naken möss?
lite nyfiken på hur naken möss uppstår. är det någon typ av möss man kan avla på eller bara helt missbildad. något annat speciellt med naken möss man bör tänka på lr veta?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag vet inte så mycket om hårlösa möss. Har träffat en livslevande och hållt i handen en gång. Det var Therese Arnqvist (fd Häxans musuppfödning) som försökte med sådana en gång. Hon hittade dem i en zoobutik. Tyvärr var de alltför känsliga och dog.
Det finns troligen flera olika sorter och gener som kan orsaka hårlöshet. Rapunzel beskrev t ex i en annan tråd om att astrexgenen Caracul ev kan ge hårlöshet i homosygot form.
hum intressant. tack för länken.
nämligen fått 5 st naken möss. rätt bra att veta hur man ska sköta dom också :)
häxans musuppfödning.. visst bor och jobbar hon i sthlm?
för mig jag har en av hennes eng typade möss som jag hittade i zoo butiken där hon jobbade. hon har ingen hemsida kvar lr nån mail man kan nå henne på. mins att jag letade då men fann inget, isf kan jag ju fråga henne om naken möss om hon haft det.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
du kan ringa henne… tror inte hon har bredband, hon har en zoon men är inte där så mkt…
Hei
Jeg har trolig fått en naken mus i mitt kull her, de er født for 15 dager siden.
Den hårløse lever ennå og den ser ikke syk ut, så jeg håper den vil klare seg og at det virkelig er en naken mus.
Det er 9 unger i kullet, 1 uten pels, 2 med lite pels og resten store og fine med pels.
Jeg har aldri vært borte i naken mus før og ønsker alt av informasjon om dere har=)
Jag föreslår att vi försöker samla information i den här tråden och sedan sammanfattar i en artikel. Vi är många som är vetgiriga! 
Ja det synes jeg var en kjempe god ide=)
Jeg har ett bilde på den hårløse musen min her.
Den er 14 dager på bildet og ser ut til å utvikle seg senere enn sine søsken med hår.
Musen bak den på bilde er den største ungen i kullet, så det er stor forskjell på størrelse, og den hårløse har ikke fått åpnet øyne sine helt ennå.
Det finnes også to unger i kullet som har veldig lite med pels, skal se å få tatt ett foto på de i morgen.
Ser ikke ut til at jeg klarer å legge inn bilde her ennå *hihi*
Så jeg får legge ut en link så lenge
sicken sötkorv… den ser satinpälsad ut (kan vara en synvilla, musungar som precis får päls kan ofta se satiniserade ut)
Det kan nok stemme at det er en satin, en eller to av de andre ungene er i allefall satin.
Begge foreldre er satin bærere og langhårede, så det ser også ut til at de fleste er langhårede.
Jeg synes å se at noen av de har bølger i pelsen sin, så jeg tror kanskje de er astrex også.
Litt oppdatering om min naken mus baby
Jeg tror det er en hann. Han lever ennå og har det bra, nå har han begynt å gå litt rundt i buret selv og er så søt=)
Han henger litt etter med å få åpnet øynene helt, men får håpe de åpner seg helt med tiden.
Jeg skal ta nye foto av han og søskene til Mandag (reiser bort i weekenden)
Undrar om det finns några hårlösa möss i Finland?
Vart var det nu vi pratade hårlösa möss förut? Var det här eller i SVEMUS forum?
Jag har en sparad artikel i Forskning och Framsteg för några år sedan, om möss i forskningens tjänst då förstås. Där stod även lite om nakenmöss.
Bland annat har de sämre imunfösvar vill jag minnas. Men det stod hur och varför. När jag har tid över ska jag referera lite. Bland annat finns en bild på en nakenmus med ett odlat människoöra på ryggen. Det går att odla människodelar på dem, eftersom deras försvarssystem är undersatt och de inte stöter bort främmande celler som ett friskt försvarssystem gör. Eller nått 
Ja, de hårlösa djuren - i a f råtta, marsvin och mus - saknar thymus/brässen - så mkt vet t o m jag.
Fast det gäller inte den typ av nakenmarsvin vi har i Sverige: skinny. Däremot stämmer det in på den andra sorten som inte finns i Europa - baldwin.
oki, jag läste det på en sida på nätet… men de klart marsvin tillhör inte mitt intresseområde
Så här står det i forskning och Framsteg nr 11 2003 om nakenmöss:
" - - - Under årens lopp har ett stort antal mutanter utvecklats genom att man utsatt befruktade musäg för kemikalier, och en del av dessa mutanter har visat sig ha spännande egenskaper. år 1962 upptäckte forskare en mutation som resulterar i nakna möss som saknar thymus (brässen). Denna spelar en central roll i immunförsvaret, bland annat genom att avvisa främmande celler och vävnader.
De nakna mössen stöter inte bort mänsklig vävnad och är därför viktiga försöksdjur. År 1995 lyckades man odla ett människoöra på en naken mus."

