Vad ska jag välja?
Hejsan =) Jag ska få något litet smådjur och jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Jag har en bur här hemma som är en duna som är 91cm lång jag och 35 hög tror jag och ganska lagom bred. Jag får inte köpa ny bur och sen vill jag inte ha en hamster. Jag är intresserad av möss eller gerbiler men jag får inte ha något som luktar och jag får inte ha hö. Men det behöver man inte ha till dom två vad jag vet. Jag ska skaffa två eller fler av de som inte kan bo ensamma =)
Hoppas att ni kna hjälpa mej // Hanna
Glömde en sak =p Att om ni tycker att jag skulle kunna ha möss så skulle jag gärna vilja veta nån som föder upp möss. För jag vill helst inte köpa från djuraffär.
Så det var allt
Ps. Jag kommer att läsa på mycket innan jag skaffar djuret!
Får du inte ha något som luktar så är det dessa djur som gäller
- gerbil
- taggmus
- zebramus
mm (fyll på listan ni andra)

Fast gerbiler ska ha hö, anser jag i alla fall!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du skrev att du inte ville ha hamster, gäller det alla arter eller bara guldhamster? Dvärghamstrar luktar i princip inget, och den kinesiska dvärghamstern är lite som en blandning mellan mus och hamster t.o.m.
#3 hm… oki (jag vet o vill inget veta om görbiss)
då blir listan
- taggmus
- zebramus
(om du kan tänka dig skaffa annan bur kan listan bli längre, ex ödla, spindel, orm, fiskar etc)
fast jag kan inte låta bli och undra: vad VILL du ha då?

Luktar pygmémöss? Fast de lär ju också behöva en annan bur…
#5 men usch *kräkas* 
#7 ah
listan
- taggmus
- zebramus
- pygmemus

Fast ska det vara trevliga tama och mysiga djur är ju tammusen bäst! 2 -3 honor kan väl knappast lukta SÅ mycket heller…
MVH Elin
#9 Är det inte texlarna som luktar minst, eller hur var det? Kanske några såna töser vore ngt?
#9 en del tål ingenting ju…
degu kanske också kan vara med på listan, men de stannar nog inte i en dunabur… (kanske ska de också ha hö?)

Degus stannar knappelunda i duna, de äter sig genom plasten på nolltid. Vidare ska de ha större burar, som chinchilla helst, för att vara glada. Sen måste de ha hö oxå…
MVH Elin
ah… inte många djur vill bo i dunisar… hehe
mera exotiska musliknande gnagare, som är relativt nya, sitter väl inte heller kvar i en duna?
pyggisar, gnager de?

Mina pyggisar gnager inte på burar. De bor i akavrium. Grannen har 4 honor i en miniduna. De rymmer bara ur hålet för vattenlaskan, så det får man tejpa igen.
MVH Elin
Tack för alla svaren =) Jag har redan en dvärg hamster, men är inte zebramöss väldigt sköra? Och hur är taggmöss? Lukatr det även om man byter i buren kannske en till två gånger i veckan? För det luktar vell mindre ju större bur man har. För jag tycker om möss av olika slag och arter =) Men om ni vet något om olika möss så kan ni kanske skriva det, för det skulle vara jättesnällt =)
För det gör inget om det luktar liite men det ska liksom inte stickas i näsan när man är där eller om man sover i bäddsoffan som står brevid buren så ska det inte lukta för mycket eckligt =)
Taggmöss luktar inte alls, tycker jag. Iaf gjorde inte mina det, och de hade långtifrån ngn jättebur.

Alltså.. Näe.. Mushonor luktar inte illa om man städar. Jag städar åt mina varannan vecka ungefär och mot slutet kan det lukta liite. Då är de fyra brudar i en miniduna(den är bara 55 lång).
Har du två, tre stycken i den buren du beskriver och byter strö varje vecka så tror jag du slipper lukt. Min kille klagade på min hanes lukt(hanar luktar mer än honor) men nu har han vant sig vid alla mina djur och säger aldrig någonting. Det som luktar är oftast gammal mat som ligger kvar så städar man bara bort sånt noga så brukar det inte lukta.
Sen upplever jag att det luktar mer om man städar för ivrigt. Jag byter bara strö, skippar att diska ur buren osv (om jag inte ska ha in nya möss, då). Leksakerna brukar jag köra en sväng i diskmaskinen.
Vart bor du någonstans? Du kanske kan få låna ett gäng honor och prova? Tammöss är så goa och mysiga. Mina springer fram till mig på en gång när de ser mig och vill upp och leka. Två av tjejerna är ena riktiga mysmonster och bara kastar sig i min hand och lägger sig till ro för att få kel. Sånt gör mig lycklig! :) Ska du ha ett sällskapsdjur så är det tammöss som gäller! Taggisar och Pygméisar är mer tittdjur.
Älskar mina stora små vänner..
Okej =) Då tror jag att jag vill ha möss =) Jag Bor i kristianstad i skåne =) Men jag ska nog inte ha möss än, för jag ska läsa på mycket och så =)

Cattelina bor i kristianstad och hade ett tag honor till salu. Kanske har hon någon kull på g eller vuxna honor till salu? Vet inte hur aktuell annonsen är men:
Finns det ett hem för oss ho..
Hon har dessutom andra varianter av möss så att du kanske kan få en chans att se hur de är!
#20 bra tips.
Jag tycker du bör träffa samtliga djurarter du är intresserad av och jämföra lite, känna efter vilket djur du tycker om.

Definitivt! :)
Jag skulle själv vilja träffa lite olika musvarianter och se hur de är!
hm… kristianstad i skåne… vore bra om du kunde hitta någon som har flera små gnagare som du kunde träffa… jag vet bara desirée lennklo i helsingborg..
Okej men jag kna ju åka en liten bit också tror jag =)
Om ni undrar varför jag inte kna köpa nu bur och att jag inte kan ha hö är det för att jag måste ha en kattsäker bur och jag inte tål att ha hö pg.a damm och kvalster.
Kram // Hanna