Mus iFokus

Mus

Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 408 ggr
MoaL
0

R.I.P

Min älskade, underbara, gosiga lilla Nisse fick fara till mushimlen igår. Han kunde knappt andas och magen var uppblåst som en ballong. :( Han var den sista i Athena-Freja (mina första två möss) -stammen, och han var världens snällaste. 1½ år blev han bara, och det kom så himla plötsligt! Någon som vet vad det kan ha varit? Han var en av de tre hanar jag hade som gick tillsammans, och har gått tillsammans hela livet med andra pojkar.

Ännu en fråga: När jag avlivade min gamla älskling, så slocknade ögonen på honom - han var albino. De blev gråa, inte minsta lilla uns av rött eller rosa syntes. Vad berodde detta på? Jag har avlivat albino-möss tidigare, och jag har inte sett det förr. Pappa har sett det på någon rödögd råtta som har varit tvungen att avlivas, men det händer inte på alla rödögda djur. Någon som har något svar?

Tack på förhand.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

amaira
0

Hej Eldbarn. Först och främst, beklagar sorgen.

Röda ögon är ju egentligen färglösa. De innehåller inget pigment. Den röda färgen kommer från blodkärlen som lyser igenom.

Det kan ha lite att göra med hur djuret dör, men försvinner allt blod ur ögonen, försvinner ju den röda färgen. Blir blodet kvar i ögonen efter döden, är även den röda färgen kvar.