Kvistar o foderblandning?
Tjenixen, jag har ett gäng nyinförskaffade möss i en dunabur. De verkar stormtrivas, hjulet går varmt och de verkar gilla maten. Bäddmaterial oblekt toapapper funkar bra va? Lite frågor bara att allt stämmer:
Min hemmagjorda torrblandning består den här gången av: havregryn, dinkelkorn, solrosfrön, lite russin, mandlar, hasselnötter, sesamfrön, torra svarta bönor pumpafrön och lite illertorrfoder.
Kan det vara vettigt? Något som saknas eller ska bort?
Färskt får de lite av de grönsaker och frukter jag använder den dagen…
Jag undrar sen vilka sorters trädkvistar som är bra? nu har de färska äppelkvistar som de knaprar riktigt duktigt på, knopparna försvinner fort ;).
Jag har också för mig att nån gav sina möss (eller om det var råttor) rooiboste i Vattenflaskan? Kan det va en idé?
Bönor måste läggas i blöt o koka..
Det finns sådant redan färdigt som du kan ge dem i skål bredvid blandat med nå annat t ex barnmat..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
jag lägger in björk kvistar och blåbärsris till mina och det är väldigt populärt. :D

Maskrosbladen har börjat sticka upp nu. De är mycket populära med rot och allt. Maskrosor & rötter ska visst vara nyttigt för människor oxå. Äntligen vår!
jo man kan göra te på maskrosor men vet inte vad det ska vara nyttigt mot. samma sak med nässlor men de ska kokas först så de inte bränns eller sticks, kan man ge dem till mössen sen??
Ok, Finns det något i matväg/miljöväg man ska passa sig för att ge?
Körsbär och plommon ska va giftigt. Även björk på våren när de ska knoppas. Har hört att man ska ta bort 10 cm på varje kvist, vet inte om det stämmer.

Ja, nässlorna kommer ju snart. Mössen gillar dem färska också. Verkar inte som om mössen bryr sig om att de bränns.

I princip ska man räkna med att växter som är giftiga för människor också kan vara giftiga för möss. Men möss och särskilt råttor tål olika gifter väldigt mycket bättre än människor för att de har effektivare system att göra sig av med ämnen som inte kroppen skall ha.

Tänkte på din foderblandning..
Jag saknar de andra tre sädeslagen i den. Men det kanske finns i Illerblandningen? Är ingen expert på foder men jag går efter Grodans recept så att jag är säker på att jag får lika delar av varje.
Men istället för att köpa de fyra sädeslagen för sig så brukar jag köpa en sockerfri müsli. På min hemsida finns lite information om min blandning:
http://www.freewebs.com/teratosmice/mat.htm
Där finns också länkar till mina källor, dvs Grodan och mus.ifokus.
Älskar mina stora små vänner..

Just det, lutfisk ska vara rent ut sagt dödligt så det ska man inte ge! :)
Och man ska inte ge skal eller kärna från avocado men gärna fruktköttet då det är jättenyttigt! :)
Här är en länk om ätbara växter i natuen:
http://home.swipnet.se/~w-77537/mmatvaxt.htm
(till marsvin men funkar för möss med!) :)
Ok, tack för alla bra svar! Jag hade läst matartiklarna innan och komponerat fodret därefter. Bra att veta om växter man kan ta utifrån! Bra skrivet på din hemsida terato.
Jag är faktiskt lite skeptisk till att alla fyra sädesslagen behöver ingå i blandningen varje gång, nu har de ju dinkelvete (hela korn) och havregryn. De verkar äta lite av varje och ser riktigt pigga och friska ut. Illerfoder är som kattmat fast med lite extra hög protein och fetthalt, det är det mest populära.. Mandlarna äts inte så de skippar jag nog nästa gång.

Ja, men du verkar ha koll på läget!
Grodan kan säkert komma med någon bra kommentar angående fodret. Hon har ju också iller, så..