Färgfråga
Fox är den kritvit på undersidan eller kan den vara mjukt ljustbeige? Eller är det en väldigt dålig tan så fort den är annat än vit?
Är det någon skillnad på fox färgens nyans beroende på musens övriga färg? Om den är svart blå choklad osv?

I verkligheten är dåliga foxar och dåliga tan möss ibland svåra att skilja från varandra, båda kan vara ljus gulfärgade på undersidan. c^ch/c^ch foxar ser ut som self färgen, men förstås med vit mage. Ett undantag är self möss med p/p, dessa blir inte t.ex. "dove fox" utan rö vita.

Ja det förstår jag då att dom kan vara svårta att se skillnad på.
Men en fox ska alltså vara kritvit om den ska vara riktig? Och då pratar jag bara vad man ser med ögat.
Är det svårt att få dom så vita, så att dom oftare är lite lätt beiga?
I vilka färger är fox vanligast - som jag hitintills sett så är det choklad.

Lika svårt som att ha tan rätt… Choklad fox är kanske vanligast ja, då man kan få den flera olika sätt.

Siames har ofta ljusare mage, det är en vanlig fel. Du vet väl att siames fox inte har nånting att göra med chinchillagenen? "Riktiga" foxar och sen andra foxar är olika från varandra. "Riktiga" foxar är alltså c^ch/c^ch + a^t, dom andra kan vara vilken annan kombination av c-recessiv som helst + a^t. Dom förstnämnda har lätt lite gulaktig mage, medan andra foxar har alltid kritvit mage.
Muszimbas siames har dock inte bara ljusare mage utan är verkligen fox (fast såklart "falsk" fox).