Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 1943 ggr
amaira
0

Mina vackraste färger.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Favoriterna i färgkartan ligger på chocolatebaserade färger, helst i satin, tan, och långhår eller semilånghår.

Chocolate/tan, cinnamon, champagne-argente. Mmmmm Kyss. Lite vittecknat i det hela så är jag lycklig.

Här är en chocolate/tan ihop med en helt tanfärgad mus *hihi*

Jag älskar tanfärgen! Särskilt i dess djupast röda nyans.

Blek tan gillar jag inte särskilt. Och ska man ha den fylliga mörka färgen, behöver man renavla tanen, och kan inte en enda gång blanda in icketan, utan risk för att få "börja från början". Därför håller jag på att sätta tan på alla mina möss, även de tecknade.

"Tan-musens" färg heter champagne-argente, och han är dessutom tan också. Kyss

amaira
0

En till bild på samma möss.

De sattes ihop endast för fotografering, Nikki löpte inte, och Qjo är dessutom ung och inte så "påstridig" än.

Qjo håller Nikkis svans mellan framtassarna! Det ser så roligt ut när de gör så! Det är ett "ungmusbeteende". Ibland jagar de en vuxens svans och tar tag i den mitt på ungefär, och låter den sedan löpa mellan fingrarna medan den andre går vidare. Eftersom jag har en digitalkamera (inte så snabb i svängarna) togs inte kortet förrän bara svansspetsen var kvar i hans händer.

amaira
0

Nikki har "rest sig upp" på mitt önskemål för att visa sin tan, även på första bilden. Här syns lite bättre hur det går till.

Nikki är en sötnos! Engelsktypad och lite mer "nervig" än de svensktypade som oftast är lugnet självt ävan när det stojas lite runt omkring.

Jag önskar mig en blandning, vill ha de engelska mössens vackra öron, långa vackert formade svansar, gärna även den långa slanka kroppsformen, men INTE deras nervighet.

Ska jag jämföra med hästar, så är de svensktypade som ponnys, och de engelska som engelska fullblod.

amaira
0

Qjo och Lara. Två unga champagne-argente. Om även Lara är tan kan jag faktiskt inte se… Det är möjligt att hon är.

Färgen är underbar, men jag vill ha ännu mera "rött"/guld i.

Inte heller de går ihop just nu. Här blir inga fler ungar förrän i höst. Det blir avelsuppehåll, samt passar då även på rejäl "storstädning" av både rum, burar och möss.

amaira
0

… hand i hand …

Deras små "fäst-kuddar" (eller vad jag ska kalla dem) under tassarna,som gör att de är så bra klättrare, visst är de söta!!

Mitt lite mindre söta finger, ser ut som det gör efter en intensiv dag i trädgårdens jord…

amaira
0

Champange-argente, even är väl det närmaste tror jag. Långhår, och inte satin. Oerhört söta och rara möss, Asima är lite blyg men har fantastiskt bra "nerver", är tålig, stresstålig och tålmodig. Lilla dottern Mira verkar vara av samma kaliber.

Medan det är mer fart på Himla. Himla heter Himla, för hon är sååå himla söt, sååå himla rar, sååå himla mysig, pigg, nyfiken. Pigg på äventyr, men gilalr bäst att vara med mig.

Hon är en mus som valde mig, jag valde inte henne. Hon var tingad och så gott som såld - men när jag skulle "packa ihop henne" så gick det inte! Hon ligger alltför nära mitt "dröm-temperament" hos en mus, hon är min, blir kvar hos mig, och definitivt avlad på!

Himla är svart berkshire, lite övertecknad. En riktig raring är hon i alla fall.

amaira
0

Olli-Björn är champagne-argente/berkshire i satin, glänser som guld och är en vacker ung grabb.

- Seså Olli, visa nu din vackra vita mage!

- Men matte, måste jag verkligen det…

- Jaha, vi provar såhär då.

- Åh vad du är bökig! Jag vill ha min mage ifred, måste hela världen få titta på den!?

- Då tar vi väl en utställningsbild istället då. Stilla nu.

