Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 5609 ggr
Mymlan
0

Banan flugor

Hur få bort dessa?

Jag ska just nu bära ut alla möss, hamstrar och råttorna från köket och spraya Radar i köket. Sedan ska dessa få komma in i köket igen om 1 dygn då allt är vädrat etc.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

men flugor gjorda av banan e väl nyttigt? Flört Räcka ut tungan åh, banan e så gott… ska genast mumsa en…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

Men inga såna banan flugor desa är flygande irreterande flygfän. Som förökar sig 1 ggr/timme (har jag hört).

Grodan
0

äh, vaddå… smaka, de smakar säkert banan… *hihi*

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

Nej tack..

reverse
0

Bananflugor får du bort mer eller mindre om du inte har matrester och annat fuktigt (som blöt blomjord) som de älskar och gör att de förökar sig fort. Ju torrare desto bättre…

//Lina

TacoBelle
0

Börja med att städa, inga sopor, matrester, smutsig disk, gammal frukt osv får finnas. Häll sen kokande vatten i vaskarna och spola ur ordentligt. Rigga några flugfällor och häll ättikssprit i vasken över natten och vips är dom borta. 

Flugfälla
Rör ut honung i varmt vatten, häll i lite vinäger och ett par droppar diskmedel.Ställ burken med blandningen på strategiskt ställe och vips flyger (om inte alla så många) flugor dit och drunknar.

Ättikssprit 
i avloppet! Råd från anticimex. Flugorna kryper nämligen ner i avloppen under natten och de dör av ättikpriten. Häll en skvätt i avloppen (diskhon, handfat etc) på kvällen så är de snart borta.

Flugfälla nr2
2 tsk vinäger, 1 tsk matolja och några droppar diskmedel.
Häll i äggkoppar och ställ på strategiska ställen, typ bredvid fruktskålen. Funkar jättebra!

Farmors tips mot blomflugor
Gammal snus i blomkrukorna. strö lite snus i krukväxterna. Nicotin är ett känt insektsgift, så det är ingen vidskepelse.
Insekter som bor i krukväxter eller krukväxtjorden kan motas med denna metod.

Mymlan
0

Blommor har jag inga, ledsnade på plocka upp dem från golvet hela tiden, katter som anser de står ivägen. Jag som älskar blommor *suck*

Bra medel för få bort dem?

Mymlan
0

Flugfälla nr2
2 tsk vinäger, 1 tsk matolja och några droppar diskmedel.
Häll i äggkoppar och ställ på strategiska ställen, typ bredvid fruktskålen. Funkar jättebra!

Istället för vinäger som jag aldrig har hemma, går det inte likabra med (selleri höll jag på säga) ättiksprit. Honung har vi heller aldrig hemma pga ingen av oss äter det. Tror man även i denna blandning kan ta outspädd saft då röd saft.

TacoBelle
0

Honungen är för att det ska lukta sött och dom ska dra sig dit så det går nog med saft också, och varsågod för tipsen förresten.

TacoBelle
1

Funkar även med rött vin! *känner mig som en mycket klok flugbekämpare*

Mymlan
0

Testar ha röd saft (hoppas getingarna håller sig utanför bostaden).

Alkohol dricker jag ej. Tack för tipsen.. Testar detta istället för spraya giftet radar.

mandymoo
0

TacoBelle - tack för tipsen - sånt här är alltid bra att kunna *ler*

Matsvin
0

Om man bara städar så försvinner de fort (inom några timmar). jag får sådana i köket på somrarna ibland när jag varit för dålig för att orka diska några dagar.

Behövs inget annat !

/Matsvin.

Matsvin
0

Annars kan du fånga dem och ge dem till fiskarna:-)

/Matsvin.

Mymlan
0

#14 städar gör vi här, dagligen, disken tar diskmaskinen hand om.

bejtedejte
0

Jag har använt radar när jag haft flugor i mitt marsvinsrum (och andra rum). Hade en häck precis utanför fönstret (10 cm ut), så det kom in hur mycket insekter och annat som helst i lägenheten. Superdrygt. Täckte för burskåpen med byggplast och tog bort vattensystemet jag hade, och så sprayade jag (behövs ytterst lite), lät det stå i 20 minuter och vädrade sedan noga, tvättade av burarna utanpå så att inget medel skulle finnas kvar. Funkade jättebra. Bättre än sådana där klisterlappar som finns att köpa.

amaira
0

Bananflugor är vackra, söta, snälla och ofarliga små vänner. De är oförargliga! Och försvinenr av sig själva lika snabbt som de dykt upp. Kyss *flugälskaren har talat*

Om det är just bananflugor som du har, så kommer de med mogen eller övermogen frukt, och försvinner samtidigt som du tar bort det. Så någon radar behöver du knappast. *förespråkar inte gifter över huvud taget*

De småflugor som ibland finns i blomkrukor och fuktig jord, är några helt andra.

Bananflugor är intressanta! Och används mycket inom genforskningen, pga få och överskådliga kromosomer. Det finns laboratoriestammar av bananflugor, liksom det finns av möss.

Här är lite foskningsinfo:

http://www.drosophilab.com/genetics_sv.php

amaira
0

PS När jag får in bananflugor, brukar jag försöka få behålla dem, genom att se till att det finns mat åt dem - men jag lyckas aldrig i längden Gråter

De är "helt okej" som husdjur Skrattande

mandymoo
0

amaira - du som verkar kunna en hel del om flugor.

Om det inte är bananflugor man får in i köket, vad är det då för sort?

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här årstiden? Spyflugor! Hahaha *skrattar grymt*

Förstår att du menar mindre sorten, för bananflugor är bara några millimeter stora. Den andra sorten "småflugor" som man kan hitta inne, och som jag tror några här skrivit om, är de som ibland finns i blomkrukor. De kallas ibland felaktigt för "blomflugor", men blomflugor är någonting annat.

På fotot sitter två olika arter blomflugor på en fibbla (storlek som en maskrosblommma). Blomflugor kommer aldrig inomhus, om de kan förhindra det. Flört

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara för att jag kommit igång, kommer det med en bild på en spyfluga också. Det finns många olika sorters spyflugor, och den som helst kommer inomhus är inte alls såhär vacker som denna gröna guldfluga är.

Spyflugorna är jätteviktiga i naturen, eftesrom det oftast är de som startar nedbrytningen, så vi slipper ha naturen full av döda lik på hög… Fot i munnnen Wops, ursäkta mina ordval.

mandymoo
0

Och foto på bananflugan nu då när du ändå är på gång *Ler*

Det här var intressant faktiskt *ler*

amaira
0

smilie   … har inget… *viskar*  Generad

Jo, jag har något från förra hösten, nånstans i mina gömmor (cd-rom) men de var suddiga och inte särskilt bra. Lovar återkomma när jag tagit de bra fotona, vilket väl blir någon gång i höst smilie när fruktsäsongen infaller.

Vill du se hur de ser ut, så är de avbildade i länken jag gav.Skrattande

mandymoo
0

Tack då ska jag kika in på länken läsa o titta…

amaira
0

Tittade själv på länkens bild - den gör inte flugorna rättvisa! Bananflugor är sötare och vackrare än på deras teckning. Fot i munnnen

*emman*
0

mitt marsvin hade ochså massor av bananflugor, det var för att det låg en massa oäten frukt i hennes bur! man måste städa den om det kommer såna!