Omega3
I vad mer än lax finns det omega3 i som man kan ge råttor & möss?
Den lax som är uppdriven i kasar är det inte lika mycket Omega3 i som i vildfångad lax.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det finns i fet fisk som makrill, sardin, sill och ansjovis förutom lax. Även kallpressad linfröolja, sojaolja, rapsolja, fröer och nötter ska tydligen ge ett visst mått av omega3-intag. (Man får en viss mängd från linolensyran i matfetter och till exempel valnötter.) Men de animaliska omega 3-fettsyrorna är mest potenta.
//Lina
Nu vet jag ej vad Konsum har för makrill men är det den färska makrillen? ej den rökta etc.. *makrill i tomatsås på hårdsmörgås, mums*
Kan man ge raps-soja olja som den är lite droppe i maten deras?
Jag vet att de brukar uppskatta rapsolja massor, de slickar och slickar, men det kanske är för fett egentligen för deras små kroppar? 
//Lina
Jag ger mina lite linfröolja ibland. En droppe som de får slicka i sig om de vill.
Jag tycker det är lustigt, men mina möss verkar veta själva vad de behöver. Ibland vill de ha lite, ibland mycket, ibland inget alls, då vänder de bara ryggen mot och går. Gäller det mesta som de får.
Men nog måste väl även möss få "sug" på vissa saker som inte är bra för dem i för stora mängder…
Se om konsum har linfröolja..

DN hade en artikel för 1 år sedan (?) där de tog upp att kassodlad lax hade avsevärt bättre fettinnehåll än viltfångad lax. Dvs att andelen omega3 var större i kassodlad.
#6 Inte enligt vad Anna Skipper sa i ett av hennes program. Men jag kan ju ha hört fel.

Nu har jag fått för mig att några av mössen har gnagt mindre än vad som är nyttigt för deras tänder. Så vi försöker doppa våra färska trädkvistar i rapsolja eller olivolja och låter oljan dra in lite innan vi sätter grenarna i buren. Det blir ju inga stora mängder olja men det blir mycket gnagande såhär mitt i vintern.
fröer och nötter innehåller Omega 3 & Omega 6
linfrö och valnötter är de två som innehåller mest omega 3
Går det att frysa omega3? Eller måste det va i färsk form som tex C vitamin? Har lax i frysen som är tillagad, undrade om det fanns nåt kvar i den..

Annars finns det ju laxolja som tillskott till hundar. Salmopets tror jag är kassodlad, medan standardts är viltfångad.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter