hur högt kan en mus hoppa?
Jag har en hane som bor ensam i en bor som är 30 cm hög med bara ett galler högts upp, typ terarium fast i plast. Igår tog jag bort gallret för att diska de, jag tänkte att han nog inte kan hoppa 30 cm upp men när jag kom tillabks med gallret va musen borta. Så jag fick vända upp och ner på hela rummet, och till slut hittade jag honom under sängen. Så jag undrar är de möjligt att han kan ha hoppat såå högt? Det fanns inget att klättra på eftersom jag skulle städa buren.
För mig låter de jätte högt för en mus att hoppa.

Jag hade mina möss i en vanlig hamsterbur med ungefär 15 centimeter plast upp till gallret och satte buren på en ungefär en meter hög tvbänk när jag skulle vara borta en natt. När jag kom hem hade två rymt, den ena hittade jag i badrummet på andra sidan övervåningen direkt och den andra var spårlöst borta. Letade hela dan men hittade inte henne förrän morgonen efter då hon satt I TVÄTTMASKINEN. Hon hade gått från mitt rum till trappan, (10 meter med myyycket att titta på på vägen) ner för trappan (!!) och från trappan till tvättstugan vilket är 15 meter och inte alls raka vägen. upp till luckan på tvättmaskinen är det säkert 20 centimeter också. Så ja, dom kan hoppa :)
okej.. :)