Skillnad brindle - tiger
För mig som då är mest inne på hundfärger så är en tigrerad och brindle samma sak.. två olika benämning för samma färg.
Man har lärt mig så mycket att det inte är samma färg på mus. Vad är skillnaden?
Både när man tittar med ögan o genetiskt?
(gärna bilder)
Jag kan inte hjälpa, bara berätta att det inte är samma sak på häst heller..

Oj det måste ha varit 100 år sen jag höll på med häst… finns det tigrerad o brindle i hästfärg???? Therris det vill jag se - skicka gärna länk så jag kan läsa o se *ler* Är verkligen jätte intresserad
Här är en länk med brindlehästar: http://www.elcascabel.com/brindlepictures.html

tack tack tack…. har aldrig sett… så lustiga dom såg ut… vet inte om jag tyckte det var snyggt eller inte *ler* ja ovanligt ialla fall… ja lite läckert på något sätt

Och nu kom jag på en läcker sak jag ska posta… men i ridsport tor dom uppskattar det mer *ler*… springer dit och bombaderar…
Hehe var från Ridsportsidan jag fick brindlelänken.

Okey nu kan du ialla fall kika in där o se något fint *ler*…
det vore väldigt tufft att ha en brindle. tycker jag allt.
//frida

Hm, färgen är brindle oavsett vad den är genetiskt. Det är bara i Australien och _kanske_ i USA där man kallar dom tiger. I standarden är färgen alltså brindle.
Det finns två gener: Mo^br ("brindle", sexlänkad, fatal) och A^vy ("viable yellow"). Nåja, faktiskt finns det även A^m, "mottled agouti" men den är oviktig.
Mo^br ger ljusare rand på normal bakgrund. Den är fatal så att de flesta hanar som får den dör, samt honor som har den dubbelt. I England och Holland är de flesta brindle möss Mo^br. Vanligast är brindle på fawn bakgrund.
A^vy ger non-agouti (eller agouti?) rand på röd (eller diluterad röd) bakgrund. A^vy är inte fatal liksom A^y, men fungerar annars på samma sätt. I Australien, USA och Sverige är de flesta brindle möss A^vy, och kallas ofta tiger. Dessa möss har t.ex. svarta eller agouti rand på röd bakgrund, blåa rand på diluterad röd bakgrund, dove rand på fawn bakgrund, beige rand på vit bakgrund.
Båda gener motsvarar standarden för brindle. Foton finns på http://www.hiiret.fi/fin/kasvatus/brindle.html

Tack. Så om jag har förstått det rätt så är utseendet lika om man tittar på dom - medan det kan vara olika gener som "gör" färgen?

Inte är utseendet helt likadant om du läser va jag skrivit lite noggrannare.

Jo om jag inte läste och förstog helt fel så är det färgerna i ränderna o grundfärgen som kan skilja utseendemässing.
Jag kanske skrev lite tokigt men det jag menade var att är tigreringen/randningen lika på dom oavsett.
Sitter ränderna på samma sätt och ska dom vara lika "många" … allt är dom lika om man tittar på teckningen och bortser från själva färgen?

Nå det där beror på avel tror jag.

Okey då förstår jag …
Men hur ska en riktigt bra brindle se ut - tänkte då på ränder. Hur många, breda, starka i färg osv är mest önskvärt?
Är dom exemplaren som finns på fotona i länken du skickade med lite högre upp bra tecknade?

Jag har faktiskt aldrig sett en brindle mus.

Okey dom är så ovanliga. Men dom finns i Holland så om man vill se IRL får man åka dit på utställning *ler*
Till Helsingfors är det bara finska möss som kommer dit o ställer ut?
Jag har kallat den ena för brindle och den andra för tiger medvetet, för att hålla skillnad på dem. Jag har haft och fött upp brindle, men då dessa var väldigt sjukliga kom varken jag eller de som tog över linjen (Anette Andersson, Venturen´s, Madeleine Raftö, Riddarens) speciellt långt.

Man brukar skriva letal, inte fatal :-)
/Matsvin.

Nåja, precis :D