Jag kan inte låta bli… men för mig låter "odla ett människor öra" så dumt….
Odla… för mig så odlar man växter, eller fiskar…. så när jag läser detta så ser jag framför mig antingen ett frö…. som ska planteras och "Odlas upp" till ett öra…. eller två öron som parar sig o det blir öronyngel….
/ja jag vet… jag är lite knasig ibland…. /
Sen kan jag säga att jag tror inte ens jag skulle vilja ha ett sånt öra…. även om jag blev av med mitt egna…. säger tror… för jag har lärt mig att aldrig säga något helt säkert ang vissa saker… man kan ändra sig åt ena eller andra hållet när man väl hamnat i en sån situation.
Inte sååå knasig ändå Mandymoo!! *fniss*
Det är ju celler som "planteras in" som ska växa till ett öra, inte så olika att så ett frö till en planta. Tänkte visa bild sedan, ska fota bilden och visa.
Nä, inte heller jag behöver ett "riktigt" öra, på bekostnad av en mus!

Jag tror jag faktiskt både sett o läst om det där…. och jag förstår hur det fungerar… men mina tankar när jag hör "odla öra" *ler* blir bara så tokiga….
stackars mus….=(
Medarbetare på Hundar.ifokus
Isch det var ju exakt så jag tänkte mig det… men att se en riktig bild på det fick mig att må lite illa faktiskt… 
Nytt foto på min naken mus
Noen som har ett tøft navnforslag?

Är han helt naken eller lite luden??? Han ser ut som om han har lite lite tunn kort päls. Är det bara fotona?
Han har bitte litt pels på siden av halsen ser jeg, han hadde litt så vidt bitte litt mer hår ellers på kroppen da han var baby

Ja det är helt klart väldigt intressant. Du får skicka in foton på honom när han växer.
För du ska väll behålla honom??
Det er bilde av han som baby lengre opp i tråden her.
Jeg skal beholde han ja
Så fler bilder kommer med tiden
Namnförslag? Har du inget tema du följer? Till exempel döpa dem efter alfabetet… För att hålla koll på kullarna döper man ju kullen. Själva kullen kan heta A och rimligtvis bör alla i kullen heta något på A då.
Är man medlem i en klubb och registrerar mössen behåller man ett Kullregisterblad själv, per kull, där man har alla uppgifter om kullen. Dessa Kullregisterblad förvarar man lämpligtvis i en pärm.
Är man inte medlem i en klubb bör man ändå ha något slags register över sina möss. Innan SVEMUS började med registrering hade jag böcker i A4-format, och kollegieblock (har 3 sådana gamla böcker här). Ett blad per kull.
Hadde en slik bok jeg også, hvor jeg skrev om alle kullene og gav de navn. Hadde ikke noen spesiell bokstav navn på de etter kullene, men døpte de for det jeg synes passet dem og som var lett å forbinde de med å huske.
Men så sluttet jeg med det når interessen for mus ble så liten her i norge og jeg avlet mindre.
Hadde også ett system på det i norsk museklubb, men det er borte nå:S
Jeg tror det er en hann, det er ikke så lett å se kjønn på den ennå, søskene ser jeg kjønn på.
Jeg har døpt den for Herbert (om det er enn hann da)
Men du behöver infon för din egen skull. Det är sååå kul att släktforska o titta i sina papper. Samt att du kan skriva ner massor med viktigt information, som du senare om några år kan tycka är mycket värdefull. Dessutom kan du registrera alla dina möss i SVEMUS, även om det är i efterhand, om du skulle vilja det!

Herbert… *ler* Ja om det är en han så är han helt klart en Herbert… Är det en hon kanske en Berta????

Och jag håller med Grodan att den mesta informationen man spar är ju enbart för sin egen skull. Och att det är kul att kika bakåt i stamtavlor osv….
Han ser ändå len och lite luden ut.
//frida
hva betyr len?
Satin är lent. Mjukt.
//frida
Han är kanske inte en hårlös, utan en rex eller astrex av något slag som precis som råttor blir lite kala när de får dubbla anlag av rex… Rapunzel nämnde i en annan tråd om Caracul, en annan astrexgen än den vi har i Sverige, att de kan bli hårlösa…

Gnagern hur är det med din Herbert? Är det en hane eller hona?
Och skulle vara kul med flera bilder allt eftersom han växer.
Såg dom här fotona i en länk från finska musforumet… nu färstår jag inte ett ord finska så jag vet inte vad som står. Men dom mässen som var med på bild var ju helt klart ganska så hårlösa *ler* Men inte helt nakna dom heller.

Hittade en artikel på eng om hårlösa möss … Om någon vill läsa mer?

Fanken vad läskiga dom ser ut =(
Hei Herbert var vist ei jente så heter nå Herbertine
Hun er i allefall ingen naken mus, hvorfor hun ikke fikk hår før hun var 6-8 uker gammel vet jeg ikke.
Hun har i allefall fått pels nå og nesten blitt langhåret, hihi
Søt er hun i allefall=)

#40…. jätte söt ju lilla Hernertine - mkt sötare med päls *ler*
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Så lustigt det kan vara ibland. Har varit roligt att få "följa henne" i alla fall, genom både köns- och pälsbyte.