Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 418 ggr
lothus1
0

Problem med Stuart Little

Jag har läst om Elyrias inlägg om såren och Stuart har samma problem nu. Kan jag använda Canesten till detta, samma som pevaryl? Jag har Stronghold, men vill inte använda den eftersom det inte funkade då Elyria testade. Han har inte ohyra utan något slags exem verkar det som. Han har en svullen röd ring runt svansen. Har rengjort hans bur igen nu och har endast tidnigspapper som underlag. Såren syns inte (än). Funderar på att låta honom somna in. Vill inte att han lider i onödan.

Hur gick det med din mus Elyria?

lothus1
0

Finns det någon som kan diskutera detta med mig? Funderar på att ta ett skrapprov på honom hos veterinären. Han skall dock till vetten i vilket fall som helst.

Elyria
0

I tankarna har jag skrivit ett långt inlägg och berättat om hur det gick, men jag har inte kommit till skott i verkligheten ännu.

Xi He, hon som var värst drabbad, dog.

Your Dreams, siamesen, har fortfarande lite klåda i örat men kliar inte sönder sig.

Dundermusen, den svartvita killen med ett sår på ryggen, är läkt och mår bra.

Jag pratade med en veterinär i Uppsala som sa att man aldrig ska smeta något på möss eftersom de kan få det i sig och det lätt blir för mycket. Det var säkert det som hände med Xi He. Hudproblemen (jag tror på svamp) försvann men hon blev sjuk invärtes.

Your Dreams och Dundermusen tror jag hade andra åkommor. Your Dreams blev faktiskt bättre när jag slutade behandla honom (hade testat både Pevaryl och Fuciderm) och gav jättemycket extramat. Dundermusen fortsatte jag behandla med Fuciderm tills han var läkt. Båda killarna lever alltså fortfarande - men i karantän.

Vet inte om jag har nåt bra tips till dig. Svullen var aldrig Xi He. Fläckarna på baken var kala fläckar med en gång och så växte de. Såren runt huvudet började som sår och det blev kala fläckar runt såren.

Har det varit så länge? Är musen gammal?

Elyria
0

Veterinären tog ett svampprov på Xi He. Han ryckte loss lite päls.

Men det visade inte svamp. Fast då hade jag redan pevarylat i två veckor så jag litar inte på det svaret.

lothus1
0

Tack så hemskt mycket för dina svar. Hoppas innerligt att jag inte skall behöva ta bort Stuart nu. Jag skall även pröva att ta bort all vete ur hans foder.

Nej, han har inte haft detta länge alls. Det har gått ganska fort. Sist jag pratade med Grodan sa jag att alla mina möss var jättefriska och sa peppar, peppar ta i trä, tydligen hjälpte inte detta. Stuart är ca halvåret bara.

Usch, jag vill verkligen inte att min lille gubbe dör.

Tack än en gång för dina svar, Elyria!