Mus iFokus

Mus

Etiketter: matutfodring
Läst 596 ggr
[Theriss]
0

Exakt vad har du i din musmat?

Vad består din musmat av?
Köper du färdigblandad eller blandar du själv?

Undrar här om torrfodret

zintro
0

jag blandar mitt själv.

Osötade havreringar
Osötade majsflingor
hirs
solroskärnor
vete
nötter
hirs utan skal
gul ärta
solros frö, svart & vit
hel havre
torkad morot
torkad majs
linfrö
bovete flingor
havregryn

amaira
0

Köper lätt krossad säd - havre, vete, korn - av en bonde här bredvid (för 3:50 kr kilot). Det är basmaten som alltid finns tillgängligt för alla mina möss.

Jag blandar inte ihop min basmat från början, utan portionerar ut följande individuellt:

Kanariefågelfrö, bovete, röda linser, sesamfrö-med-skal, solrosfrö, hasselnötter, sötmandel.

Till mina rödingar som lägger på hullet, är jag snål med de feta fröerna och nötterna.

Ärtor och majs från frysen (tinat förstås) ingår i basmaten/torrfodret fast jag inte har det i torkad form. Den här årstiden är det nate (våtarv) som serveras dagligen. Samt körsbär och krusbär från trädgården (gillar de bäst). Torkar även egna bär till senare = blir torrfoder.

De blir faktiskt lika glada varje dag som jag kommer med deras nate! Fantastiskt vad de älskar det. Kyss

amaira
0

Glömde: Har också osockrad müsli av lite olika modell, men det har jag slutat med.

De innehåller ju ändå "bara" samma sädesslag som jag köper av bonden, fast 6 gånger dyrare - samt processerad majs (som jag ger bättre i form av majskorn), torkad frukt och russin, som de ändå mest lämnar.

Den torkade frukten/bären får jag tag i på annat vis, torkad eller färsk. Russin är enkelt att köpa ett paket av, men ingen av mina möss gillar russin.