Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 837 ggr
Anett Lindbom
0

Vad gör jag för fel???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det undrar jag, vad gör jag för fel??

Jag älskar mina möss & jag gör allt för dom, Men jag undrar varför ska dom bita mig för?

Först var det Una som höll på & vakta buren, Två av hennes ungar blev bitiga(vakta sina resp burar) så nu finns dom ungarna i mushimlen,

Och nu min senaste så otroligt snygga pojke Ischoklad, han har så himla bråttom & ska ut ur buren när jag öppnar så är jag ivägen så vill han att jag flyttar på mig, han tar då gärna tag i min hand eller fingrar med tänderna. Och har jag honom i händer för att jag vill gosa med honom så har han inte tid, han vill iväg & bort för att kolla läget överallt utom hos mig. Och får han inte komma upp på lekhyllan snabbt nog ja då tar han i med tänderna..

Kan det vara så att han blir så ivrig för att det är så mycket nytt skoj runt omkring i rummet där, flera brudar i hyllan mitt imot, eller blir han sinnig för att det står en killbur bredvid hans? Heike har sin bur bredvid Ischoklads bur. Heike bryr sig inte så värst mycket, han är ju lugnet själv. Kan det kanske vara så att Ischoklad kommer att lugna sig med tiden, eller vad tror ni om det? Ischoklad har bott här hos mig sedan skärtorsdagen nu i påskas.

Jag tycker ju om Ischoklad, så vad gör jag för fel? Jag tycker att alla andra får så snälla & goa möss medans mina vill sätta tänderna i mig. Ja inte alla mina möss dom flesta är ju snälla & goa & söker kontakt.

Grodan
0

Jag tror inte att du gör något fel, du har helt enkelt valt FEL möss. Det vill säga möss som inte har bra temperament. Enkelt & snabbt beskrivet, förlåt om det är elakt…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
0

Jag känner faktiskt samma sak. Jag har inte riktigt fått någon bra kontakt med någon av mössen jag haft hittills. Dock har ju det mest råkat vara "rasselmöss" och "hugg-möss", så världens bästa erfarenhet har jag inte. Men jag antar att jag bara har haft otur, liksom du. Vi får leta och verkligen känna efter innan vi skaffar möss, så att vi kan vara säkra på att vi kommer att uppskatta varandras sällskap i några år framöver. Det verkar ju finnas så otroligt många härliga och trevliga möss så det ska väl inte vara omöjligt. :)

/Anneli

Anett Lindbom
0

Dom flesta av mina möss är ju snälla & goa och dom tycker om att vara med mig,

Jag ska ta & flytta om lite inne i mössens rum så kanske den unga mannen lugnar ner sig lite. Han är ju så himla fin, och vissa stunder är han som en geleklump i handen, men det är bara vissa korta stunder. Och jag vill ju så gärna ha ungar efter honom & min Tårtan sedan, men då måste han ju lugna ner sig först för annars blir det ju inget nuppande för honom.

axilur
0

Jag kan tro att hanar kan triggas av lukten av andra hanar. Det verkade så när jag skaffade hane2. Hane1 blev mer kissig och ville verkligen ut ur buren för att spöa upp den nya, verkade det som. Så testa att flytta om lite, det kan ju hjälpa.

/Anneli

Anett Lindbom
0

Ja jag tror att det kan komma att hjälpa, visserligen har jag satt för mellan Heikes & Ischoklads bur så att dom åtminstånde slipper se varandra, Men Ischoklad gillar nog inte att bo så nära den gamla mannen Heike, och numera bor ju även Heikes son Baronen tillsammans i samma bur som Heike, så det blir ju till att bo granne med två muskillar. Det ärt nog inte så lätt att vara en musman alla gånger..=)

Vattnadal
0

Kom hit på musträff första helgen i maj. Ta med ischokladen om det inte bara var något övergående fläng. Sen går vi genom mina hanar, först de jag kanske kanske kan tänka mig att släppa, och ser om någon av dem passar. Hittar vi ingen nu, lånar du hem en hane till tösen, och jag får tillbaka honom sen. När passande hane finns, tar du hem honom.

Man ska egentligen inte köpa möss utan att ta i dem, det är personkemi, olika sätt att vara osv som spelar in massor. 

Det ska ju fungera bra, annars är det inte skoj!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Terato
0

En mus kan ju bita av flera olika anledningar. Men om du tänkt använda honom som avelshane så är det egentligen nolltolerans även om han bitit bara en gång. Det kan ju vara ett beteende som kan förstärkas i nästa generation om du tummar med det i aveln.

En mer erfaren uppfödare kan ju kanske chansa ibland om hanen för övrigt är väldigt bra men om du vill vara på den säkra sidan så ligg lågt med honom, för en avelshane ska inte vara bra, bättre utan bäst, tycker jag! Han kanske duger som sällskapsmus istället! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

#6, Jag ska försöka ta mig ner till musträffen, men jag behöver ngn som plockar upp mig vid tågstationen i så fall..

Vattnadal
0

Hämtning kan utlovas!

MVH Elin

Anett Lindbom
0

Åhh vad bra då tar jag tåget till Ockelbo, x-tåget  går ju stort sett hela tiden.. Jag ska kolla upp mera om tågtider, När vill du att jag är där, på ett ungefär?

Vattnadal
0

Vi har inte sagt nån tid. När det passar alla, hmmm, frågar i den tråden istället.

MVH Elin

Anett Lindbom
0

#6 Numera är Ischoklad(= Silvermannen) mycket lugnare & snällare, jag flyttade om lite med burarna & nu är han som den snälla & goa mus som han var första dagarna här hos mig så jag vill nog ha honom kvar, han är ju så gosig nu..=) Han var nog mest lite stressad när han hade sin bur alldeles bredvid Heikes bur, han blev nog triggad av att se Heike sitta där i sin bur & retas.. Nu kommer ju Silvermannen fram för att pussas & det är ju en fördel=)

[Thiah]
0

Låter bra :D

TantSelma
0

Javisst, det är en väldig skillnad på lukter i närheten. Våra killar verkar må bättre och är lugnare när burarna inte byter plats i rummet alltför ofta, inte står för nära tjejburarna och de har plastväggar mot närmaste killburar. En av våra ivriga killar håller sig jättetrevlig när han har mycket hö eller papper i buren.

Anett Lindbom
0

Ja nu är Silver så snäll & go och jag är så kär i honom, Det gjorde susen när han fick byta plats inne i rummet samtidigt som han fick en annan lite mindre bur så han känner sig nog både säkrare & tryggare nu, En underbar musherre är han i alla fall nu..=)

Anett Lindbom
0

Och en till bild på kärleken!!=)Kyss

Anett Lindbom
0

Mera Silver,

Terato
0

Så fin! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se