Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 752 ggr
Odette
0

Ålderstecken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar bli lite orolig över min mus nu för man märker tydligt att han börjar bli till åren. Han är född i oktober 2004 så han är nu ca 1 år och 9 månader. Det första ålderstecknet var att han började släpa bakbenen efter sig, de liksom "hakade" upp sig när han gick. Sen blev det lite oftare och han har även blivit vinglig när han går..
En annan grej som jag obesrverat, är att han inte kan tvätta sig med båda tassarna framtidigt, antar att det har att göra med att han inte har samma stöd från bakbenen (?)

Men nu har han även börjat få "knix" för sig, vet inte hur jag ska förklara.. men bakbenen har som fått eget liv. Oftast när jag låter honom gå från min hand ner på ett bord etc, så sprätter det till i bakbenen och han liksom "studsar" fram. Trodde först att det var nåt bus ryck, men har insett nu att han inte kan kontrollera detta!
Nu ikväll var jag lite ouppmärksam när jag hade honom på axeln, och rätt vad det var så sprätte benen till å musen flög i golvet *buuäh*

LÄR ju ska ha bättre koll på honom hädanefter! har förstått att han inte kan hålla fast sig på samma sätt..

men nu till mina funderationer, vad kan det här bero på? att benen rycker till sådär?
Förstår att en gammal mus inte är lika pigg som en ung, och att kroppen och lederna blir stelare med åren. Men tror ni han har ont av det och kan det hjälpa med lite "massage" och stretching..? hehe.. inte för att det är så lätt att massera en liten mus, men om man stryker och mjukar lite så förbättras ju blodcirkulationen iaf. Det kanske hjälper?

För övrigt är han hur frisk och pigg som helst.. *peppar peppar*

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Matsvin
0

Hej!

Det du ser är inte normala ålderstecken för mus, det är någon sjukdom. 

Jag har en artikel om åldersssymptom på möss på min hemsida…

/Matsvin.

Odette
0

Va.. seriöst? va typ helt övertygad om att det är ålderstecken, shit.. nu blir jag typ orolig Ledsen ska genast gå in på din hemsida.. asså om det är något som jag kan förhindra så cill jag ju göra det! usch, ja vill int att min mus ska va sjuk *snyft*

_

Odette
0

hmm.. har letat och letat men inte hittat åt någon sån artikel.. vart har du gömt den mån tro? Räcka ut tungan

_