- Okej då…

(jag har förmiskat bilderna i inläggen genom att dra i dem, ibland blev det fel proportioner mellan längd och bredd. Har frösökt göra dem korrekta, men det kan vara lite fel här och var)

Zamwyn
0

Vilka fina, fina musisar! Jag är också galen i tan, men faktiskt så *gillar* jag när det är blekt… Generad Blå tan passar mig därmed ganska bra, fast jag är också väldigt förtjust i choklad tan, en av mina absoluta favvofärger. Svart tan går ju nästan inte att inte gilla, jag kommer aldrig glömma min första "rottweilermus"; lille Haldan Prins av Haladin. Förr ville jag ha satin på dem, men nu föredrar jag utan på just tan.

Jag måste få passa på att fråga vad 17 en champagne argente är egentligen? Jag får det inte att gå ihop. En vanlig champagne är ju argente redan sas… Eller skulle det kanske kunna vara en champagne utan self, dvs en A-bbpp? Rödögd cinnamon? Tjusigt namn iaf, låter väldigt exklusivt champagne argente.

Hihi, jag gillar tanken på att svensktypade skulle vara ponnies. Är ju mest svag för ponnies och kallblod hos hästar, jag. Vill ha bara mus-ponnies här hemma, jag! Små svenska russ-möss! Skrattande

amaira
0

ja, Kara Mia kan få vara med också. Hon är ett typisk exempel på vad som kan "poppa upp" i en kull. Resten var chocolate- och champagne tan. Hon är off-white/fox skulle jag kalla färgen. korthår och satin.

Helt engelsk, och en typisk representant för det engelska temperamentet. Ett äkta engelskt fullblod, vacker som få men med nerverna på ytan.

Henne måste man vara "försiktig" och ha tålamod med. Jag blir lite trött på hennes ständigt (ljudlöst) skrikande "Hjälp!" i alla situationer. Men hon är ändå en söt raring som jag har kvar just för att hon är en söt raring. Hon är lite kul…

amaira
0

#7 Små svenska russmöss, exakt!! Min "tredje förälder" var ett russ-sto. Vi var jämngamla och jag fick henne när jag var fem år. Vid 20 flyttade hon vidare till en viltpark där hon tillbringade sina16 sista år - ja, hon blev 36.

Champagne-argente, rödögd cinnamon, yes, du prickade in det rätt. A* bb pp, vilket också betyder att denna vackra mus aldrig kan vara svartögd.

Champagne däremot är inte argente. Argente är namnet på en rödögd agouti! Inte på en rödögd överlag. Champgane är "bara" en rödögd chocolate.

Zamwyn
0

#9 Jag vet att champagne är rödögd choklad, det jag menade var att den i sin genotyp har pink eye dilution, pp, dvs argente. :) Just för att argente är rödögd agouti fick jag inte ihop champagne argente, eftersom champagne är self. Rent genetiskt måste jag erkänna att jag inte gillar namnet, även om det låter tjusigt.

axilur
0

#8 Ojojoj. Vill du nånsin bli av med henne är jag inte långsam på att öppna mina armar! Kyss

/Anneli

amaira
0

Vad bra Axilur! Då vet jag att hon får ett bra hem. Men än ett litet tag vill jag ha kvar henne. Vi får se, du har första tjing, så får vi se sedan.

Kara Mia är efter Björndalens Nikki och Björndalens Noggi-Björn, båda ck/tan satin kh eng typ. Noggi är e Häxans Blodra och Vibys Prince.

Noggi blev månadens mus här för ett tag sedan, när han sitter under lilla nallens arm. Och Nikki har du ju foton på i den här tråden. Det är ju lite kul att veta föräldrar och härstamning, även om man inte tänkt avla.

amaira
0

Oj, hoppas jag inte har lovat någon annan … Generad Har "glömt det" för avståndet var så stort… måste höra med henne först i så fall…

Suktar med en bild till.

