Daggmask i jord?
Hej allesammans!
Jag har en back med jord i mina två muspojkars bur, och jorden är blandad med hö. Egentligen var höet ovanpå jorden när jag satte dit backen, men pojkarna har möblerat så som de vill ha det såklart. :) Förmodligen gör höet det lättare för dem att gräva i jorden också, eftersom höet ger lite stadga. Hursomhelst så ville jag fråga en sak.. Tror ni att man kan lägga ned två daggmaskar där, så att de får "bearbeta" jorden och mössens avföring? Det luktar nämligen sådär lagom mysigt ur den där backen nu..
Vad skulle hända om man lät två daggmaskar bo däri? Visst, det skulle ju säkert bli maskbebisar, men ändå. Man rensar ju då och då..
Skulle de kunna "skada" mössen, eller skulle mössen äta upp eller skada maskarna?
/Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Intressant tanke! Och intressant fråga. Har ingen aning om daggmask kan sprida någon sjukdom eller nåt till möss. Om inte, så gör det väl inget om mössen även skulle äta upp några av maskbebbarna 
Jag kanske ska prova. :) Och då tänker jag ta maskar från ett ställe där det är bra jord..
Mvh,
Moa
Finns daggmaskar att köpa på en del zoo eller där man köper kastspön, fiskedrag etc. Tror det är mindre risk att de kanske slemmat sig över där en vildmus gått och kanske fått skabben med sig. Min morfar födde upp daggmask. En tvättbalja sån man har att diska räcker bra. Jord t ex blomjord blandat med lite löv. Han matade masken med potatismjöl och de förökade sig väldigt bra. Han hade oxo stora fina maskar.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Lite off topic: nu fick jag idén att odla daggmaskar hemma till mina råttor, de gillar att äta dem 
Jag har inte gett mina råttor maskar någon gång eftersom jag är rädd att de (maskarna alltså) ska ha ätit något onyttigt, men stället där jag tänker ta maskar ifrån innehåller jättefin och näringsrik lerjord så jag är inte alls orolig för "förorenade maskar" om jag tar dem. :P Mina råttor får zhophobas istället, men maskar kanske det blir i framtiden. :)
Mvh,
Moa
Jo, jag är också försiktig och har bara gett dem daggmaskar en gång. Kunde inte låta bli efter ett vårregn när gården krylade av daggmaskar. Men helst odlar jag själv då det verkar mer hygieniskt.
Man kan odla dem själv då vet man vad de har varit ngnstans.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you