Dax för Ivomec, ??
Jag misstänker att mina möss har ohyra av ngt slag, några av mössen är liksom kal runt ögonen men det är inte alla som ser ut så där, eller kan det vara att dom är överkänsliga för ngt? Jag kör med tidningspaper & kutterspån i mina burar.
Om det är ohyra är det Ivomec som gäller då, eller kan det fungera med Exner?
Se hur ungen där på bilden ser ut runt ögat..

Vi har sprayat ivomec i det läget efter diverse läsning. Är inte säker på om det är ivomecen eller om det har läkt av sig själv oavsett behandlingen. Det är burtvätt och 2 ggr behandling i så fall. Vet inte dosen säkert, ingen vill rekommendera nåt. En (1) puff på 30cm avstånd har våra i af tålat. Jag tror man skall räkna med att de äter upp allt de får i pälsen.

På Tisdag har vi fått en tid hos Veterinären för att kastrera en katt och då skulle jag få med lite Ivomec till mössen.
Så Ivomec finns som spray, det måste vara himla lämpligt det. Jag trodde Ivomec var ngt annat flytande som man gav i munnen på dom, eller finns det både och??

Man kan blanda ut ivomec 50/50 med vatten och hälla i en sprayflaska och spraya direkt på mössen.
Jag körde 50/50 och strök en droppe istället på deras framtassar så får de tvätta bort det själva. Då får de i sig mer än de behöver men tydligen ska inte ivomec vara farligt att överdosera.
Jag tycker defintivt att du ska behandla dem. Kan vara bra att göra för säkerhets skull. Jag tror det är lättare att få in ohyra än vad man kan tro.
Älskar mina stora små vänner..

Jodå jag kommer att behandla dom, det har ju kommit in några nya möss i omgångar här så jag kan gått och väl tänka mig att ngt annat litet resesällskap har kunnat hängt med i farten..=)

Ja, definitivt!

Ivomec tar ju dessutom både invärtes och utvärtes parasiter, så det är toppen!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kanon, då blir dom förhoppningsvis helt lus & maskfria..
Vet du vilken ohyra de har? För några år sedan hade jag "tropical rat lice" och "rött hönskvalster" på samtliga mina smådjur (de provbet mig också, inte roligt), och Ivomec hjälpte inte. Veterinären skickade iväg några små luringar till SVA, därför vet jag exakt vad de hade. Kanske blev de resistenta mot Ivomecen, vet inte exakt hur det funkar biologiskt måste jag erkänna (med resistens). Däremot försvann de slutligen efter måååånga behandlingar med Dermocan (ohyreschampo) och Tiguspray i burarna. Jag hade problem i mer än ett års tid, var till synes fri från dem emellanåt men så kom de tillbaka. Äggen klarar sig ruskigt länge.

Ursh då.
En stor anledning till att inte ta in möss utan karantän och grejer utifrån i onödan.
#9 Karantän är jättebra, men jag undrar om inte halm/hö/spån kan vara boven i vissa fall också. Spån vet jag man kan hetta upp (autoklavera, heter det så?) men hö och halm…? Hade ju inte det till mössen, men till marsvinen och kaninerna som bodde i samma rum.

Ja, det var det jag menade. Har köpt en påse hö nu och hittat lite snygga grenar som står i karantän. Men är lite otålig och tänkte att jag kanske inte orkar vänta. Man kanske skulle ta en ivomeckur i samma veva, tänkte jag, eftersom jag ändå ska ta in nya djur imorgon.
Men nu ångrade jag mig nog!
#11 Ah, jag läste ditt inlägg lite tokigt, tog det inte bokstavligt utan som "karantän och grejer", dvs bara ett uttryck, och att det endast gällde levande djur. My mistake. :) Undrar ändå om karantän är tillräckligt, äggen är som sagt seglivade. Vad det gäller förebyggande behandling är jag personligen kluven, av rädsla för tidigare nämnda resistens.

:)
..Fast de ska ju dö om de inte har någon värd. Dvs. ett ägg kläcks ju till slut och om det inte finns någon mat så dör de ju.
Absolut, men det kan ta väldigt lång tid innan de kläcks. Det handlar inte bara om några dagar, och jag misstänker ibland inte ens veckor utan månader. Ta mjällkvalster t.ex. Det hade min valp förra sommaren. Han hade under den tiden en madrass som jag flyttade ut i kallförrådet sen (i väntan på att få hjälp med skjuts till återbruket), i juli någon gång. I kallförrådet stod också ett gäng tomkartonger. Vovve blev kvalsterfri, tills vi skulle flytta i november och jag tog in nämnda lådor för att packa i (samtidigt som madrassen äntligen kastades). Några dagar efter att jag packat upp i nya lägenheten, hade han mjällkvalster igen, och de bet mig också. Från juli till november hade det alltså funnits ägg ute i kallförrådet, som kläcktes när de kom in i värmen.

Tyvärr bidde det ingen veterinär idag, jag och min dotra hittade ingen som ville/kunde köra oss dit så nu lära vi ta en ny tid, Så jag får min Ivomec när vi ska dit nästa gång.

