii
0

ja precis. an kan ju bygga på höjden bra. Enda grejen kan vara att de luktar en del om de är territoriella. Så är det iaf med mian grabbar. Vissa kan jag inte ha brevid varandra för så STINKER det verkligen. Som om de försöker "överstinka" varandras lukter

Vattnadal
0

Om du lyckas få tag på ett riktigt finmaskigt nät att dela av med så kan de få lite kontakt. Jag har far och son i en delbar gallerbur. De umgås gärna utanför buren, och kan sova bredvid varandra med gallret mellan, men de kan inte bo ihop.

Delar man av med wellpapp kommer de att kissa ner det så det stinker, samt tugga siggenom och slåss om de vill. Trä kommer troligen att börja stinka det med, men tar längre tid att gnaga sig genom.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter