frön

Man ska ge sina möss den fröblandning som kallas för gnagarblandning när man köper i Zoo-butik, inget som är till fåglar.

jo, men det innehåller ju sådana grona och orangea saker som enligt vissa inte är bra för mössen… ?

Grodan skrev en artikel om Musens mat, där det bla. stod:
"En del hamsterblandningar kan musen t o m bli sjuk av. Undvik därför alla blandningar med " en massa färgade klumpar " som du inte vet innehållet på.
De påsar med undulatblandning, parakitblandning mm som finns i vanliga livsmedelsaffärer i bruna miljövänliga papperspåsar håller hög standard och är klart prisvärda."
Jag brukar själv blanda i lite olika sortes fågelmat i resten utav min musmat blandning.. Jag har inte märkt något som helst fel med det utan tycker det verkar som alla mina muslingar gillar det!

mina möss kastade sig över fröna iaf.. 

Jag köper duvblandning, en ekonomi-viltfågelblandning, och fyller på med spannmål till det ser lagom ut. Sedan stoppar jag i lite torkade frukter, valsade ärtor ed, för att smarra till det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Självklart kan du ge mössen fröer! Fröblandning till fåglar innehåller havre, hirs, solros etc. Du bör dock undvika att ge mössen för mkt frön och helt undvika fröer som innehåller för mycket och enkelmättat fett som t ex hampfrö.
Fotografiet är lite suddigt men den fröblandningen är det absolut inget fel på. Den innehåller havre, vildhavre, vete, olika slags hirs, solrosfrö, majs mm. Vad pelletsen innehåller vet jag däremot inte så dessa skulle jag ta bort.

jag vet.. det är inte meningen att pelletserna ska vara där, jag blandade i lite rester av vanlig musmat, eftersom det var havre i det, och då råkade det komma med minimalt med pellets, men de är rätt svåra att ta bort exakt allihop .D
AHA!!! Det var en kuggfråga… grrr… din buse! 

haha
Smart av dig! Mer sånt bus, tack! 

Mina möss älskar hirskolvar, är det bara jag som ger mössen sånt godis? Annars köper jag all musmat i hälsokosthyllorna. Fast hellre fågelfröer än smådjursmat!
/Matsvin
Vilken sorts hirskolv tror ni mössen tycker är godast?
Den kinesiska gula, den vanliga eller den röda?

Jag har nog bara köpt den vanliga till mina.
Musse älskar verkligen hirskolvar, jag kom på att vi hade det hemma för vi har fåglar också, så jag la in en där och då sprang han ut och började äta 
idag köpte jag valsade ärtor verkar vara väldigt populärt att skvätta ut allt i hela buren.
Mimmi har inte fått ungar en, undra när dom kommer 
men tänk om det ligger några i huset 
måste kolla igen