Tyvärr blev det veterinär för mig. raksha är kvar och opereras under em. Imorrn får jag hämta henne!
#15 Du har en present att hämta här, om du kommer på lördag!
MVH Elin

Jag tycker inte att Raksha ska vara sjuk! :(
Hoppas hon slipper problemen efter det här då..

Nu har hon varken livmoder eller äggstockar kvar att vara sjuk i i alla fall!
MVH Elin

Precis!
Jag fick lite noja igår. Såg en blodfläck på golvet och hjärtat började slå i 190. Kollade min råttös som har haft livmoderinflammation och klämde på magen och grejade med det syndes ingenting.
Sen hittade jag ett sår på min ena nagel som blödde! Piuuh!
Det är jobbigt, det där med livmoderproblem. Kommer ju ofta tillbaka. Men om hon återhämtar sig som hon ska efter operationen så borde hon ju slippa problemen sen då.
Apropå ohyra så är det kanske något man mer eller mindre får acceptera att det finns ute i naturen. Finns ju mer eller mindre farliga sådana och alla kommer man kanske inte ifrån. Men som sagt så skadar det ju inte att göra en kur ibland i förebyggande syfte.

Ja ohyra på djuren här hemma har vi ju klarat av förr så inte är jag rädd för sånt, och det är ju inte ens säkert att mina möss har ngn ohyra, det är bara några av mössen som ser lite skum ut runt ögonen medans dom övriga ser helt normala ut. Jag misstänker ju även att det kan vara spånet kanske, man vet ju aldrig..
På tal om livmodersinflammation, jag pratade med en annan hundägare här på området för inte så länge sedan och hon hade nyligen fått ta bort livmodern på sin 10 år gamla tik och hunden mådde/mår prima efter det. Så jag tror nog att det kommer att gå bra för Raksha,
Jag har haft katter som har drabbats av livmodersinflamationer, bla en katt som blev dålig i slutet av sin dräktighet, så det blev kejsarsnitt & kastrering i en och samma veva & honan repade sig fint efter det.

Jox runt ögon kan ju vara drag, dammigt spån, terpentin, ammoniak eller annat som irriterar till det vätskar.
En tejej som jobbade på klinkien hade en hund med allergiska besvär som dämpats oxå, då det ofta blossar upp värre av hormoner.
Räknar skarpt med att Raksha ska bli helt bra, men det blir tomt i sängen inatt. Att dessutom veta att hon ligger i en bur… 
MVH Elin
Ivomec är känt för att inte ta löss. Det tar skabbkvalster, noskvalster, div inälvsparasiter, mask osv.
Överdosering kan faktiskt ske.
Rekommenderad dos Ivomec injektionsvätska 10 mg/ml: injektion 0,002-0,004 ml/100 gram kroppsvikt, rent i munnen 0,001 ml, spray 1 t 50 - 1ml ivomec till ½ dl H2O, spray 1 t 100 - 1ml ivomec till 1 dl till 1 dl H2O. (Dosering enligt min veterinär)
Interceptor, tablett, vet ej dos.
Pasta-dosering kan elin kanske berätta.
Idag finns även andra medel ex Stronghold, fråga veterinär om det är möjligt att behandla möss med detta.

Så vad tror ni, vad är det för sk*t mina muslingar har drabbats av???
Hmm, måste nog ha bättre glasögon. Jag kan inget se.. Kan du ej komma över så jag kan se dem på nämre håll *S*
Testa tvätta av med koksalt om det är som skräp. åtminstone tills du får tag på ivomec. Bodde du här i Rimbo så hade jag kunnat ge lite ivomec hästpasta men kan ej ge dosering, tror det är VD som kan den.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Förlåt, det var Frontline jag menade. Finns kanske ingen veterinär som vågar rekommendera till möss. Tar löss som kan vara orsak till att de kliar sig bara i nacken eller kring ögonen. Vi har gett en puff/mus men inte vågat ge mer än så. Sen igen om 2 veckor och burstädning samtidigt.
Om det är ohyra, kan det ofta gå att se om man sätter djuret på ett vitt papper och rufsar lite i pälsen, och sen tittar om det finns små korn som rör sig helt enkelt. Ev. ta till förstoringsglas. Brukar vara lättare än att se i pälsen om där inte finns väldigt många.

Mot ohyra har vi gett Stronghold (receptbelagt). Köpte lite för mycket sist så jag har kvar hemma. Hade du inte bott så långt bort, Hedbrant, hade du kunnat få köpa lite av oss.
Hästpastan som Elin experimentarade med är numera receptbelagd.
Men klet i ögonen kan väl vara ögoninfektion? Det kan man få salva för.

#27, Men annars vore det ju himla lämpligt med Frontline, en liten fjutt mellan skulderbladen på musen och sedan dör lusarna utav bara farten. Froontline använde vi på katterna och på varghunden som vi hade när dom hade kattloppor.
#28 Jag får sätta några möss på ett vitt papper & ruska lite i pälsarna på dom.
Om inte annat så ska vi ta en ny tid till veterinären snart så då får vi veta mera då.