Exakt vad har du i din musmat?
Vad består din musmat av?
Köper du färdigblandad eller blandar du själv?
Undrar här om torrfodret
jag blandar mitt själv.
Osötade havreringar
Osötade majsflingor
hirs
solroskärnor
vete
nötter
hirs utan skal
gul ärta
solros frö, svart & vit
hel havre
torkad morot
torkad majs
linfrö
bovete flingor
havregryn
Köper lätt krossad säd - havre, vete, korn - av en bonde här bredvid (för 3:50 kr kilot). Det är basmaten som alltid finns tillgängligt för alla mina möss.
Jag blandar inte ihop min basmat från början, utan portionerar ut följande individuellt:
Kanariefågelfrö, bovete, röda linser, sesamfrö-med-skal, solrosfrö, hasselnötter, sötmandel.
Till mina rödingar som lägger på hullet, är jag snål med de feta fröerna och nötterna.
Ärtor och majs från frysen (tinat förstås) ingår i basmaten/torrfodret fast jag inte har det i torkad form. Den här årstiden är det nate (våtarv) som serveras dagligen. Samt körsbär och krusbär från trädgården (gillar de bäst). Torkar även egna bär till senare = blir torrfoder.
De blir faktiskt lika glada varje dag som jag kommer med deras nate! Fantastiskt vad de älskar det. 
Glömde: Har också osockrad müsli av lite olika modell, men det har jag slutat med.
De innehåller ju ändå "bara" samma sädesslag som jag köper av bonden, fast 6 gånger dyrare - samt processerad majs (som jag ger bättre i form av majskorn), torkad frukt och russin, som de ändå mest lämnar.
Den torkade frukten/bären får jag tag i på annat vis, torkad eller färsk. Russin är enkelt att köpa ett paket av, men ingen av mina möss gillar russin.