Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1108 ggr
Bim
0

Bur ;)

Hejsan! :D En liten bur fråga.. (ifall jag skulle skaffa möss.. eller rättaresagt; få för mina föräldrar.. :P) Vilken bur tkr ni är bäst? Och kan man ha 2 st möss i ett 60 liters akvarium? Eller är det för litet? OM jag skaffar möss så kommer dom vara ute MKT! är ikeasamlar låda bra? Duna vill jag nog inte ha.. :/ Verkar lite litet kanske.. :P Kaaaanske hemmabygge.. :) Akvarium är så dyrt :'( Men jag får köpa ett 60 liters av en kompis billt! Därför jag undrar. Men svara gäärna på frågan! Och jag letar inte efter det lagen säger.. utan jag letar efter det ni tkr!  :D Tackar och bockar!

Ps. om ni har hemmabygge.. kan inte ni lägga in lite bilder på dom då? (a) Jag älskar att kolla på burar! <3

Terato
0

Hmm.. Vad är det för mått på 60-litraren? Jag tror det räcker..

Den kortaste sidan och höjden ska vara minst 20 cm. Skulle tippa på att 50 cm längd räcker till två honor. Alltså 50x20x20. Men större burar är självklart lättare att inreda!

Jag skulle vilja ha terrarium till mina! Gallerburar är roliga att inreda men svåra att få tag i mössen i. Mössen beter sig inte riktigt som råttor och hänger på burdörrarna utan är mer trivsamma i sina burar så de kommer inte alltid fram för att man öppnar dörren. Jag tror akvarium är jättebra burar om du har bra ventilation upptill! Har en Duna och tycker den är okej men lite tråkig att inreda. Den är väl lite för liten, antar jag.

Hemmabygge är alltid skoj! Men det är väldigt mycket jobb med det och inte säkert att det håller för lukt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Ladyinred
0

jag tycker att akvarier e bra, bra med insikt för jag älskar att bara sitta o titta på dom när de pysslar omkring.

Terato
0

Ja, det skulle vara skoj med akvarium faktiskt.. Jag tycker du ska prova det, Bim! (om du nu skaffar möss)

Kan inte du och din syster komma hit till Gävle och hälsa på oss musmänniskor någon dag i sommar, förresten? Så kan vi åka ut till Elin och klämma på alla hennes möss och du kanske har turen att få låna hem ett par töser för att kolla allergin! :)

Ikeas samlarlådor finns ju i väldigt många storlekar! Kul! Det tror jag är uppskattat. Kanske man kan ha i garderoben och dra fram vid behov liksom, med en massa leksaker och grejer där i.

Möss är ju mycket enklare att ha ute än råttorna också. De sticker liksom inte iväg så du kan ha öppna burar på t.ex en diskbänk eller ett bord och så håller de sig där. Mina brukar få ha burarna öppna när inte råttorna är ute så att de kan få springa runt och leka eller klättra upp på mig i farten medan jag står och diskar! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Thiah]
0

Mina har en egen hurts i köket och där står deras bur alltid öppen…Går hur bra som helst :D

Bim
0

Okej, TACK sååå mkt Sara! :D Du är jämt så snäll! Jodå, Klart vi kommer upp till gävle igen! Iaf jag :D Skulle vara superskoj! Hmm.. ska kolla med min komis och be henne mäta vad det är mått.. annars kan jag ju alltid börja med det akvariumet och om jag märker att det blir för litet så kan jag ju köpa en ny bur.. :) Nämen möss verkar ju hel mysiga! Håll tummarna för mej.. Högst upp på önskelistan är "att få tilllåtelse att skaffa nåt djur.." ska lägga till MUS där också.. :D

Jo, en ikea skulle jag nog också kunna ha.. med leksaker i som dom får spring i ett tag varje dag! Gaah, vad kul det låter med möss nu! :D Tack igen för all hjälp!

Bim
0

haha, det var ett 40 líters akvarum!hahah XD Jahapp.. då får man hitta på nå annat!

TantSelma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Neville väntar på solrosfrön vid gallret. Mycket lättillverkad och billig bur.

TantSelma
0

Bur för flera killar. Stapelbar. Koll genom framgallret. Saknar verkligen luckor på framsidorna. Lite luktskydd mot grannburarna stillar revirbehovet,

TantSelma
0

För flera killar. Ikeabur med möjlighet till lite djupare bottenströ och flera våningsbyggen uppe. Springhjulet löper fritt från allt där högt uppe på sidan. Tyvärr ingen sidolucka här heller men tacksamt att sticka in solrosfrön genom gallret

TantSelma
0

Och vår allra bästa mamma-barn-bur. Ny har en gravid hona igen fått flytta in här igår. Nu blir den kanske inte städad förrän killarna skall säras.

Elyria
0

Tant Selma - Jag såg på en av transportburarna som vi fick möss i att ni använt silikon elller nåt för att få fast nätet. Himla bra idé. Är det silikon eller har jag misstagit mig?

Hur hänger ni hjulen?

Bim
0

vilka coola burar! :D Tac fär tipsen om det blir nå möss..!

TantSelma
0

#11 Vi använder smältlim med limpistol. Väldigt behändigt. Inga lösningsmedel. Annars kan jag också rekommendera popnitar för gallerfästandet.

För hjulen har vi borrat hål i boxplasten och satt en halvgängad bult istället för dendär plastmojängen som kommer med springhjulet. Sedan en mutter mellan hjulet och boxen, en stor bricka på vardera sidan om boxplasten som fördelar belastningen och sedan en vingmutter som dras åt så hårt som fingrarna orkar men är lätt att ta loss till diskningen.