Visst är öronen söta! Blodkärlen syns så väl, att det ser ut som om det växer ett träd där inne! Kyss

amaira
0

Lilla snuttan som bebis, med träd och allt i öronen. Skrattande Visst är hon gullig! I dag är hon 3 månader.

amaira
0

bilden ovanför i sin helhet.

Zamwyn
0

Vad är lilla Kara Mia genetiskt då, om alla i kullen har aabb som grund? En sorts bone fox, fast med cinnamonanlag?

axilur
0

Helt underbar! Skrattande

/Anneli

amaira
0

#16 Inte cinnamon. Cinnamon är tickad A* bb. (jag vet att du vet, namnen på färgerna är lätt att blanda ihop)

Kara är self a(t)a(t) bb och, ja, sedan är det c-lokus som ställer till resten.

Karas farfars farfar är chinchilla (Morakullans Dumlemus) c(ch)c(ch)? och Karmas mormors mormor (Blanche) är extreme dilution, möjligtiv även med en himalya-gen: c(e) c(h)?

Vad som finns ännu längre bak vet jag inte.

Möjligtvis kan Kara Mia vara  a(t)a(t)  bb  c(ch)c(e) eller nått…

På fotona syns inte så bra, att hon faktiskt är "smuts-vit" och långt ifrån "skinande vit". Förutom magen då (fox). Hon har mörknat lite sedan hon var bebis, vilket är typiskt för extreme dilution som jag förstått det och minns det. Jag har ju inte c(e) kvar i min avel (hahahah).

Zamwyn
0

#18 Jodå, visst vet jag att cinnamon är tickad i sig självt, men i alla kombinationer med aa blir ju den också self. :) Bone fox blir ju a(t)a(t)/c(e)c men eftersom alla i kullen har cinnamon i sig så blir det ju bb också, därför benämnde jag det som bone fox med cinnamon, för jag har inte hittat någon namngiven variant med genotyp i stil med a(t)a(t)/bb/c(e)c Då visste jag ju inte om hennes chinchilla- och himalayabakgrund ännu. Jag tror mest vi kanske tänker lite annorlunda, angriper genotyperna från olika håll möjligtvis. Glad

reverse
0

#8 Henne skulle jag vilja ha några fotosessioner med. =9 Nu när jag inte har min bone/fox-dam Vanaheim längre… Blev ju inga bone-bebisar någonsin heller.

//Lina

axilur
0

#20 Du får låna henne av mig om amaira vill sälja. Flört

/Anneli

Grodan
0

.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

.

Grodan
0

.

Grodan
0

.

Grodan
0

#18 Morakullan´s Dumlemus är/var (om han e död - vet ej, han bor i Polen) Aa(t)Bbc(e)c(ch)DdPp

axilur
0

Vad pysslar du med, Grodan?

/Anneli

amaira
0

#27. Grodan "pysslar med" att hon "känner mig"… Flört

Jag har bara kopierat in mina bilder från ett annat forum, och när jag tar bort dem därifrån (vilket jag brukar göra efter ett tag) försvinner mina bilder även här! Alltså har Grodan snällt nog, "permanentat" mina bilder i den här tråden. Skrattande

#26. Aa(t)Bbc(e)c(ch)DdPp

Intressant!!! Tack Grodan! (informationen hamnar i mina stamtavleanteckningar)

Då tror jag faktiskt mer på Kara Mia som

a(t)a(t)  bb  c(e)c(e) D*  Stort P och stjärna.  (Kombinationen låter sig inte skrivas, varöfr inte?)

Men det är fortfarande bara en gissning. c-lokusets blekningar har jag inte mycket koll på precis.

#7 Jag är också galen i tan, men faktiskt så *gillar* jag när det är blekt… Generad Blå tan passar mig därmed ganska bra"

Hemma hos Elin finns en ung blå tan-tjej med ganska blek mage, väldigt trevligt temperament (tycker jag), och som Elin inte ska ha kvar eftersom hon "rensar bort" tan.

