Fremtidens avels par herfra
din lilla sukterska… tur jag har slutat med BEW… 
de är väl bone? aacc(e)? i så fall passar de bra i colorpointavel… alltså para med siamese och du får colorpoint, aac(e)c(h) i första generation (men även himalaya)
bone, aacc(e) + siamese, aac(h)c(h) = colorpoint, aac(e)c(h), och himalaya, aacc(h)
Ja mener de er bone.
Tack så mycke for info Grodan=)

Ja, så fina! Klart du ska sätta ihop dem! Och få en hel kull med bara bone. Tycker dock att honan har lite tendens till point på näsan… eller är det ljuset som luras?
Själv är jag inte sååå förtjust i satin och undviker att para satin med satin, för jag vill inte ha en kull med enbart satin.
Jeg tror det kun er lyset som gjør at det ser ut til at hun har litt point.
Jeg vet også at man helst ikke bør parre satin med satin, men så lenge man ikke gjør det generasjon etter generasjon så har jeg hørt de ikke blir noe dårligere satin.
Om jeg ikke ønsker å gjøre dette, så har jeg alltids boned søsken av disse musene som ikke er satin jeg kan bruke.
Jeg har også satt sammen en siameser sealpoint satin hann med ei rødøyd himalaya (finnes himalaya med sorte øyne?). Så evt avkom av han som ikke er satin er jo også en mulighet å bruke.
Jeg er en liten fan av satin, vet ikke helt hvorfor, lol. Som jeg har fått inntrykk av så er det ikke så mange satin fans i sverige??
Men det är väl så på marsvin eller hamster att man inte ska para satin med satin? På möss är det nog helt ok. Fast jag känner inte till någon som avlar ENBART satin!
Jag skrev fel angående Bone. Bone har genotypen aac(e)c. Parar du Bone med Siamese, aac(h)c(h) så får du bone aac(e)c, colorpoint aac(e)c(h) och himalaya aac(h)c
c(h) är ju himalayagenen… så man skulle kunna kalla colorpoint för svartögd himalaya (har för mig att man kallar colorpointfärgade råttor för blackeyed himalaya i England)
Altså når man kommer med de bokstavene så går det helt rundt for meg her, lol
Men jeg har en gang brukt ei BEW (som muligens var bone) jeg er ikke sikker på forskjellen, med en siameser sealpoint hann og jeg fikk da både siameser og himalaya unger, flest himalaya.
Alle de pointede med røde øyne.
Med marsvin er det foresten både meninger for og imot satin + satin avl.
Noen mener at om man gjør det en gang så er det ikke farlig, eller man vil ikke behøve å måtte få dårligere farge av den grunn. Men om man bruker det mye generasjon etter generasjon, så kan det ofte komme små eller dårlig satin barn.
Det samme gjelder også om man bruker en rase, feks coronet med coronet hele veien gjennom stamtavlen, da kan det ofte bli for mye coronet som kan resultere i dårlige coronet unger. Derfor er det ofte slik at når det er blitt mange coronet på en stamtavle så bruker man da en sheltie eller en annen langhårs rase for at det ikke skal bli for mye av coronet.
Vel det her hadde ikke noe med temaet å gjøre, lol, ble bare litt ivrig her hehe
Så om man vil få frem de fineste satin barna hos gnagere generellelt så tror jeg det er lurt å bruke satin bærer med satin.