Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1712 ggr
-anne-
0

Imazo...minimöss , möss

hejsan

Imazo är ju grossist till många djuraffärer har jag hört. Vet någon hur mycke möss dom har å vilka sorter å så ? Jag mailade dom men dom hänvisade mig till min zooaffär å min zooaffär visste inte mycket dom tog in vad dom fick typ….

Vad finns det fler för grossister de kanske har minimöss oxå

dreamiz
0

Då jag letat minimöss har jag kollat med min zooaffär som oftast tar från Åkello men ibland från Imazoo. De har inte hittat minimöss.

Imazoo verkar va som svensktypade. Åkello verkar ha både som svensktypat o korsat (svensk/engelskt). (Ja gskriver "som" då jag inte räknar med att nån av dom har rena linjer utan det är vad de möss jag haft/sett ser ut som.)
De imazoo-möss jag haft har haft väldigt kort livslängd. Även åkello-mössen har fått kortare livslängd än vad de hade förr. Tyvärr.

Terato
0

Har väldigt dålig erfarenhet av Imazomössen iaf. De har haft dåligt immunförsvar, dragit med sig en fruktansvärt aggressiv svampsjukdom och det har varit morrhårstugg och jag vet inte allt.

Men de brukar ju ha mycket tecknat och vad jag fattat det så har de en tendens att bli mindre och mindre för varje generation när man avlar på tecknat så det kan vara därför det dykt upp små möss från Imazo förut.

Men som sagt, dreamiz har nog koll på det där med minimössen! Dyker det upp någonstans så lär hon nog skylta med det här! :P

Vet du hur det är med det, dreamiz, finnns det "äkta" minimöss eller är de samma som de som är små pga av tekningsaveln?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

dreamiz
0

Minimöss är en helt egen typ. De ser lite annorlunda ut än de svensktypade, inte bara till storleken. De har lite annorlunda huvudform, kortare svans tex. En vuxen minimus väger mellan 10-20 gram.
En liten svensktypad är inte detsamma som en äkta minimus. Jag köpte en finsk minimus men det är inte vad jag kallar minimus då den såg ut som en liten svensktypad helt enkelt.

Den äkta minimusen (som finns/har funnits) i sveriger är svart/vit.