Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1324 ggr
[maffiapudeln]
0

Månadskostnad för era möss!

Jag är lite intresserad av hur mycket det kostar att ha två möss.
Jag kan tänka mig att hamstern kostar ca 150:- i månaden med sand, toa-lätt och mat.

Är det ungefär samma för två st möss?

Anett Lindbom
0

Jag har inte alls räknat på vad det kostar att ha mössen, men det är inte mycket i alla fall och inte alls samma kostnader som det är för min hund & mina katter.. Fast jag har inte räknat på dom heller, jag vet inte om jag vågar det för då lära jag väll få en smärre chock, då när jag får se vart alla mina pengar går.. Fast det är det värt, mina djur är mitt allt..

martinc
0

Jag betalr nästan ingenting.. De som kostade var allt som behövdes ibörjan.

kastrullis
0

Har ingen aning…. Bra fråga, mycket relevant…..det är ju något som vi alla lätt borde kunna svara på…..om ett tag….eller kanske vissa redan vet…

Ska genast börja tänka på det. Kanske kan vi dela in det i BUDGETVARIANT/LYXVARIANT…….

Vad kostar?

• Mus (Här rekommenderar jag att satsa på en lyxmus, dvs från uppfödare eller liknande)

• Bottenmaterial (aspflis, kutterspån, toa-lätt….tidningar, jord…)

• foder (borde vara billigare att blanda själv….+ att möss gärna kan få matrester när man har lämpliga sådana)

• bur (Man kan ha dem i allt från en förvaringsbox av plast från IKEA, med höga kanter till terrarier/akvarier och lyxburar)

• Leksaker i bur (behöver man ju inte köpa….räcker med "hushållsskräp", typ kartonger å sånt älskar de)

•  veterinär/år (Om man har otur)

Fera punkter? Fyll gärna i och sätt priser, ni som vet.

Min uppfattning är att möss är billigt.

Nu måste jag jobba.

[maffiapudeln]
0

#3 Jag har två srtycken burar - en stor galler med 9mm mellan gallret (överallt) och en 70-duna så bur behöver jag inte bekymra mig om ^^

Tänkte även samla ihop 1000:- för varje mus på kontot för eventuell veterinärskostnad, och leksaker har jag ju jättemånga tack vare hamstrarana ^^

Funkar vanligt hamsterfoder som en bra bas? Och kutterspån har jag hört ska vara rättså dåligt pga att det kan innehålla barrträ? Till hamstern använder jag toa-lätt, det funkar väl bra till möss också? :)

Vattnadal
0

Jag har för tillfället 32 burar med tammöss och 2 med pygmémöss. 

Jag köper nog 2-3 påsar aspspån varje månad, eller en stor nickos alspån. Aspspånbet kostar nu 188 kr st, nickos 250 kr. Jag har lite personalpris på detta oxå, så helt hutlöst är det inte.

Foder, tjaaa… När jag handlar säd, blir det 30 kg havre och 40 kg korn och 40 kg vete, räcker kanske drygt 3-4 månader. Köper oftast en kasse solrosfrö och en med fodermajs oxå, allt brukar gå på ca 300 kr. Varanann vecka köper jag ett par kg duvblandning, undulatfrö, torkad frukt od, för kanske 50 kr. Pygméerna får undulatfrö ocg parakitfrö, torkad frukt och nån form av insektspaté eller sköldpaddsmat. Kanske äter de för 30 kr/månad… Färskmaten räknar jag inte. Gör av med en hel del frysta gröna ärtor, det enda jag köper särskilt till mössen, annars får de rester eller att jag kokar extra åt dem.

Veterinär brukar jag klara mig utan att hälsa på. Har bra kontakt med en, och kan få recept till mössen när jag är där med hundarna.

Sen är det utställningar, blir ju ett par hundra i anmälningsavgifter varje gång, så resor od.

Säljer möss gör jag ju oxå, men OJ vad jag går back på dem!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[maffiapudeln]
0

#5 Oj! Det var inte lite det ^^ ;) Det låter ju ändå rätt billigt med möss :)

Hur myckety pengar ska man satsa på att spara undan till eventuella veterinärskostnader? Jag har tänkt mig ca 1000:- per mus, men det kanske är överdrivet? Isåfall lär jag inte kunna skaffa dem till sommaren, vilket jag så gärna vill =/

Vattnadal
0

Har du 1000 kr på ett konto som reserv torde det räcka bra. Operationer på möss är svåra att genomföra så det är oftast bara underökningar och mediciner som ska bekostas.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Pimu
0

För mig blir de ..

