Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 12191 ggr
gulzebra
0

Liten knöl... vårta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ju hem två grabbar i lördags och en har en liten knöl… Ser inte ut som en tumör, inte heller en abcess. Fick förslaget att det kan vara en vårta, är det det? Eller nåt annat? Hur behandlas vårtor eller vad det nu är, om de behandlas alls? Är det smittsamt?

Han är inte besvärad av den iaf, och den har inte vuxit nånting sen jag såg den (vilket visserligen var typ 1-2 dagar sen).

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2

jupp, vårta!

Veterinär Solveig Tjäder har svarat på frågan om vårtor i någon av artiklarna Vet. Solveig Tjäder svarar på frågor - kolla igenom dem… månsken och potatis… *fniss*

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

Ok, ska kika där. Tackar! ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

kastrullis
0

Amen Grodan!! Du med dina månskenspotatisar….

Putte hade en vårta under hakan som växte och växte oxh växte!!! Den blev ivägen för henne tillslut…hon trampade på den…..MEN då gjorde hon helt enkelt processen kort och punkterade den….Fundersam…BLOOOOD…..

Så då blev den liten igen…..och växte…….och så höll hon på…..Hon klagade inte. Hade inte ont vad jag kunde förstå…..

Puttes vårta växte från torr skinslamsa till en ärtas storlek på ca 2 veckor…..

Jag försökte kompensera henne med extra mycket blodpudding…..   

Så mitt budskap är att om du inte anser att den behövs tas bort av en veterinär, så sköter musen det hela själv….men det blir ingen utställningsmus av musen….antar jag….

gulzebra
0

Snabb fråga… Hur lyckas en mus punktera en vårta som sitter på hakan? O.o

Han verkar inte besvärad eller så iaf. Avvaktar ett tag så får vi se hur jag gör :)

kastrullis
0

Joh……Puttes vårta blev rätt stor…..ju….som en ärta+

Så tänk dig…alltså du människa……att du har en vårta under hakan…..storlek fotboll…….och att du dra i den då och då varje dag….så att den blir som en fotboll i en påse, dvs huden töjer sig….SEN sätter du tänderna i den!

Fundersam

Grodan
0

men blödande vårtor smittar faktiskt

tror det är bättre att köra vårtmedel då…

Just veterinär Solveig Tjäder har påpekat att vårtor går att bränna bort - antar att hon menar med laser eller annat brännverktyg. Kan inte vara så svårt på en liten mus.

Det är faktiskt anledningen till att jag vid huvudtaget tog kontakt med Solveig för hundra år sedan - för den kommentaren. Hon berättade det till en kund som besökte henne med sina möss. Kunden skvallrade till mig och jag ringde genast upp. Det är ju bara så ovanligt med veterinärer som intresserar sig för möss!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

#5: Oh, då hänger jag med. Smart ^^

#6: Undrar om det funkar med tändare? Oskyldig Nä skämt åsido, inte ska man elda på lilla Maos inte ^^

kastrullis
0

Puttes vårtan borde ha smittat. Håller med om det, men ingen blev smittad i vår bur.

Om man vill ta bort en vårta får man komma ihåg att om det blir kvar en liten, liten, liiiiiiiiten viruspartikel…om så bara EN, så kommer vårtan tillbaka….

gulzebra
0

Hu, det verkar rätt drygt med borttagning isf.

Mao är det alltså egentligen ingen idé att ta bort den öht, om den inte blir besvärlig för honom?

Mymlan
0

*putt*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0

Om vårta växer, sitter ovanför ögat vad gör man då? eller växer de ett tag för sedan stanna av?

Finns det ngn salva att ha på? kan de även få svamp runt vårtan? kan man då dutta på lite pevaryl salva?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you