Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 687 ggr
[maffiapudeln]
0

Hur pass allergiframkallande är möss?

Är så sjukt sugen på att skaffa två st mushonor efter min hamster. Men… Pappa är allergisk mot vissa hundar, katter, kaniner, marsvin och hö.. Vi hade katter förut som han vande sig med och nu har vi en hamster (hade två förut, varav en hade fel på binjurarna vilket bidrog till att hon kissade jättemycket), en pudel och två undulater. Mot dem reagerar han ingenting, fast å andra sidan så håller han ju inte på med mina hamstrar så mycket men han kelar lite med dem ibland och det har han inte fått någon reaktion på.

Som jag har förstått det är det mest urinen man är allergisk mot. Då borde det väl funka att ha en sandlåda som man låter dem kissa och och byter den varje dag?

Vattnadal
0

Använd ett dammfritt strö (aspspån, aspflis är bäst) ha honor (då en hane motsvarar 10 honor ur allergensynpunkt) och ha mössen på ditt rum. Om din pappa inte har hudkontakt med mössen borde han då klara av det. Fast eftersom man aldrig kan veta, kolla om det finns någon som kan låna ut några honor åt dig ett par veckor. Då ser du hur det fungerar innan du köper egna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[maffiapudeln]
0

#1 Jag tror inte att ahn är så jätteallergisk med tanke på att jag har haft kutterspån till hamstrarna ibland ^^ Men som du säger, det är ju bäst att testa ;)

Terato
0

Kutterspån är ju inte bra att ha till möss då det dammar och sabbar deras lungor. Dessutom innehåller det ett cancerframkallande ämne(terpentin). Jag kan varmt rekommendera t.ex. Aspspån som inte dammar och är utan terpentin!

Jag tycker du ska börja med honor eftersom de sägs vara mindre allergiframkallande. Annonsera lite i forumet så kanske någon i din närhet kan tänka sig att låna ut ett par tjejer till dig!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Kraxan
0

Toa-Lätt strö är jätte bra! Jag använder det till alla mina möss och till mina två råttor. Det är typ papper som är ihop pressat och som blir till små små korvar. Det hade jag även till mitt ena marsvin när han blev ''allergisk'' mot kutterspån.

Så jag rekomenderar Toa-Lätt för möss :)

Vattnadal
0

Fast är man allergisk, så dammar toalätt för mycket. Jag måste ha munskydd när jag städar burar med toalätt, annars nyser jag som jag vet inte vad!

MVH Elin

Kraxan
0

Okej, det har aldrig hänt mig, men man lär så länge man lever

Terato
0

Toa-lätt är ju annars ett rekommenderat bottenströ.

Men jag använder det bara när jag har slut på aspspånet eftersom toa-lätt finns på ica. Tycker aspspånet verkar roligare att gräva i och så är det snyggare(och billigare, faktiskt)! Men det där är en smaksak. Toa-lätt är lättare att städa, tycker jag, eftersom det är stora bitar.

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

Fast toalätten VÄGER massor oxå! Soppåsarna blir svintunga!

MVH Elin

[maffiapudeln]
0

Toa-lätt har funkat bra för mig, pappa och hamstrarna iaf ^^ Det lär jag fortsätta använda ^^

Terato
0

#8 Och påsarna man köper blir jäääättestora om man jämför med påsen pressat aspspån som innehåller lika många liter.

teratos.r8or.se