1 säck toa-lätt á 169:-

2 kg havre
2 kg korn
2 kg vete  10:-/kg

500g - 1kg Nötter ca 40 :-

Pasta, Grönsaker mm  20:- - 30:-

.. drygt 300:- i månaden .. jag har ca 25-tal möss ..

TantSelma
0

Kostnaden bestäms väl mer av antalet burar än av antalet möss. Bur kan vara allt från moddad plastbox för 100:- till fin köpebur för 1000:-. Trots billiga burar satsar vi på dyraste springhjulen för 80:-/bur. Bottenströet ca 20kr/burtvätt. Säd som är basmaten får vi gratis. Diverse fröer ca 20kr/månad och bur. Diverse matrester och människomat ur kyl och frys är omöjlig att räkna. Veterinärkostnad beror på hur mycket man hanterar själv, hittills 1 besök på 500:- på 2 år. Leksaker fixar vi själva. Registrering & utställningsavgifter tillkommer. Och mitt i allt blir det en Finlandsresa för att köpa rätt möss och lära sig mer, hur budgeterar man för det?

[maffiapudeln]
0

Okej ;) Jag sparar väl ihop 1500 för säkerhets skull innan jag köper möss, och det verkar helt klart som att jag har råd att betala för dem själv med min månadspeng, så mamma har ingen anledning att säga emot längre *s*

Har kompisar som säkert kan tänka sig att passa mössen om jag åker iväg - vilket sällan händer ;)

Muszimba
0

För min del med 3 möss så är kostnaden ca:

1 säck Toa-Lätt á 99 (Coop Forum)-150(zoobutik) kr.

1 kg Mus&råttpellets á 90 kr(pga mina är lite runda om magen).

1/2-1 kg Dvärghamsterblandning á 40 kr/kg. detta får de mest om helgerna för tillfället.

1/4 kg av vadera havre, korn och vete á 10 kr/kg.

Torkad frukt i olika modeller.

Sedan är det grönsaker, frukt,ris och lite kött för ca 150 kr.

Totalt 400-460 kronor per månad blir det för mig.

Terato
0

Gud så mycket bra svar!

Jag har ingen aning och vill inte veta heller! Men jag tror det kostar mer än man tänker på, speciellt maten. 

När jag hade min muskull så sprang pengarna iväg, minns jag.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Okej då, jag gör väl ett försök: Fyra mushonor och två råttöser:

Aspspånet köper jag nytt kanske var fjärde månad. 130/4= 35 ca

Två påsar müsli: Ca 30 kr

Tillägg till torrfodret(fröer och annat) lägger jag kanske nån hundring på var tredje månad så en 30 kr där också

Frysmat: grönsaker, fisk och räkor och sånt. Köper jag väl varannan månad eller när det tar slut. Tippar på att det blir ca 50 kronor i månaden

Färskmat: runt 100-lappen kanske. Eller det kanske är mer. Jättesvårt att säga. Vi äter ju av deras grejer och de av våra.

Lägger även undan minst en hundring varje månad till oförutsedda utgifter. Har ett jättebra sparkonto som man bara kan ta ut på fyra gånger per år. Sedan kostar det 20 kronor. Jättebra, för då rör man inte pengarna i onödan!

Men runt 300-400 kr klarar jag mig på då ungefär i månadskostnad.

Då har jag inte räknat in att köpa leksaker och prylar.

Men leksaker kostar mycket pengar.

Bur runt 200-400 kr.

Jag tror att mina har leksaker för ett par hundra. Kan inte riktigt räkna på det där men det är ju en engångskostnad. Det behöver inte vara dyrt med leksaker. Eller jo, springhjul ska man investera i ett riktigt bra. Men musleksaker kan man hitta överallt med lite fantasi.

