Musavels frågor!
Hejsan alla i musifokus!
Hoppas ni har tid en stund, har lite fråger angående musavel.
Är min svarta tan hona på 1 och ½ (nästan, lite yngre) nån fungerande avelshona eller är hon för gammal?Vill ju inte riskera hennes välmående…
Hon är pigg och frisk, i bra kondition men däremot lite rund.
Kan jag få satiner om jag avlar med vanlig korthårig hane med satin hona?
Kan jag köpa hanar från djuraffär till avel?De flesta uppfödarna(vad jag vet) brukar inte vilja att man avlar efter deras möss.Kommer sälja både till privatpersoner och bra djuraffärer som sköter djuren och inte använder dem till reptil-föda.
Vill veta hur man sen ser den störta köns skillnaden på ungarna..Har hört att hönen skall se ut som Y och X eller nått sånt men vet inte vilket som är vilket.Antar att hanarnas pung är ganska synlig men det är kanske inte garanterat…
Jag skall köpa en siameshane och undrar vad för sorts hona man kan använda till honom om man vill ha siames ungar?Jag har ej möjlighet till siames hona!Annars kan ni gärna skriva oxå om ni vet ngn som föder upp siameser i gbg eller stockholm?Eller kanske ni gör det själva 
Vill gärna få kontakt med folk som föder upp fina möss oxå, då jag söker avels djur.Ni behöver inte vara "officiella" uppfödare utan bara ni är duktiga och har fina,pigga och friska möss 
Hoppas ni som sagt inte har nått emot att svara på mina fråger då jag är mkt intresserad av att börja avla sällskaps möss om det skulle gå, men vill inte vara oansvarig och vill därför ha mer fakta
Kram Jenny och mössen

Usuki - ja din hona är för gammal. Om man läser på Svemus hemsida om deras rekommendationer så gäller att honan ska vara minst 5 mån och inte över 1 år.
Jag hade samma tankar jag när ena av mina dog, tänkte att då kunde jag para den jag hade kvar o få ungar som jag behöll. Men frågade som du gör nu och fick svaret att det inte var lämpligt att ta unger på en så gammal hona.
Så mitt råd är att du avstår att avla på henne.
Dom andra frågorna överlåter jag till andra mer kunniga att svara på.
Hon kan vara extra mamma om du skaffar en annan mushona och tar ungar på den istället. Man blir aldrig för gammal för vara extra mamma *Ler*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hihi anade att hon var för gammal men att vara extra mamma och hjälpa till med ungarna skulle hon nog bli glad av