Sö vit/bone och extreme black
Grodan nämnde bone i en tråd som alternativ istället för sö vita med s/s grund (pga megacolon), och sedan dess har jag gått och funderat lite. De är ju offwhite och inte klart vita vad jag förstår (visserligen jättefint vad jag sett på bild, men jag gillar det där kritvita också). Ett extra extreme dilution anlag gör ju ingen nytta, tvärtom, då blir den ju mörkare (beige), men skulle man kanske kunna få en vitare mus med dd i genotypen? Alltså en aaddc(e)c? Har ngn sett en sådan?
Sedan har jag kikat på extreme black, tycker de är jätteläckra! Synd att det inte finns här. Iaf, har ngn sett bilder på eller sett i verkligheten andra self färger med extreme black som bas? Choklad, blå, champagne mfl? Är det några markanta skillnader mot "vanliga" self? Jag har också sett både a(e)a och a(e)a(e) som genotyp för extreme black. Ngn som vet mer om det?
Hoppas ni inte blir alltför trötta på mina trådar, tycker bara det är så roligt att både lära mig nytt och friska upp gamla kunskaper (nu menar jag teoretiskt, praktiskt anser jag dem ännu icke-existerande för min del).
De är jättefina men klena i livskraften. Jag har för mig att någon tysk uppfödare jag träffat på kontinenten, skulle försöka att avla ut för att se om det hänger ihop med genen eller hård och felaktig inavel.
#2 De är så snygga! Goding!
#1 Ah, intressant. Var det länge sedan?

Extreme Black är grymt snyggt!
Intressanta frågor, jag måste tänka… hinner tyvärr inte det nu. 
Jag har haft en del Bone som varit närmast kritvita. Skulle vara intressant att se om en Blue Bone får en isblå ton, fast knappast riktigt synligt kanske… Annars tror jag det är lätt att selektera de vitaste bone i avel. Kolla på fotot nedan, en "vanlig" Bone, och den ser ju verkligen VIT ut

Jag har en extreme black hona. Hon lever någon månad till (är ett år och lite klen) och finns här för fotografering. (Jag kan tyvärr inte fotografera svarta möss, det blir banne mig bara svarta kluttar, se tråd där jag jämför två svarta, tror den är under English Section)
Extreme Blue har jag sett i Polen. Den var otroligt vacker och jag placerade den som BIS 1.
Skillnaderna är att de har pigment på tassar, klor, öron, runt nos, ögon och i rumpan samt saknar tan och vita strån i pälsen.
#6 Åhå, de kan vara så pass vita alltså? Vad kul! Toppenbild!
Hittade tråden med de två olika svarta. Hur gick det sen, blev det några bebbar efter den honan?
#7 Nej, jag avlade aldrig på henne.
Såg att amaira hade laddat upp några nya foton på sina möss i en tråd och där fanns en sö vit/bone med lite blåaktigt skimmer…
#8 "…där fanns en sö vit/bone med lite blåaktigt skimmer"
Ser det så ut på fotot? Irl har hon inget blått alls i tonen, snarare ljust ljust ljust - och ännu lite mera blekt - brunt, en sorts smutsvit eller ljust smutsbeige färg.
Däremot har Elin en helt otroligt snygg "blue bone" eller något, bland den vackraste färg jag sett. Den måste hon ladda upp foto på!
Vad gäller extreme dilution-blekta möss, så är dessa väldigt känsliga för selektion, så samma genotyp kan bli både mörk och mycket ljus, dvs även helt vita som jag förstått det, om man avlar på det.
#9 Både roligt och knepigt med så mkt variation. När man reggar dem, går man bara på fenotyp då? För jag såg att aac(e)c(e) fanns som möjlig genotyp för cream t.ex. men antar att det inte är vad man reggar en beige/coffee mus som, eller en bone heller.
#10. Nu kan jag inte svara dig längre…
Ja, man reggar efter fenotyp. I vilken grad, beror ju på vilken genetisk kunskap man har, och hur mycket man vet om förfäderna i stamtavlan. Vissa gånger är det helt omöjligt att regga korrekt genotyp. Andra gånger går det bra om man har genetik-kunskaper i bakhuvudet.
När jag läser stamtavor på mina möss som kommer utifrån, tar jag dem alltid med en nypa salt.
Exempelvis en renavlad stam med dove/tan ger plötsligt ifrån sig en silver/tan… Då är jag misstänksam.
Reggad som silver tan kan de ge ett bättre resultat på utställning än en "äkta" silver tan, pga att blått inte finns som tan-blek-medel. Reggad som dove tan är den för ljus för att vara bra. Som fenotyp kan de vara väldigt lika och ibland svåra att skilja åt…
#9 låter intressant med blue bone, vad ska den ha för genotyp? finska gänget som häckade här förut påstod ju att en av mina var en blue stone, men det var bara en blue burmese som inte skuggat till sig ordentligt än.
En liten lista. Det är jäkligt förvirrande med extreme diluted och chinchillagenen. Kul om vi kunde se foton på alla nedanstående varianter… :-D
- aaddc(ch)c = blue stone
- aaddc(ch)c(ch) = blue, INTE nerblekt
- aaddc(ch)c(h) = blue burmese
- aaddc(ch)c(e) = blue beige/blue stone (?)
- aaddc(e)c = blue bone
- aaddc(e)c(e) = blue beige/blue stone (?)
- aaddc(e)c(h) = colorpoint blue
#13 Ujuj… Förvirrande var ordet. Inte genetiken i sig så mkt som de olika namnen.
Men superintressant! Funderade på tvåan där, aaddc(ch)c(ch), går den alltså inte att skilja från vanlig blå utifrån fenotyp bara?