Men jämfört med mycket annat så är det en väldigt billig hobby!

teratos.r8or.se

Muszimba
0

Mina har leksaker som de inte använder alla på en gång, men den totala summan jag har lagt ner på burar jag har/haft och leksaker ligger på typ 2500 kronor. Deras bur som de bor i nu kostade 995 kronor i min Djurmagazinet i Farsta, tyvärr så har de inte den längre i butuken då jag skulle behöva byta ut den efter ca 3,5 år med gnagda hörnor i botten, gallerdelar som inte sitter fast av sig själva, utan med blomband i metall med vitt plast på.

[maffiapudeln]
0

Gud vad bra =D Låter som att jag kommer att ha råd med allt :) Färskmat tar jag ju det som vi har hemma och köper barnmat och fryser in det som inte används ^^ Bottenströ kan säkert morsan betala med lite övertalning, det har hon ju gjort i flera år nu åt alla hamstrar vi haft ;)  Mat och så köper jag själv! ^^

Var köper ni havre, vete, korn och råg? Skulle ju vara bra och billigt att köpa till hamstern också ^^

Terato
0

Jag köper faktiskt en osockrad müsli på de fyra sädeslagen. Eller Axas grynblandning. Billigt och enkelt! På min hemsida står det mer om blandningarna och var jag köper grejerna:

http://www.freewebs.com/teratosmice/mat.htm

teratos.r8or.se

lothus1
0

Vad roligt Terato. Du använder samma hemsidegrej som jag =o) Jättefin och mycket informativ sida. Där kommer jag att titta in då och då.

amaira
0

Heder till dig Maffiapudeln, för ditt ansvarstagande!

Möss är nog lite dyrare att ha än man tror, om man vill ha dem friska och välmående.

Men jag tror (utan att räkna efter) att din beräkning ca 150:- mån räcker gott och väl som underhållskostnad för två möss, kanske en hundring räcker, när man väl kommit igång.

Det viktigaste är att "ha ögonen med sig" så man SER om mössen börjar må sämre eller magrar ur, det är inte alltid lätt. Är man djurvan är det lättare än om man inte har så mycket kunskap om djur tidigare, men man måste i alla fall alltid ha ögonen med sig.

Nu skriver jag allt detta för att jag sett "för mycket sorgligt" på sista tiden, med okunskap som orsak.

Så, än en gång, heder till dig för ditt ansvarstagande! Det gläder mig! (och säkerligen dina blivande möss) Glad

Terato
0

Mig med! :)

Som sagt så är det maten som kostar. Men du ska ju också äta så det är ju bara att lägga mat åt sidan från det ni köper hem!

#17 Hihi, tack! Ja, jag tycker den funkar bra. Lite synd bara att den inte går att bygga ut hur mycket som helst. Men jag har fler adresser som jag länkar ihop för att lura hemsideutrymmet lite grann. Ska gå in och kika på din med!

teratos.r8or.se

[maffiapudeln]
0

#17 Tack så mkt, ska kika närmare på det ^^ 

#18 Tack ;) Jag tycker det är viktigt att skämma bort djur och ha råd att betala ifall de skulle bli sjuka, det har inte morsan lust med påstår hon haha xD

[Thiah]
0

Teratos hemsida är en guldgruva för mig. Den hjälpte mig massor i början. Men jag tror med att man ser när dom mår dåligt, speciellt om man haft djur förut. Pälsen brukar ju vara en "give away" och jag försöka titta på den pch deras humör. Sedan skämmer jag bort mina helt rejält med grönsaker och barnmat. Dom får något nytt varje dag men så är dom ju mammas bebisar med :D

[maffiapudeln]
0

#21 Jodå, man ser ju oftast på deras ögon när de är hängiga också.. eller iaf på hamstrars ögon, borde ju inte vara någon skillnad för möss ;) Trodde först inte att de kunde se trötta/sjuka ut på ögonen först än min ena hamster blev sjuk (antagligen fel på binjurarna då hon alltid har kissat mkt), först tappade hon bara päls, men när hon inte blev bättre efter medicinering och ögonen började tappa livsgnistan fick hon somna in =(

Har nu hennes bror kvar, men han är snart två år - så det börjar kännas som att det är dags att spana efter något djur att ha efter honom - helt utan smådjur skulle jag inte vilja stå ;)

[Thiah]
0

Jo ögonen är verkligen själens spegel så absolut.  Och det är trist med små djur när det är interna sjukdomar för ofta kan man inte göra mycket åt det utan att åstakomma mera skada. :(