"Åååh, det här är Zamwyns mus!" sa jag åt Elin. "Sälj den till henne!" Fast det är förstås bara du själv som vet om  du vill (och kan) ha den…

Det finns två blå tan i samma bur, men det här är den med lustiga vita hår på ena ryggsidan. En liten hjärtemus.

Jag gillar blåa möss liksom silver. men det passar inte i min avel, man måste ju välja. Dessutom "avskyr" jag lilac, det är en färg som "inte är någonting". Flört

amaira
0

#19.

I musavel heter färgerna såhär:

A*  - Agouti            (vanliga viltfärgen, tickad päls)

A* pp - argente      (pp ger röda ögon som också bleker pälsen)

aa  - svart (self)     (aa ger icke-tickad päls, enbart aa ger svart)

aa pp - dove          (rödögd svart, pp bleker svart till "silverfärg")

A* bb  - cinnamon    (chocolate-agouti)

A* bb pp  - champagne-argente (rödögd blekt chocolate-agouti)

aa bb  - chocolate             (vanlig chocolate)

aabbpp - champagne        (rödögd (bleker pälsen) chocolate)

A* dd  - blue agouti

A* dd pp  - silver agouti  (rödögd blå agouti; pälsen blekt)

aa dd  - blue

aa dd pp  - silver  (rödögd blå, rödögdgenen bleker pälsen)

A* bb dd  - lilac agouti

A* bb dd pp - pale lilac agouti (tror jag)  (rödögd lilac agouti)

aa bb dd - lilac    (en blandning mellan blå och chocolate)

aa bb dd pp - pale lilac  (rödögd lilac)

… och så eventuellt tan på alla dessa.

Sedan kommer alla mutaioner på c-lokuset och ger säkert en miljon olika färger till… (överdriver jag? Förvånad)  Exempelvis extreme dilution är ju "extremt" känslig för polygener och selektion, så samma genetiska mus kan dessutom se väldigt olika ut…

Återigen Zamwyn, jag vet att du kan det här, i grunden. Tänkte, att om jag ändå skriver, kan jag försöka vara tydlig, till allas förmån (de som eventuellt vill) Skrattande

axilur
0

#28 Jaha! Det var ju smart. Glad

/Anneli

Zamwyn
0

#28 Åh, det var det mest omtänksamma ngn sagt på länge! :) Är det en lh eller kh? Jag är ju långhårsfantast jag… Hjärtemus, vad fint det låter! Blått och silver är fint, jag köpte en liten silver satin tjej på zoo en gång, för jag blev så helsåld på denna betagande "metallicmus". Håller väl med om lilac, men jag tycker den blir iaf lite intressantare med teckning på.

Muszimba
0

Alla dina möss är underbara, Amaira. Det har jag bevis för här hemma hos mig. Lilla Björndalen´s Carmencita är såååå pussvänlig av sig. Sambon är sur på mig för att jag säger att hon är mammas tjej.

amaira
0

#31 Korthår eller långhår? Förvånad Generad

… vet inte … lite "mjukt lurvig" som unga möss kan vara, inte extremt långhårig i alla fall. Du får fråga Elin …

Tack Anna!! *blir glad* Pussa lite extra på Carmen från mig. Kyss

Muszimba
0

Ska pussa extra mycket på Carmen från dig.

Zamwyn
0

#33 Ja, jag får göra det (höra med Elin). 

Olli-Björn är min favvo för dagen, har suttit här och myst och betraktat på morgonen. Glad

amaira
0

Glad

Olli är en av mina favoriter också… Njuter av honom!

Vattnadal
0

Jag har 2 blue tan systrar, med extremt blek tan. Den ena är astrex den andra långhår. De heter Nöttårtas och Nougatkaka. Finns fopton på dem i min tråd, heter kanske Vattnadal presenterar N-kullen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zamwyn
0

#37 Ska leta efter dem!

Terato
0

#37 Det var den honan som var astrex, det minns jag. Fast det syns inte att hon har någon vågig päls, förstås! Supermysig var hon, den tösen. Och med dålig, ljus tan! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[maffiapudeln]
0

Oj vad fina dem är <33 tan är ju så väldans snyggt ;)